Het benchmark Ajax

23 maart 2006, 17:52

Gisteravond (woensdag) op SBS6 de twee halve finales van de Gatorade Cup. PSV trapt af tegen AZ. De nummer één tegen de nummer twee van de Eredivisie wordt bekeken door nog net geen 1.8 miljoen kijkers. Even later de nummer vier Ajax tegen nummer twaalf Roda JC. Ruim 2.4 miljoen enthousiaste voetballiefhebbers kruipen voor de beeldbuis om Ajax uit een kansloze positie terug te zien komen dankzij een wereldgoal van upcoming fenomeen Klaas Jan Huntelaar. Soms zeggen cijfers meer dan woorden.

De club met de best gevulde prijzenkast van Nederland heeft niet alleen het meeste charisma maar bezit ondanks de financiële beperkingen die het Nederlandse voetbal heeft ook de allure die behoort bij een internationale topclub. Al moet dat binnenkort wel weer een keer waargemaakt worden.

Succes in voetbal is per definitie sterk cyclisch, kijk naar een club als Real Madrid met de grootste begroting ter wereld en een sterrenensemble op de loonlijst waar de gemiddelde voetballiefhebber U tegen zegt maar al drie seizoenen lang geen enkele prijs weet binnen te halen. Dat ‘kleinere’ clubs zoals Ajax en in mindere mate PSV, Feijenoord en AZ zo af en toe een succesje kunnen boeken in het Europese voetbalge(we)ld heeft alles te maken met de vrijwel onafgebroken aanvoer van nieuw talent, uitstekende internationale scouts en het goede niveau van het trainersgilde in Nederland.

Ajax heeft zich na een dramatische verlopen seizoen toch weer wat hersteld en heeft zelfs zicht op een hoofdprijs. Zoals het een goede Zeeuw betaamd is het credo ‘Luctor et Emergo’ door trainer Danny Blind in de beleving van de spelers gebracht. Ondanks de mindere periode waarin de Amsterdammers zich op dit moment bevinden is Ajax in Nederland nog steeds het voetbalbenchmark. De bekerfinale tegen PSV gaat dankzij Klaas Jan Huntelaar gelukkig weer ergens over. Ik zeg, in het zicht van het naderend WK zeker 5 miljoen kijkers voor de laatste bekerfinale op SBS. John de Mol wrijft zich vergenoegd in de handen en kijkt verwachtingsvol uit naar het volgende bekerseizoen…

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

16 Reacties

    jdevalk

    Beroepsdeformatie: ik denk tegenwoordig pas in 2e instantie aan voetbal als ik “Ajax” zie staan…


    23 maart 2006 om 21:13
    Erwin

    Inderdaad Joost, helemaal hier op marketingfacts.

    Had ook liever gehad dat het over de andere Ajax ging, maar dat terzijde 😛


    23 maart 2006 om 21:42
    Roy Huiskes – chapter42

    hahaha, joost nerd :p

    ik had het ook!


    23 maart 2006 om 22:11
    EJ

    Ik denk ook nooit aan voetbal als ik Ajax lees. 😉


    24 maart 2006 om 00:00
    Peter

    Soms zeggen cijfers meer dan woorden? Wat een onzin. De Ajax-wedstrijd begon om kwart voor negen, een standaard-tijd voor voetbal op TV. PSV begon onder etenstijd. Tuurlijk, echte voetballiefhebbers weten wel dat die halve finale vroeger begint, de casual voetbalkijker weet dat echter niet. Als Ajax om zes uur was begonnen en PSV om kwart voor negen, waren de cijfers andersom geweest.

    Dat Ajax het voetbalbenchmark is waag ik te betwijfelen. In aantallen fans/aanhangers? Vraag ik me af. Als Ajax de titel wint verschijnt er 30.000 man voor de huldiging op een parkeerplaats. Feyenoord trekt in zo’n geval rustig de Coolsingel vol met 150.000 man.

    Op voetbalgebied? PSV heeft de laatste tien jaar nationaal de toon gezet en veegt de laatste jaren de vloer aan met de concurrenten.

    Internationaal aanzien? Ajax heeft buiten Europa nog veel status, binnen Europa is de glans er behoorlijk af. Het staat al een tijd te boek als tandeloze tijger.

    Bovendien: een club kan alleen als benchmark dienen als het iconen heeft: spelers die onvoorwaardelijk op handen worden gedragen en zowel binnen als buiten de club respect en bewondering genieten. PSV grossierde de afgelopen jaren in zulke iconen: Romario, Ronaldo, Stam, Nilis, Van Nistelrooy. De ene geweldenaar was nog niet vertrokken of de volgende diende zich alweer aan. Feyenoord moest het sinds De Wolf, Fraser, Kiprich doen met enkel Paul Bosvelt, en kent pas nu weer een nieuw icoon in Dirk Kuijt. Ajax heeft echter geen icoon meer gekend sinds Blind en Ronald de Boer er in 1999 stopten. Sindsdien hebben de goede spelers ofwel de status van talent gehad (Van der Vaart, Sneijder) of als passant (Ibrahimovic, Maxwell, net zoals Van Hooijdonk een passant was bij Feyenoord).

    Kortom: een echte grote ajacied is al in jaren niet meer opgestaan, en (ook) daarom is Ajax geen benchmark meer. Het is een club van verwende, mekkerende spelers en van knulletjes die, als ze scoren, op handen en voeten naar de cornervlag kruipen om daar de vogeltjesdans te doen. Het grote Ajax is niet meer en met de dreigende leegloop zal het nog wel even duren voordat er weer een groot Ajax zal zijn.

    Natuurlijk, Ajax kent een grote aanhang en een roemruchte historie, net als Feyenoord (al heeft de laatste een beschamend calimero-complex overgehouden aan Ajax’ gloriedagen onder Van Gaal). PSV heeft geen grote historie en zal die ook nooit kennen. Daardoor zal Ajax inderdaad wel altijd een voorsprong behouden op PSV. Maar een benchmark? Dat is het niet meer.

    Het is overigens Feyenoord, niet Feijenoord. Een beetje voetbalkenner weet dat wel.


    24 maart 2006 om 02:28
    Ruurd

    Jammer dat Peter’s duidelijke voorkeur een objectieve blik in de weg staat.

    Helaas voor hem is Ajax de benchmark binnen Nederland. Enkele slechte seizoenen doen daar weinig van af. Op basis van uitstraling, populariteit en prestaties staan de Amsterdammers helaas op eenzame hoogte. Er is in Nederland geen club die een vergelijkbaar resume kan overleggen.

    Dat Ajax nog immer een benchmark is, blijkt wel uit het feit dat de aanhangers van haar grootste concurrerenten vaak meer praten over de Amsterdammers, dan over hun eigen club. Prestaties van Psv en Feyenoord worden afgemeten tegenover die van Ajax.

    De gemiddelde voetbalsupporter wil allereerst lezen over Ajax, vervolgens over Feyenoord, gevolgd door Psv. Het goede nieuws voor Feyenoord is dat in het geval van Psv dit afhankelijk is van het voetballend succes en in het geval van Feyenoord niet. Johan Derksen kan vanuit zijn rol als hoofd redacteur van Voetbal International de demografie van de Nederlandse voetballiefhebber onderschrijven.

    Dat betekent overigens niet dat Ajax de meeste trouwe supporters heeft, slechts dat ze het populairst is onder de massa. Dit verklaart deels waarom kampioenschappen vaak zo blase worden gevierd. Maar daarvoor moet je de clubcultuur een beetje kennen.

    Die benchmark uit zich ook in het volume waarin de populariteit zich ontwikkelt in tijden van succes. Psv groeit nauwelijks, ondanks de goede prestaties. Bij succes van Ajax en in mindere mate Feyenoord zwelt de populariteit van de clubs enorm aan.

    Hoewel de laatste jaren hier weinig aanleiding toe is, staat Ajax door de in het verleden behaalde triompfen nog altijd als het A-merk in de collectieve perceptie gegrift.

    Natuurlijk moet dit snel weer bekrachtigd worden, je kan tenslotte niet eeuwig teren op resultaten behaald in het verleden.

    Maar Feyenoord laat ons zien dat dit niet zo snel gaat. Ondanks de zeer sporadische successen wordt Feyenoord nog immer als Nederlandse topclub gezien.

    Ruurd (met een groen-wit hart 🙂 )


    24 maart 2006 om 03:39
    venturo

    Blij dat ook het voetbalmerk Ajax nog wat los weet te maken. 🙂 Pete,r kijk er de historie maar op na. Wedstrijden met Ajax worden beter bekeken dan andere topclubs. Wat betreft de clubnaam Feijenoord of Feyenoord. Daar heb ik hetzelfde mee als met het nieuwe Ajax logo. Niet veel dus, de wijk heet Feijenoord, het stadion heet Feijenoord en de club heette in de enige echte glorietijd die het kende gewoon Feijenoord.


    24 maart 2006 om 05:40
    media

    Wat een discussie zo midden in de nacht! Ik ben daar mee opgehouden en probeer tegenwoordig ’s nachts gewoon in bed te liggen. Bovendien, wat heb ik te melden met clubs als De Graafschap en Vitesse?


    24 maart 2006 om 06:09
    Bram Koster

    Waarin is Ajax nou precies de benchmark? In het aantal TV-kijkers? Niet een echt objectieve vergelijking met PSV – AZ gezien de verschillende tijdstippen, daarin ben ik het eens met Peter. En: n = 1 is n = geen. Bovendien: het stadion was ernstig leeg (ik was er wel, dus ik kan het weten).

    Dus waarin is Ajax nou echt de benchmark? Ik mis de cijfers, toch redelijk essentieel in een benchmark.

    Mijn vraag: zou dit stuk ook zijn geschreven (en gepubliceerd) als KJ niet in de laatste seconde raak had geschoten? Ik betwijfel het. Terwijl een benchmark ondanks een mindere periode toch benchmark kan blijven, zoals Albert zelf schrijft.

    Ik krijg dan ook een beetje het gevoel dat Albert hier MF misbruikt om z’n persoonlijke opluchting over het behalen van de finale te ventileren door er een marketingsausje over te gieten. Wat mij betreft nogal misplaatst. Dan had ik liever een goed stuk over dat andere Ajax gelezen!


    24 maart 2006 om 07:06
    Tim

    Als het gros van Nederland kijkt naar wedstrijden van deze club, dan weet je ook meteen weer hoe het op dit moment met Nederland gesteld is ;).

    Zei een PSV fan…. (die dus erg blij was dat ‘we’ lekker een half uur doorgingen in de wedstrijd van daaarna !! )

    Moet wel toegeven dat ook ik het de laatste tijd erg veel over AJAX heb, maar zoals de eerste reactie al zei; dit gaat niet direct over voetbal, de gedachte aan de club komt bij mij zelfs pas op plaats 3 (vanwege iets met schoonmaakmiddelen..)


    24 maart 2006 om 07:06
    media

    Ben zelf niet zo bezig met het andere AJAX dus als iemand een goed overzichtsartikel kan/wil schrijven voor Marketingfacts, je bent bij deze uitgenodigd!


    24 maart 2006 om 07:09
    venturo

    Ach Bram, de hele voetbalwereld komt bij Ajax in de marketingkeuken kijken. De tribunes bij wedstrijden van alle teams zitten wekelijks vol met scouts en denk je nou echt dat SBS Ajax voor de lol als hoofdgerecht inzet?


    24 maart 2006 om 08:03
    Hayo

    Als TV-kenner (werk al 10 jaar in de TV-industrie) én Ajacied kan ik op het gebied van de verschillende tijdstippen uitkomst bieden.

    Het is inderdaad zo dat er in totaliteit meer TV gekeken wordt om 9 uur dan om 7 uur; vergelijken van kijkdichtheid is dan inderdaad arbitrair. Maar…we kennen ook het kental marktaandeel en dat geeft de relatieve aantrekkelijkheid weer; PSV-AZ kende een marktaandeel van bijna 30%, waar Ajax-Roda ruim 40% pakte. Ajax trok dus niet alleen absoluut maar ook relatief de meeste kijkers. En dat op prime time.

    Dus kan Ajax inderdaad als benchmark gezien worden!


    24 maart 2006 om 08:54
    John

    Hajax for president!


    24 maart 2006 om 09:04
    Marc

    Dit heeft allemaal veel weg van een hojax!


    24 maart 2006 om 09:24
    Thomac

    peter.. wat een nonsens!!


    5 maart 2009 om 18:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!