Mobile 2.0 Europe: een terugblik op de toekomst

14 juli 2008, 03:55

Mobile 2.0 Europe: een terugblik op de toekomstAfgelopen week was ik namens Onetomarket aanwezig bij het eerste Mobile 2.0 Europa evenement in Barcelona. Dit evenement vond plaats in het ESADE Forum in Barcelona. Mobile 2.0 EU was uitverkocht en de hoge opkomst en het succes van het evenement geeft wel aan dat mobiel er dan nu toch eindelijk zit aan te komen.

Het programma bestond onder meer uit een Keynote van Pekka Pohjakallio, Nokia, over de ‘current state & future direction’ waarin hij aanhaalde hoe Nokia over mobiel en de combinatie met internet denkt. De essentie is dat mobiel op dit moment is opgebouwd uit 4 pijlers: People, Places, Media & Developers. Met het laatstgenoemde focust Nokia zich er op om een plek te creëren voor hun gelanceerde ‘consumer brand’ OVI. Een belangrijke opmerking gaat over mobile advertising; is de gebruikers ervaring advertising of servicing? Het is dus duidelijk dat het belangrijk is om in het geval van mobiel adverteren de gebruiker zo direct mogelijk aan te spreken op zijn/haar voorkeur door gebruik te maken van personalisering.

Startups

Tijdens dit evenement waren er ook in totaal 17 startups die hun diensten mochten presenteren tijdens Mobile 2.0. De 3 beste zijn uitgekozen om te mogen presenteren tijdens het 3e mobile 2.0 evenement in San Francisco waaronder ook het Nederlandse Nimbuzz:

Zipipop (Finland) – Intention Broadcasting

Rummble (UK) – Mobile Local Discovery

Nimbuzz (Nederland) – Mobile IM & Text Message Service

Panels

Op het gebied van Mobile Social Media, Het Venture Capital Perspectief, Operators (mobiele providers) en Open Business Models waren panels aanwezig tijdens Mobile 2.0 Europa. De soms verhitte discussies waren erg interessant en vooral tijdens het operator panel laaide de discussie hoog op tussen de operators en de community met de stelling: “Operators cannot innovate”.

De mening hier over was duidelijk voor de community, operators proberen innovatie te controleren in plaats van aan te moedigen.

Volgens de operators is het gat te groot tussen de toegenomen vraag aan bandbreedte door onder andere social media (Youtube beslaat 17% van het verkeer aldus T-Mobile ) en de capaciteit van de infrastructuur. Volgens T-Mobile zou er 70 miljard nodig zijn aan investering om de infrastructuur uit te breiden om aan de vraag te kunnen blijven voldoen. Conclusie hieruit is dat er een nieuw business model moet komen om het mobile web een vliegende start te kunnen geven.

Tot slot kwam tijdens het panel Open Business Models naar voren dat het belangrijk is dat er een open model wordt gecreëerd welke zorgt voor een toename in long-tail activiteit.

Oneliners van het panel:

  • Het is nodig dat de operators hun houding veranderen
  • Als je groot wilt worden/zijn moet je adverteren
  • Open up! (API, OHA, etc )
  • Start nu en meet!
  • Gebruik targeting en personalisering

Het was een evenement om niet te missen. Het gaf een goed beeld van wat op dit moment speelt in de Europa op gebied van mobiele initiatieven, waarin de operators nog altijd de grootste invloed hebben. Belangrijk om niet te vergeten is dat we allemaal gebruik maken van hetzelfde internet. Mobiel internet bestaat niet!

Het origineel van dit artikel is gepubliceerd op het Onetomarket blog.

Werkzaam bij Onetomarket sinds eind 2006 waar ik begon als developer maar mij nu meer ben gaan richten op Local Search en SEO. Na bijna een jaar bij Onetomarket in Barcelona te hebben gewerkt inmiddels weer werkzaam op het kantoor in Arnhem.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!