Hoe word je de grootste online Cupido van Nederland? (III)

23 mei 2013, 07:29

Hoe zet Lexa mobiele marketing en affiliate marketing in? Deze twee tools, samen met de offlinemarketingmix (deel 1) en de onlinemarketingtools (deel 2) geven ons een beeld van een antwoord op de vraag; “Hoe word je nu de grootste datingsite van Nederland?”

Affiliate

Lexa heeft de laatste jaren flink ingezet op affliatemarketing, wat resulteert in een flinke groei aan nieuwe leden vanuit dit kanaal. Hun succesfactoren: een rijk affiliateprogramma, een liberaal affiliatebeleid, kennis in-house en contact met affiliates.

Het bedrijf doet dit door kennis over affiliatemarketing in huis te halen. Noodzakelijk volgens Esther Riphagen, online manager bij het bedrijf: “Affiliate marketing vergt een heel andere aanpak dan de andere kanalen.” Affiliatebusiness vraagt specifieke kennis en is, met name in het opzetten en uitbreiden van het programma, bewerkelijker dan andere kanalen. Haar programma zet Lexa uit bij meerdere affiliatepartijen. Lexa werkt multipartner en zet naast Daisycon als grootste speler op deze markt Commission Junction en Tradetracker in.

Liberaal beleid

Voor de affiliates van deze partijen heeft Lexa een liberaal affiliatebeleid. Terwijl ze zelf sterk inzetten op Facebook en AdWords staan ze toe dat slimme affiliates dit ook doen, wat een bijzondere, maar door affiliates gewaardeerde keuze in deze branche is. Verder heeft Lexa een vergoedingenmodel gebaseerd op enkel leadvergoedingen. Dit model is gemiddeld vergeleken met andere grotere mainstream-datingsites. Het model van Relatieplanet bijvoorbeeld beloont publishers meer voor het behalen van hoge aantallen inschrijvingen per maand. Lexa bewandelt de weg van de custom-afspraken met affiliates. Een affiliate met een goed plan komt relatief snel in aanmerking voor een hogere vergoeding, iets wat affiliates prikkelt en wat ze waarderen.

Aandacht

Een key factor in het binden en behouden van affiliates is, naast een goed programma, ook persoonlijk contact, aandacht en waardering. Een strategie die bijvoorbeeld goed wordt uitgevoerd door Parship, met sprekende voorbeelden op YouTube. Affiliates kwamen al in contact met Lexa via hun affiliatenetwerk, of bijvoorbeeld via een (dating)event. Lexa voegt hier echter aandacht aan toe. Bijvoorbeeld in de vorm van cadeaus, persoonlijke targets en vergoedingen tot speciale landingpages, deeplinks, co-branding voor mailpartijen en input voor nieuwe acties.

Hoewel affiliates nooit helemaal tevreden te stellen zijn, en persoonlijk contact nog intensiever kan, is dit de sleutel tot het binden van hogekwaliteit-contentpublishers, die een mooie stroom aan goed verkeer aanleveren. Sterker nog, het maken van een dergelijk rijk programma spreekt elke publisher aan. In de woorden van datingaffiliate Michael van dating-sites-vergelijken.nl: “De samenwerking en de conversie zijn top. Mijn bezoekers zijn tevreden over Lexa. Ik ben het dus ook.”

Mobiel

Mobiel, zowel de inschrijving als het gebruik, groeit hier minder dan in de zuidelijke landen. Tussen de 5% à 10% van de nieuwe leden schreef zich mobiel in gedurende 2012, eind 2013 moet dit 15% zijn. Het gebruik ligt natuurlijk hoger na de (lange) inschrijving, maar bereikt niet de 50%. Vooral voor de berichtjes wordt de mobiel gebruikt, thuis wordt het profiel bijgewerkt en worden zoekacties uitgevoerd.

Conclusie

De combinatie van de sterkste mainstream-site met grootschalige effectieve promotie is in mijn ogen Lexa’s succesformule om Neerlands grootste Cupido te worden. Hoewel concurrenten in sommige onderdelen beter zijn, scoort Lexa op alle belangrijke punten goed tot erg goed. De site heeft (innovatieve) features waar singles om vragen en je wordt er blijkbaar snel betalend lid. Iets wat verklaard kan worden door de learnings uit andere landen, de continue onderzoeken en de grote capaciteit van de (internationale) ontwikkelaars.

Doordat het product ‘staat’, is promotie effectief voor zowel de nieuwe leden (inschrijven is gemakkelijk) als voor Lexa zelf (een vermoedelijk hoge ROI). Ook hier hebben sommige concurrenten onderdelen beter voor elkaar, maar scoort Lexa over het geheel beter. Omdat dit staat, zorgt de oorlogskas voor zowel offline als online promotie in combinatie met de propositie (Lexa richt zich op alle singles en bijvoorbeeld niet alleen op ouderen) voor de meeste aanwas. En zo is de heilige twee-eenheid in dating (product en promotie) compleet.

Credits afbeelding: bluebrightly (CC)

Dennis Hooijenga
Online Strategist bij Traffic Builders

Online marketing strategie bij Traffic Builders & eigenaar van Moving Studios opname en repetitiestudio.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Martin

    To long, didn’t read


    23 mei 2013 om 21:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!