Hoe staat het eigenlijk met digitale tv?

28 november 2003, 09:09

Sinds 1999 hebben kabelmaatschappijen veel geinvesteerd in de introductie van digitale televisie in Nederland. Maar hoe staat het eigenlijk met digitale tv?

Digitale televisie is verre van winstgevend

Samen hebben de kabelmaatschappijen tot nu toe slechts 80.000 abonnees. De commerciele tv-zenders voelen weinig voor investeringen in digitale tv zolang niet duidelijk is dat de Nederlandse consument er behoefte aan heeft. Die heeft namelijk al de beschikking over zo`n 40 analoge zenders.

In 2002 keek 86% van de Nederlanders naar Nederlandse zenders. Alle andere analoge zenders bereikten slechts 14% van de markt. Digitale tv als doorgeefluik voor een groot aantal buitenlandse zenders spreekt de consument dus niet aan. Het benutten van de interactieve technologie van digitale tv voor een individuele benadering van de kijker, lijkt een beter uitgangspunt.

In de rest van de EU is digitale tv alleen succesvol in Spanje, Frankrijk en Engeland. Dit zijn echter grote markten met een beperkt analoog aanbod. Opvallend is dat het de vertrouwde zenders zijn waar consumenten toch al graag naar keken, die er digitale tv tot een succes hebben gemaakt. Dit suggereert dat initiatieven voor invoering beter van de zenders dan van de kabelmaatschappijen kunnen komen.

Verwachting dat digitale tv eindelijk door zal breken

Ondanks het feit dat digitale tv (nog) niet winstgevend is, is de verwachting dat het wel zal doorbreken.

Uit een grootschalig onderzoek van bureau iSuppli/Stanford Resources blijkt dat de markt voor digitale televisie goed van de grond komt. Dit zou vooral komen omdat de verschillende overheden allerlei deadlines hebben ingesteld voor het gereed maken van de huidige kabelcom-diensten voor digitale televisie en deze deadlines zo langzamerhand in zicht beginnen te komen.

In de VS dienen alle tv-stations in 2007 digitaal uit te zenden, wereldwijd ligt deze deadline zo tussen 2007 en 2010. De intentie om digitale televisie grootschalig van de grond te krijgen is lange tijd ver te zoeken geweest bij zowel de electronicafabrikanten als de kabelmaatschappijen. Dit doordat beide partijen niet het risico van de eerste stappen op dit gebied durfden te nemen.

In 2003 zullen zo’n 3,6 miljoen units – geschikt voor digitale televisie – verscheept worden, in 2007 zou dit tot 45 miljoen exemplaren moeten stijgen. Grote voordelen van digitale televisie zijn een zeer hoge beeldkwaliteit, maar ook een zeer effici?nte manier van bandbreedtegebruik, waardoor er op een kabelverbinding meer ruimte komt voor andere toepassingen.

Voor een optimale ontwikkeling van digitale televisie dienen er echter we voldoende ondersteunende toestellen beschikbaar te zijn. Door de eisen, gesteld door de verschillende overheden, lijkt ook in deze zaak schot te zitten.

Bron:

http://www.stoneroos.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Edwin

    Een belangrijk gegeven waarom bijvoorbeeld het in Engeland wel aanslaat is de wijze waarop de overheid dit stimuleert. De zgn settop boxen worden namelijk zwaar door de overheid gesubsidieerd (kost de consument dacht ik helemaal niets). Daarnaast is het overheidsbeleid gericht op het feit dat in 2008/2009 alle televisie digitaal moet zijn.

    De groei in interactieve televisie is overigens wereldwijd wel groot. Vooral in Azie. Belangrijkste succesfactor zijn games.


    28 november 2003 om 09:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!