Hier is WeeklyBreak!

29 januari 2006, 08:11

Hier is WeeklyBreak!

Fabian de Graaf, uitgever van een nieuw gratis tweewekelijkse magazine had me het 0-nummer al aangekondigd en vanmorgen (ja, op zondag!) lag het in de bus: WeeklyBreak. Het infotainment & lifestyle magazine is gedrukt op krantenpapier en verschijnt op tabloidformaat, maar krijgt de inhoud van een (glossy) magazine. WeeklyBreak zal vanaf eind april iedere tweede woensdag gratis op verschillende NS-stations worden uitgedeeld door een opvallend team van uitdelers.

Met als doelgroep de reizende Nederlander tussen 18 en 40 jaar (Metro en Spits!-publiek?) wil WeeklyBreak in het voorjaar een oplage van 100.000 bereiken en deze verspreiden in de Randstad. Doelstelling is om door te groeien tot een oplage van 300.000 en verspreiding in heel Nederland in januari 2007.

Bij het vullen van het infotainment & lifestyle magazine (FHM, Nieuwe Revu, Panorama, RTL Boulevard-publiek?) wil men gebruik maken van user generated content (hoe?) en vergaande samenwerking met adverteerders (o.a. sampling).

Magazine ziet er prima uit en ik denk dat het een grote kans van slagen heeft (zie succes van Metro en Spits!). Ik zie het niet als concurrentie voor deze gratis dagbladen (wel hetzelfde publiek maar door de frequentie met een ander doel) maar eerder een aanval op de betaalde infotainment & lifestyle magazines als FHM, Nieuwe Revu, Panorama.

Voor wie interesse heeft, het 0-nummer is ook als pdf-bestand te downloaden.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

9 Reacties

    Fabian

    Marco,

    dank voor het plaatsen!

    We hebben de mailing via DHL/PostCompact verstuurd, vandaar het rare bezorgmoment. We vallen er in ieder geval door op!

    Over dat user generated content: We willen kijken of het mogelijk is dat lezers zelf artikelen aan kunnen leveren. DUs niet zozeer in de vorm van een ingezonden brief, maar echt in de vorm van een artikel.

    Grote kanttekening hierbij is wel dat de artikelen aan bepaalde kwaliteitseisen moet voldoen. We willen hiermee experimenteren. Suggesties zijn welkom.

    Doordat we (deels) met uitdelers werken behoort sampling inderdaad tot de mogelijkheden. Maar denk bijvoorbeeld ook aan proefflacons shampoo die op de voorkant worden geplakt. Of een actiecode op een post-it die online moet worden ingevuld (waardoor de respons weer meetbaar wordt). Ook hier zijn we nog een beetje aan het zoeken en zijn suggesties (of producten) welkom!


    29 januari 2006 om 10:12
    Anders

    Het wekt bij mij wel een erg groot advertorial-gevoel op. Positieve berichtgeving is een ding, maar je moet oppassen dat je niet een veredelde reclamefolder wordt. Dat betekent onder meer dat je niet elk artikel moet besluiten met “En je kunt het hier open / De cd is nu verkrijgbaar / de film is nu in de bioscoop te zien”.

    Wat ik verder mis, zijn rubrieken. Het is gaat nu echt totaal van de hak op de tak en er is totaal geen lijn in te ontdekken. Vaak zijn grabbelton-rubrieken op zich wel populair, maar voor een tijdschrift als geheel is het overkill. De lezer heeft structuur, houvast en herkenning nodig. Merkwaardigerwijs staan er wel rubrieken vermeld in de enquete. Misschien dat de vormgever zijn/haar todo-lijst nog eens moet doornemen?

    Voorts vraag ik me af waarom er van de “user generated content” niks is terug te vinden in het nulnummer. Ik ben waarschijnlijk niet de enige hier die er van overtuigd is dat daar veel kracht in kan zitten, maar die kracht laat je dan toch juist in een nulnummer zien?

    Verder zet ik mijn vraagtekens bij de langere artikelen. Een interview met een onbekende voormalig directeur van een enorm, maar in Nederland tamelijk onbekend bedrijf? Een interview met een bij het grote publiek onbekende fotograaf? Ik vraag me af of de doelgroep er warm voor loopt.

    Ook de intro’s van de artikelen vind ik te lang en te voorspelbaar. Lezers worden volgens mij niet echt geprikkeld met teksten als

    Leiden is in de ban van Rembrandt. In 2006 is het 400 jaar geleden dat Nederlands grootste schilder uit de gouden eeuw in de sleutelstad het levenslicht zag. Het is de perfecte aanleiding om een jaar lang alle aandacht te richten op de Hollandse meester, die als geen ander licht en donker in verf kon vangen, maar ook als tekenaar en etser ongeëvenaard is.

    of

    ‘Proef’ is een nieuwe eetgelegenheid waar kraakverse ingrediënten op een unieke en ambachtelijke wijze bereid worden in nieuwe smaakcombinaties onder de noemer fooddesign.

    Men heeft dan wel tijd te doden in de trein, maar je bent wel een magazine dat even vluchtig wordt doorgebladerd. Dan is er m.i. toch wat aansprekenders nodig om de aandacht te pakken.

    De kritiekpunten terzijde, ik geef het blad op zich wel een kans. Er is nog genoeg lezersaandacht te winnen in het OV. Misschien leuk om bv. interviews ook op audio op te nemen en die downloadbaar te maken via een speciale (artikel)code? Ik ben niet zo’n enorme podcast-believer maar juist in de trein zou zoiets een leuke aanvulling kunnen zijn voor consumenten. iPods en smartphones zijn enorm in opmars en als lezers eenmaal via mobiel internet contact maken met je blad is interactie ook een stuk dichterbij.


    29 januari 2006 om 15:33
    Yme Bosma

    Veel succes Fabian, blad ziet er goed uit!

    We gaan snel even over een leuke Eccky actie nadenken voor het april nummer!


    29 januari 2006 om 18:36
    albert

    Sorry, dat ik in deze polonaise niet meteen meeloop maar dergelijke initiatieven acht ik persoonlijk zonder cross-over naar andere media redelijk kansloos. Ik begrijp dat er geen samenwerking gezocht is met TV producenten, uitzendgemachtigden, Connexxion, NS of wellicht zelfs Viacom? Een gemiste kans, want een crossmediabenadering zou het concept in mijn ogen kansvoller maken. Voor het overige ga ik een eind mee met Anders zijn opmerkingen.


    29 januari 2006 om 19:14
    alexander

    Beste Albert,

    met alle personen en bedrijven die je noemt zijn door Weeklybreak contacten opgezet. Met diverse SMS en internet mogelijkheden alsook TV- en event gerelateerde rubrieken voorziet het blad voorts in een goede cross-over.

    Dit alles staat niet expliciet in het 0-nummer, maar wees gerust dat we er lang en breed over nagedacht hebben en actie op ondernomen.

    Vriendelijke groeten,

    Alexander.


    29 januari 2006 om 20:19
    alexander

    Beste Floor,

    Ik kan me vinden in je kritiek op de artikelen van relatief onbekende personen. Hier houden we zeker rekening mee. “Het man bijt hond”-achtige “onder de mensen” gevoel blijven we wel nastreven, dus zullen ook minder bekende bijzondere personen aan bod komen. Hoewel misschien niet in die proportie als in het 0-nummer het geval is.

    Er bestaat een goede strutuur die weliswaar flexibel is, maar voorziet in continuiteit en herkenbaarheid, nooit een lappendeken van plaatjes en artkelen. Maar goed punt want dat komt niet duidelijk in het 0-nummer naar voren zoals we uit meer opmerkingen merken.

    Artikelen over reizigers, contactrubrieken, etc. zullen tevens op het internet te lezen zijn. We staan zeker open voor de mogelijkheid om een interactief element hieraan toe te voegen wanneer dit mogelijk is. Ik zou zeggen blijf meedenken,

    bedankt voor je opmerkingen.

    Vriendelijke groeten,

    Alexander.


    29 januari 2006 om 20:27
    albert

    Beste Alexander, ik zie helemaal niets en voor zover mij nu bekend zijn deze partijen niet betrokken. Ik quote:

    alsook TV- en event gerelateerde rubrieken voorziet het blad voorts in een goede cross-over. Show me…


    29 januari 2006 om 21:45
    Fabian

    Het 0-nummer is onder meer bedoeld om deels te laten zien hoe het uiteindelijke blad er uit komt te zien. Vandaar dat het nu af en toe nog een beetje hak op de tak kan overkomen: we wilden van de meeste onderwerpen wat laten zien.

    @ Anders: Het is inderdaad de bedoeling om die rubrieken duidelijker naar voren te laten komen. En die opmerking van die podcasts die staat genoteerd!

    @ Albert: Het 0-nummer is ook om derde partijen te laten zien waartoe we wel en niet in staat zijn. Er zijn een aantal serieuze mediapartijen geïnteresseerd om samen te werken, maar dat is op dit moment nog niet allemaal concreet. Deze partijen wilden eerst dit nummer afwachten. Maar daar zitten we nu dus mee om de tafel.


    30 januari 2006 om 06:37
    Hans

    Beste Anders,

    Je hebt helemaal gelijk in je kritiek op de structuur ten aanzien van vaste rubrieken, hoofdartikelen, interviews etc. Zaken als een goede redactieformule, bladindeling en bladritme zijn de pijlers van een blad. Hier wordt aan gewerkt en daar zijn al duidelijke ideeën over. Overigens vind ik niks mis met de keuze voor soms een artikel over een fotograaf die niet bij een groot publiek bekend is.


    31 januari 2006 om 07:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!