Het mysterie van Dalaro

13 februari 2004, 22:12

Het lijkt de week van mysterie marketing wel. Hadden we eerst de campagne van Axe, vandaag gaat alle aandacht naar de nieuwe campagne van de Volvo S40: het mysterie van Dalaro.

Documentairemaker Carlos Soto onthuld op zijn website het mysterie van het Zweedse eilandje Dalar?abij Stockholm) waar 32 inwoners op dezelfde dag spontaan een Volvo S40 hebben gekocht. Volvo schakelde Soto in om het mysterie van Dalar?rl] op te lossen maar Soto komt tijdens zijn onderzoek tot de ontdekking dat het doorgestoken kaart is van Volvo.

Nu blijkt dat ook documentairemaker Carlos Soto een bedenksel is van Volvo, of beter gezegd van reclamebureau MVBMS Fuel Europe (Amsterdam). Simon Pride, accountmanager van MVBMS, zegt hierover tegen AdLand (of was het tegen BrandRepublic) het volgende:

“People are absolutely saturated with advertising these days and we need to find new ways to capture their imagination and get them involved with Volvo. The internet offers great opportunities to tell interesting stories about the brand, and to do so in more innovative and entertaining ways.”

Een ‘spoof within a spoof’ zoals Dabitch het pakkend noemt.

Het is dus niet GeenStijl die deze ontmaskeraar ontmaskert (sorry Michiel), maar het reclamebureau zelf dat hiermee naar buiten komt.

Voor iemand die een beetje thuis is op internet was dit overigens al vanaf het begin duidelijk. De eigenaar van het domein carlossoto.com is namelijk niemand anders dan ene Paula Quinones van de Paulus Potterstraat 38 in Amsterdam, het adres van reclamebureau MVBMS Fuel Europe.

Ben benieuwd hoeveel mysteries we de komende periode nog voorgeschoteld krijgen maar ik hoop wel dat ze iets creatiever zijn dan het mysterie van Dalar?euk bedacht maar wel heel erg doorzichtig. Bovendien vraag ik me af wat ze nu precies willen bereiken met de campagne. Merkbekendheid? Extra traffic naar de website (en zo ja waarvoor)? Wie het weet mag het zeggen…

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Eduard

    Zou het toeval zijn dat Volvo op vrijdag de 13de hiermee naar buiten is gekomen?


    15 februari 2004 om 09:01
    media

    Het zou me niet verbazen als dit bewust op deze dag naar buiten is gebracht. Er wordt in een van de artikelen over het mysterie (kan het even niet zo snel terugvinden) verwezen naar het Blair Witch project.


    15 februari 2004 om 09:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!