Het verhaal achter de persoonlijke tegeltjeswijsheden van drie content- en socialmediastrategen

De drie finalisten van NIMA Young Professionals´ #CarriereTwip13 over hun carrièretip voor young professionals

Het verhaal achter de persoonlijke tegeltjeswijsheden van drie content- en socialmediastrategen

Afgelopen jaar inspireerden zeventien professionals jong talent in marketing, sales en communicatie met hun persoonlijke carrièrequote. NIMA Young Professionals bundelde deze carrièretips met karakter in een #CarriereTwip13-verkiezing, waar young professionals de afgelopen weken stemden op hun favoriet. Maandag maakte NIMA YP met gepaste trots een vrouwelijke top drie bekend: contentstrateeg Xaviera Ringeling, head of strategy, insights & conversion van Danone Annemiek Temming en strateeg bij Social Embassy Roos van Vugt. Waarin onderscheiden de tegeltjeswijsheden van deze strategen zich van de rest? De drie finalisten vertellen het passionele en persoonlijke verhaal achter hun eigen carrièretip.

Xaviera Ringeling bekent kleur

“Merk of mens: maak keuzes die tellen voor een persoonlijkheid die anderen inspireert”

Hoe kwam je op deze quote?

Ik houd van mensen én merken met karakter. Mensen die niet bang zijn om Iets te zijn. Mensen die een duidelijke keuze maken en dat uitstralen. En in deze tijd waarin mensen en merken steeds dichter bij elkaar komen, geldt dat ook voor merken. Althans wel voor merken die succesvol willen zijn. Grijs is saai. Kies een kleur. Eentje die door sommige mensen aanbeden wordt en door sommigen misschien gehaat. De grote gemene deler is niemand.

Wat betekent de quote voor jezelf?

Precies dat: duidelijke keuzes maken, wat doe ik wel, wat doe ik absoluut niet. Duidelijke principes hebben: mezelf altijd in de spiegel kunnen blijven aankijken. Maar altijd mezelf met een korrel zout nemen en openstaan voor kritiek. Dat betekent niet: alles aannemen wat men jouw kant op gooit, maar wel bereid zijn om te accepteren dat je er onwijs naast zit.

Waarom geldt dit ook voor merken volgens jou?

Omdat "merken" zoals we ze kennen van eindige waarde zijn: een bedacht beeld van een realiteit die plastic is. Maar bij merken werken mensen. Bij merken wordt er over mensen besloten. En merken zijn er vóór mensen. En mensen zijn niet perfect, mensen willen dingen en willen andere dingen niet. Doe mij maar een feilbaar merk, dat duidelijk is, dan een grijze gigant die het op safe speelt.

Annemiek Temming overwon haar ziekte met één klein succesje per dag

“Vooruitgang is één klein succesje per dag”

Hoe kwam je op deze quote?

Het is een hele persoonlijke en is ontstaan tijdens mijn ziekte en revalidatie van Guillain Barré vorig jaar. Een ziekte die me van de een op de andere dag totaal verlamde en waardoor ik alles weer opnieuw heb moeten leren.

Wat betekent deze quote voor jou?

Heel veel. Het hele proces heeft me een 'beter' mens gemaakt. Als alles onzeker is, kun je alleen maar op jezelf vertrouwen. Zelfvertrouwen komt niet voort uit het vasthouden aan zekerheden, maar het toelaten van onzekerheden. Het doel voor ogen houden en daar niet aan twijfelen. De weg daar naartoe is er een van continue beweging. Vooruit, achteruit en even stilstaan. Alleen en samen. Belasting en belastbaarheid.

Hoe komt deze quote tot uiting in je werk?

Het is een mentaliteit, a way of being geworden. Onzekerheid toelaten, in beweging blijven met het doel voor ogen. Vooruitgang is één klein succesje per dag, 1 procent groei per dag. Die groei kan zitten in mensen, het merk, de organisatie. Daar elke dag weer bij stilstaan, op reflecteren en dankbaar voor zijn.

Roos van Vugt belt zelf ook steeds minder

“Bedrijven die niet op social media willen, zeggen eigenlijk dat ze de telefoon niet willen opnemen”

Hoe kwam je op deze quote?

Nog bij veel organisaties waar ik binnen stap zie ik dat social media op de werkvloer worden tegengehouden en/of niet gestimuleerd. Vaak door onwetendheid en soms zelfs door angst. Eigenlijk logisch, er zit een spagaat tussen 100+ jaar hiërarchie, nieuwe w(m)ensen van medewerkers en nieuwe media - échte adoptie van social media is slow. Daarom gebruik ik vaak in mijn presentaties deze zin. Het slaat de discussie letterlijk en figuurlijk 'plat' - in mijn ogen een echt tegeltje dus!

Waarom is het zo belangrijk dat bedrijven zich op social media begeven?

Het is een zin waardoor mensen social media gaan normaliseren. De boodschap en dus mijn tegeltje: het is gewoon een (nieuw) communicatiekanaal erbij. Het zorgt ervoor dat het een werkvloergesprek wordt. Ik wil laten zien en horen dat het niet 'eigendom' is van de marketeers en/of communicatie-afdelingen, maar dat het op boardniveau en organisatiebreed moet worden gedragen.

Wat betekent de quote voor jezelf?

Ik heb mijn tegeltje tevens heel dicht bij mezelf gehouden. Ik bel zelf ook steeds minder, tevens - en veel belangrijker - zie ik generaties na mij diezelfde beweging maken. Een inevitable shift eigenlijk. Het negeren dat je klanten/consumenten en ook medewerkers zich online bewegen, is een gemiste kans.

Let op: tot maandag kan je nog stemmen op één van de drie finalisten!


Delen

0
1


Er zijn 3 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.