Hi stoot T-Mobile van de troon voor telefoon met abonnement

25 juli 2012, 09:49

T-Mobile na drie overwinningen op rij verslagen in online onderzoek van WUA!

Na drie overwinningen voor T-Mobile is het nu Hi dat bovenaan de ranglijst eindigt. De opvallendste resultaten: spontane naamsbekendheid is belangrijker dan Google, en Ben loopt ondanks een mooie website achter de feiten aan. Dat blijkt uit het vierde onderzoek van WUA! naar het online oriëntatieproces van telefoons met abonnement.

Ranglijst Telefoon met abonnement juli 2012

Stilstand is achteruitgang

De nummers 1 en 4 van de vorige ranglijst hebben van plaats gewisseld. T-Mobile behaalt dezelfde eindscore als tijdens de vorige meting, maar ziet drie concurrenten beter presteren. T-Mobile toont een verbeterde online vindbaarheid en beschikt volgens de respondenten over het beste imago van de branche. Toch weet T-Mobile uiteindelijk minder respondenten over de streep te trekken: 12,5% kiest voor een telefoon met abonnement van T-Mobile, terwijl dat aandeel vorig jaar nog 17,5% bedroeg.

De verschillen bovenin de ranglijst zijn klein, maar Hi weet met een sterk verbeterde score de concurrentie achter zich te laten. Hi’s online vindbaarheid is zelfs verdubbeld: 50% van de respondenten komt tijdens de oriëntatie op Hi.nl terecht. De website scoort significant hoger op de onderdelen Vormgeving, Informatiewaarde en Kwaliteit. “De website is bovenaan duidelijk ingedeeld, zodat je goed weet hoe je kan zoeken”, aldus een respondent. “De interface ziet er gebruiksvriendelijkheid uit en er is geen overvloed aan informatie”, vond een andere respondent. Hi weet uiteindelijk maar liefst 22,5% van de respondenten te overtuigen.

Homepage van Hi in mei 2011

Homepage van Hi in juli 2012

De homepage van Hi in mei 2011 (boven) en juli 2012

Kansloos zonder spontane naamsbekendheid

Wat opvalt aan de zoekstrategie van de respondenten, is dat zij in deze branche opvallend weinig gebruik maken van zoekmachines. Zoals uit onderstaande tabel blijkt, wordt de top 4 van de ranglijst verreweg het vaakst bezocht door het direct intypen van het webadres. Dit gegeven onderstreept het uitzonderlijke belang van spontane naamsbekendheid in de telecombranche. Vodafone wordt zelfs driemaal zo vaak direct bezocht als via een zoekmachine.

De top 4 wordt vooral gevonden door spontane naamsbekendheid

Ben loopt achter de feiten aan

De website van Ben wordt door slechts 15% van de respondenten bezocht. Zonde, want Ben.nl behaalt wel de eerste plaats op Gebruiksvriendelijkheid, Vormgeving en Informatiewaarde. Slechts 2,5% kiest voor een telefoon met abonnement van Ben. “Ze bieden geen high end toestellen aan”, licht een respondent zijn keuze toe. Een andere respondent sluit zich daarbij aan: “Weinig aanbiedingen van telefoons. Vaak erg eenvoudig.” Ben biedt ook geen korting op telefoons bij duurdere abonnementen. Hoewel het verkopen van telefoons bij abonnementen voor Ben wellicht geen prioriteit is, worden hier toch duidelijk kansen gemist.

Vodafone en KPN op kleine afstand

Vodafone behaalt nagenoeg dezelfde scores als in mei 2011. Vodafone.nl heeft nog steeds de best bezochte website, met een online vindbaarheid van 62,5%. Het is de enige website in de top van het klassement waarop niemand na de eerste indruk afhaakt. De 7,5% van de totale voorkeur is echter niet genoeg om Hi van de eerste plaats te houden.

KPN weet zich na een daling in mei 2011 goed te herpakken. De stijging van de Web Performance Score is bijna net zo sterk als die van Hi. Voornaamste oorzaken zijn een verbeterde gebruiksvriendelijkheid en een online vindbaarheid die van 40% naar 62,5% steeg. KPN wordt door 10% van de respondenten als favoriet aangewezen en eindigt daarmee op de derde plaats.

Oriëntatie en groepsdiscussie

  • 40 respondenten tussen de 20 en 50 jaar namen deel.

  • Ze zochten 2 uur lang online naar een mobiele telefoon met abonnement.

  • Zoekstrategie en beslissingsfactoren waren vrij om zelf te bepalen.

  • Gevonden websites werden op 10 onderdelen beoordeeld.

  • WUA! hield vervolgens een groepsdiscussie om alle bevindingen te bespreken.

Afbeelding: Phil Roeder (cc)

Klaas Kroezen
Directeur bij WUA B.V.

Klaas Kroezen is sinds 1999 actief als internetondernemer. Samen met zijn broer Henk Kroezen is hij oprichter van WUA: de wereldwijde marktleider in Digital Experience Benchmarking.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Cock

    T-Mobile zal wel verder zakken door imago schade van 80.000 gedupeerden van Flex en relax abonnementen


    13 november 2015 om 21:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!