Hoe maak je kans op een Dutch Search Award?

Hoe maak je kans op een Dutch Search Award?

Op 24 november worden ze voor het eerst uitgereikt: de Dutch Search Awards. In Amerika en Engeland bestaan deze awards al langer, maar in Nederland worden dit jaar voor het eerst uitzonderlijke cases op gebied van search marketing in de spotlight gezet. Er zijn 17 categorieën waarbinnen je een case kunt insturen. Daarnaast dingt iedere inzender mee naar de awards voor beste agency, consultant en in-house team. Een goede case is natuurlijk een must, maar wat kun je als marketeer of agency nog meer doen om kans te maken? Ik geef je namens hoofdsponsor Bing graag een aantal tips.

Marketingfacts is mediapartner van de Dutch Search Awards.

1. Gebruik het formulier om je case in te zenden

  1. Vul het inzendformulier volledig in. Voor de categorieën “Branche” of “Campagne” gebruik je het eerste formulier. Voor de categorie “Tools & Software” het tweede.
  2. Voeg het ingevulde formulier aan je inzending toe. Je kunt tegelijkertijd meerdere formulieren opsturen en dus meerdere cases in eventueel verschillende categorieën insturen.
  3. Klik op de button ‘case inzenden’. De jury beoordeelt alle inzendingen en maakt naar aanleiding van de voorselectie op 1 november 2016 de genomineerden bekend.

2. Kies de juiste categorie

Kijk goed naar de categorieën en beslis binnen welke categorie jouw case het beste past. Ontwikkelaar van een tool of softwareprogramma? Ga dan voor de ‘Tools & Software’-categorie.

Bedenk dat je in de meest algemene categorieën meer concurrentie hebt. Bekijk dus goed of jouw case past bij één specifiek onderwerp.

Voor de awards voor beste agency, consultant en in-house team kun je niet inzenden. Alle inzenders van een case dingen automatisch mee naar deze awards.

3. Kom met concrete resultaten

Een goede case bestaat uit doel, strategie, creativiteit en resultaten. Werk deze duidelijk uit en koppel de doelstellingen aan de behaalde resultaten. Veelzeggende resultaten verhogen de relevantie van je case. Voor de lezer is het ook fijn als je de bijbehorende doelstelling herhaalt wanneer je een resultaat noemt.

Kijk ook verder dan het percentage aan conversies: wat betekenden deze resultaten bijvoorbeeld in omzet? Bij een groot bedrijf kan een klein percentage aan conversie al een verschil van duizenden euro’s omzet betekenen. Maak concreet wat de impact was op het merk/bedrijf. Moeten bedrijfsresultaten geheim blijven? Geef dit dan aan, dan weet de jury dat de cijfers alleen gebruikt mogen worden voor de beoordeling van de case.

Tip: stuur screenshots mee van third-party apps. Die tonen objectieve resultaten en vaak ook aansprekende grafieken. Daarmee hou je de aandacht van de jury, die al genoeg Excel-tabellen met cijfers te zien krijgt.

4. Klare taal en een goed verhaal

Wat losse zinnen en cijfers gaan de jury niet overtuigen. Bouw het verhaal van jouw case goed op, niet te lang en niet te kort, in begrijpelijke taal. Onderbouw de gemaakte keuzes, leg verbanden en zorg dat de jury na het lezen precies begrijpt hoe de case in elkaar zit.

Let ook op de spelling en het taalgebruik. Een case kan in de basis nog zo goed, uitzonderlijk, innovatief, baanbrekend zijn, maar een slecht geschreven stuk komt niet over op de jury. Maak het de jury gemakkelijk:

  • Gebruik bulletpoints.
  • Licht belangrijke onderdelen uit.
  • Gebruik één, goed leesbaar lettertype.
  • Schrijf acroniemen uit, met uitzondering van de bekende search termen als PPC, CPA en CPC natuurlijk.
  • Controleer grondig op spel- en grammaticafouten.

5. Begrijp hoe de jurering werkt

De jury zal alle ingezonden cases een algemene score geven op basis van de criteria doel, strategie, creativiteit en resultaten. Hieruit komen per categorie een aantal genomineerden welke op 1 november bekend gemaakt worden. Voorafgaand aan de uitreiking zal de jury in kleine groepjes de genomineerde cases gedetailleerd beoordelen en bediscussiëren om tot de uiteindelijke winnaar te komen.

6. Don’ts

Lieg niet. Gebruik geen onmeetbare doelen. Weidt niet uit over je persoonlijke achtergrond. Claim geen credits voor het werk van iemand anders. Stuur niet het formulier van een andere award op. Zeg geen negatieve dingen over concurrenten. Stuur geen case in zonder te overleggen met de betreffende klant.

7. Wees op tijd

Update 30 september, 13:15 uur: Goed nieuws, want de inzendingstermijn is met een week verlengd tot 6 oktober a.s. Zet het dus in je agenda, want als je kans wilt maken op zo’n award, is te laat insturen geen optie. Dan kun je direct ook 24 november in je agenda zetten, want dit feestje wil je niet missen.

Bovenstaande punten opgeslagen? Dan heb je nog een paar weken om case(s) in te sturen!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Een award waar je alleen voor in aanmerking kan komen als je 100 Euro betaalt (?????). Geheel uit de koker van (ook in jury) search bureau Sales Care (???). Hoofdsponor, Bing (???)

    Ernstige vraagtekens bij de onafhankelijkheid van dit initiatief. Dit lijkt mij een "Award" dat niet serieus hoeft te worden genomen. Wat mij betreft zou Marketingfacts het mediaparnerschap van zo'n zwak ondersteund en commercieel gekleurd initiatief mogen heroverwegen...

    geplaatst op
  • @Kees: Tja, dit zijn nogal makkelijke aantijgingen, vind je zelf ook niet? Even puntsgewijs:

    - Bij vrijwel elke award wordt een fee gevraagd om een case in behandeling te nemen. Dat is om te zorgen dat er een drempel is qua inschrijven en niet iedereen met hagel gaat schieten en 100 cases aanbiedt. En 100 euro is een erg schappelijk bedrag, veel vaker is er sprake van meerdere honderden euro's per case. Bovendien: als je wint, heb je die investering er snel genoeg uit, toch?
    - Ja, Sales Care/Adcalls heeft het initiatief genomen voor de award. Iemand moet het doen. En zelf mogen ze niets inzenden.
    - En ja, er zijn sponsoren nodig. En aangezien Bing flink aan de markt rammelt, is het een logische partner voor zo'n award. Overigens mogen de mensen van Bing in de jury zelf geen Bing-cases jureren om (de schijn van) partijdigheid te voorkomen.

    Kortom, je vragen zijn op zich begrijpelijk, maar we gaan niet zomaar een partnership aan. Die 'heroverweging' waar jij het over hebt, hebben we dus al vooraf gemaakt.

    geplaatst op
  • @Bram: Ja mee eens hoor, dit zijn ook makkelijke aantijgingen. Maar ik wil het wel noemen, want als het zo voor de hand ligt, dan ben ik misschien niet de enige die zijn wenkbrauwen ophaalt.
    Begrijp de punten over Bing als hoofdsponsor en Sales Care als initiatiefnemer. Denk wel dat het wat geloofwaardiger zou zijn als een meer onafhankelijke partij het draagt (IAB, Marketingfacts, o.i.d.). Domein URL staat nu op naam van bureau Sales Care, dat is toch een beetje raar?

    Argument om 100 Euro te moeten betalen om mee te doen, omdat er anders met "hagel gaat worden geschoten" kan ik echt niet in meegaan. Denkt de organisatie anders echt overspoeld te worden met honderden cases? Er is toch geen bureau die zo denkt? En een goede jury prikt daar toch zo doorheen? Lijkt me een beetje een oplossing voor een niet bestaand probleem. En ondanks dat je zegt dat het gangbaar is, kan ik er toch niet bij dat je 100 Euro moet betalen om iets in te "mogen" zenden. Een startende award mag blij zijn met veel enthousiaste inzendingen.

    Zonder al te negatief te willen zijn (een dergelijk initiatief in dit vakgebied juich ik onwijs toe) wil ik toch de kritische kanttekeningen plaatsen over de onafhankelijkheid en onnodige drempel voor deelname aan deze award.

    geplaatst op
  • @Kees: check, helder. Bij ons was vooral dat toejuichen ook van toepassing. Het is zonde dat zo'n belangrijk en volwassen onderdeel van online marketing geen eigen award heeft, terwijl er wel awards zijn voor social media en beste Snapchatter en zo. Dus wij helpen graag om te zien of dit initiatief van de grond komt.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.