Het wordt oorlog op de mannenbladenmarkt

13 januari 2004, 09:57

Het wordt oorlog op de mannenbladenmarktMannen en de mannenbladen hebben jarenlang in de schaduw van vrouwen en vrouwenbladen moeten leven. Dat gaat veranderen, 2004 wordt het jaar van het mannenblad. De gemoederen raken inmiddels behoorlijk verhit.

Stoelendans hoofdredacteuren

Het is een drukte van jewelste op de transfermarkt van hoofdredacteuren. Playboy hoofdredacteur Paul Koopal moest het veld ruimen en wordt opgevolgd door Jan Heemskerk, die nu nog hoofdredacteur is bij FHM. Jildou van der Bijl, hoofdredacteur van Nieuwe Revu, stapt zelf op en wordt opgevolgd door Mark Koster, nu adjunct-hoofdredacteur van Quote (waar Jort Kelder nu weer aan het werk schijnt te moeten, ook al omdat Arne van der Wal bij Quote vertrekt om adjunct te worden bij FEM Business, redacteur Eric Smit verdween al eerder). Arno Kantelberg – adjunct-hoofdredacteur bij Nieuwe Revu vertrok naar TTG om daar hoofdredacteur te worden van MAN en het van Readershouse overgenomen Esquire (bent u er nog?).

Metroseksuele man interessant voor adverteerders

2004 belooft een spannend jaar te worden. Nu mannen metroseksueel blijken te zijn (ze houden ook van cr?mmetjes en doen de boodschappen) raken adverteerders steeds meer ge?nteresseerd in deze tot nu toe vergeten doelgroep.

Sanoma Uitgevers maakt een dramatische stap en zet de mannenbladen weg in een aparte uitgeverij – Sanoma Men’s Magazines – die in Amsterdam gaat zitten. Auke Visser, voorheen uitgeefdirecteur bij Sanoma Uitgevers, is directeur van Sanoma Men’s Magazines. De nieuwe

uitgeverij claimt meteen het marktleiderschap. Dat wordt ondersteunt met een door TBWA Neboko Campaign ontwikkelde campagne in de vakbladen (Mannen zijn geen vrouwen). Nieuw is dat Sanoma Men’s Magazines adverteerders een mannenbereikspakketten aanbiedt, waarvoor verschillende tijdschrifttitels worden ingezet.

Andere uitgevers van mannenbladen zijn inmiddels wakkergeschud. In de afgelopen weken zeiden zowel de uitgever van de Veronicagids als Weekbladpers dat je voor mannen bij hen moest zijn.

Oplagecijfers

Ondanks alle aandacht voor de mannenbladen moet worden vastgesteld dat 2003 een zwaar jaar is geweest. De HOI-cijfers liegen er niet om. Een vergelijking tussen Q303 en Q302 wat betreft betaalde kernoplage levert dit op: Nieuwe Revu (-15,7%), Panorama (-13,8%), FHM (-5,8%).

Er waren overigens ook winnaars: Runnersworld (+11,0%), Autoweek (+2,5%) en Men’s Health (+1,3%). Zie de trend: alle verliezers zijn general interest, de winnaars special interest.

Hoe kijkt Sanoma Men’s Magazines naar die dalende oplagen? Auke Visser: ‘Het is een internationale trend dat grote general interestbladen langzaam afkalven. Panorama is geen uitzondering op deze trend, desalniettemin vind ik dat we een uitstekend blad maken.

Bij Nieuwe Revu zie ik volop kansen. Het blad wordt nu ingrijpend gerestyled en ik zie die oplage weer teruggaan naar 100.000. Ook Playboy kan een stuk beter, we hebben dat blad de afgelopen jaren niet goed onderhouden. Daarnaast zullen we in 2004 minimaal ??n nieuw

mannenblad in de markt zetten, misschien meer. Ook bij andere uitgevers borrelt het. Als de advertentiemarkt gaat aantrekken kunnen we een boeiend jaar tegemoet zien.’

Bron:

Communicatienieuws

Zie ook:

Erotiek zonder schaamhaar

Verkoopcijfers Playboy in vrije val

Verkoopcijfers Playboy in vrije val (2)

Verkoopcijfers Playboy in vrije val (3)

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    rhp

    Gaming? Goed, whatever. Wel weten we dat er wat meer video was vroeger, met name met US playmates (dat komt dan nog het dichtst in de buurt). In mijn optiek is de sanoma, waar eerder Yes onderging, een de facto venture capitalist: ze houwe je aan de beademing maar als je cht iets wil moe iemnad de boel uitkopen. Ga maar na wie er allemaal adverteerde (alfa, sony, enz) in de nineties en wie nu (gadgets die hier niet te koop zijn qua sluik, echte advertenties geen of nauwelijks). je hoeft geen kenner of marketeer te zijn om te zien dat het blad met de arbeiderisch mannelijke directeur vroeger veel meer kon hebben aan sigaretten dan nu, nu niks meer mag op dat gebied. Een abonnement verkopen, vraag het de kranten, is in 2012 echt heel lastig. Als mensen denken dat ze bij de tgenhanger in Uitgeest tientallen abonnementen verkopen en containers van die dvdeetjes van hun, dan geloof ik dat toch niet zo. Cijfers krijg je daar niet over.

    Kdenk dat Heemskerk wel smoel had. Benieuwd hoe het nu zal gaan, vast niet beter.


    10 juli 2012 om 17:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!