Hoe belangrijk is ‘buzz’ eigenlijk?

23 juli 2007, 09:21

Het is het tijdperk van de conversatie, de nieuwe marketing is om zoveel mogelijk mensen zover te krijgen dat ze vrijwillig over je praten en het liefst aanbevelen. De ‘buzz’ is daarvoor een belangrijke graadmeter geworden. We hebben het hier ook al talloze keren gehad over buzz en hoe we ernaar kunnen luisteren en de buzz kunnen vergroten.

Maar hoe belangrijk is de buzz nu eigenlijk voor succes en hoe betrouwbaar is het als graadmeter?

Vorige week schreef ik op mijn eigen blog al over de Nokia N95 vs de iPhone. De buzz van de iPhone is gigantisch ten opzichte van de N95, terwijl de N95 superieur is qua functionaliteit. Op basis van de hype en de buzz dichten velen (waaronder ikzelf) de iPhone een mega succes toe en trokken we de conclusie dat de N95 het moest afleggen, net als eerder Apple tegen Windows en de Betamax tegen VHS.

Vandaag stuitte ik echter op een voorbeeld welke laat zien dat het verschil in buzz zeker niet per se garant staat voor een verschil in succes: Hi5 vs Facebook.

Hi5 is een social networking site welke met name populair is in Peru en Portugal en waar maar weinig over gepraat wordt, zeker in vergelijking tot Facebook. Zie ook het onderstaande plaatje van BlogPulse:

Facebook lijkt op basis van dit plaatje Hi5 met gemak te verslaan. Dit is echter maar schijn:

Facebook kondigde op 10 juli aan dat ze meer dan 30 miljoen geregistreerde gebruikers hadden, dit terwijl Hi5 naar eigen zeggen meer dan 60 miljoen users heeft!

Als we de twee site op Alexa vergelijken dan is het al lange tijd een nek aan nek race, lichtelijk in het voordeel van Hi5. Momenteel ranked Hi5 op nummer 11 en Facebook op #13.

Hoe belangrijk is buzz eigenlijk als graadmeter van, of als ingrediënt voor succes?

Na de studie Toegepaste Kunst & Techniek ging Christian aan het werk als Servicemanager bij TriMM Interactieve Media in Enschede. Vanuit zijn interesse en passie voor de ontwikkelingen op en rond het web en marketing maakte hij onlangs de verschuiving naar de functie van Consultant binnen TriMM. De focusgebieden van Chris binnen deze functie zijn SEO, Webanalytics en Blogging. Daarnaast houdt hij zich bezig met de manier waarop bedrijven het beste met hun contacten kunnen communiceren in het veranderende landschap van de technologie en marketing/communicatie.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Tim Molendijk

    Ik denk dat buzz een hele goede graadmeter is, mits je beseft dat het er toe doet *waar* je je oor te luister legt. Conversaties vinden niet plaats in een mooi gelijkmatig over de aardbol uitgestreken dichtheid en verdeling, maar bestaan uit verschillende ‘wolken’ waarbinnen veel over en weer gecommuniceerd wordt, maar die in veel mindere mate lijntjes hebben lopen naar andere wolken. Althans, zo stel ik me dat dan voor ;). Zo heeft Nederland natuurlijk zijn eigen wolk, maar is het ook onderdeel van de Engelstalige (Amerikaans/Britse) wolk. Sinds een half jaar verblijf ik in Spanje en het is grappig om te merken dat een groot deel van de discussies uit de Engelstalige wolk hier volledig overdrijven. In plaats daarvan spelen er juist weer zaken uit de Spaanstalige wolk (Spanje en Zuid-Amerika) waar wij in Nederland nooit iets van meekrijgen.

    Al met al; ga eens met je hoofd in de Portugese en Peruaanse wolk zitten en mijn vermoeden is dat de buzz je om de oren vliegt.


    23 juli 2007 om 10:54
    nikao

    @Tim daar ben ik het helemaal mee eens. BlogPulse zou echter ook deze ‘locale wolken’ mee moeten nemen toch?


    23 juli 2007 om 10:56
    Raimo

    Ik denk dat Buzz een goede graadmeter is. Ik zou er als bedrijf alleen niet teveel energie insteken om het te creëren. Zie buzz meer als een beloning voor goed gedrag. Laten we oorzaak/gevolg en middel/doel niet mixen.


    23 juli 2007 om 11:20
    Tim Molendijk

    @Christian: Ja, lijkt me wel. Maar dan kom je op het puntje ‘meetbaarheid’. Hoe meet je buzz? Theoretisch onmogelijk natuurlijk, en iedere poging om deze factor te benaderen heeft zo z’n tekortkomingen. In het geval van BlogPulse als instrument kan ik me zo voorstellen dat de blogosphere in sommige wolken veel groter is dan in andere. Maar betekent dat ook dat buzz altijd minder is in wolken met een kleine blogosphere?


    23 juli 2007 om 11:20
    Tim Molendijk

    Logische vervolgvraag: wat is eigenlijk de definitie van buzz??


    23 juli 2007 om 11:37
    Jan Zwang

    Bij GfK meten we nu alle meer 1 jaar de correlatie tussen buzz, clicks en daadwerkelijke verkopen van producten d.m.v. aantal nieuwe marktonderzoekstools. Het voorbeeld van de N95 dat wordt aangehaald, hier konden we op basis van de buzz/clicks de verwachte verkopen berekenen. “Buzz” is dus zeker belangrijk voor electronica producten, en is een onderschat marketinginstrument in de mix vandaag, uitzonderingen daargelaten. Per productgroep sector zijn er veel verschillen wat alles te maken heeft met proces van aankoop orientatie. Voor LCD TV is die duidelijk heel anders dan voor kauwgum.


    23 juli 2007 om 12:06
    nikao

    @Jan zeer interessant! is er naar jouw ervaring een duidelijke connectie tussen de hoeveelheid buzz en het aantal verkopen? Of ken je ook voorbeelden waarbij die connectie niet op gaat net zoals bij Hi5 vs Facebook ?


    23 juli 2007 om 12:10
    Jan Zwang

    @christian.Ja er is heel duidelijk een correlatie tussen hoeveelheid buzz (als je die omzet naar % aandelen) en de marktaandelen. Echter hier kom je ook weer de “black box”van de winkelvloer tegen. Mensen spenderen uren op internet om de juiste TV te vinden en op de winkelvloer worden naar ander merk “gepraat”. Ook zie je duidelijk het hogere aspiratieniveau van mensen op internet. Je kijkt sneller even bij duurste model, dat je eigenlijk niet kan betalen. Kijk maar eens op Funda naar de clicks op de huizen van > 5 miljoen. We zien dit ook bij de duurste TV of Digitale Camera’s. Dit effect is belangrijk te weten en te corrigeren in de analyse.


    23 juli 2007 om 12:51
    nikao

    Goed punt inderdaad Jan, nemen jullie in je analyses ook de ‘mood’ mee? of de buzz positief of negatief is?


    23 juli 2007 om 13:35
    Eve

    ik begrijp dat bovenstaand stukje voornamelijk over ‘buzz gaat, maar de aanname dat de n95 superieur is aan de iphone is volgens mij niet helemaal juist. er wordt nogal gemakkelijk voorbij gegaan aan de belangrijkste feature van de iphone, het touchscreen en de interface. vergelijk voor de grap eens hoe te browsen op een n95 op de website van nokia met hoe eenvoudig (en vernieuwend) dit op een iphone lijkt te gaan.


    23 juli 2007 om 17:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!