Het verhaal achter Stories

26 april 2017, 05:00

Stories, als format, zijn tegenwoordig overal beschikbaar. De reden is simpel: advertentie-inkomsten. Dat er een nieuwe manier van communicatie is ontstaan, is een bijzaak. Die nieuwigheid zit hem vooral in de tijdelijke aard van Stories. Dit zou de drempel voor consumenten om iets te delen, in het moment, veel lager maken. Dit uit zich in meer rauwe, eerlijke en authentieke content.

Tegelijkertijd biedt het de platformen de mogelijkheid om advertenties te tonen die in een ‘normale’ timeline misschien minder zouden worden geaccepteerd. Bedrijven bepalen daarmee mede het succes van Stories.

Door Stories in te zetten als marketingtool kunnen merken en organisaties zich met een nieuw format richten op hun fans en volgers. Dit is met name interessant voor merken die de jongere doelgroep wil bereiken. Dat is namelijk makkelijker gezegd dan gedaan.

Uit onderzoek van Forbes is gebleken dat minder dan één procent van de millennials (18-34 jaar) wordt beïnvloed door een advertentie. Reden: een gebrek aan authenticiteit. Een ander onderzoek van Motivaction laat zien dat millennials vallen voor authentieke, unieke en eerlijke verhalen van bedrijven, merken of organisaties.

Voorlopig worden Stories nog weinig ingezet door Nederlandse organisaties als marketingtool. Ondanks dit gegeven, bepalen juist bedrijven het succes en voortbestaan van Stories.

‘’The value is that when you know stuff you share is not going to be part of a permanent online record, you can be a lot more casual, raw and honest’’. – O. Solon, The Guardian

Het bestaansrecht van Stories: advertenties

In het geval van Stories gaat het om een potentieel groot bereik. En veel gebruikers staat natuurlijk gelijk aan aantrekkelijke advertentiemogelijkheden voor marketeers. De (aanstaande) komst van Instagram Stories ads en de (nu nog beperkte) Snapchat-advertentiemogelijkheden voor Nederlandse merken, bieden kansen voor merken om met hun advertenties veel meer ‘embedded’ te zijn in het gebruik van de app. Zoals The Verge schrijft:

‘’Here’s the thing: the reason Stories are everywhere is because they allow Facebook and Snapchat and whoever else to insert ads into free messaging apps in a way that users would completely revolt against in any other circumstance.”

Voor marketeers brengt dit nieuwe kansen en mogelijkheden met zich mee. Door Snapchat en Instagram Stories in te zetten als extra tool, kan er worden geprofiteerd van het tijdelijke karakter dat zo in smaak valt bij vooral de millennials.

Spelen met cijfers

Moeten marketeers kiezen tussen Snapchat en Instagram? En zo ja, waar baseer je die keuze dan op? Beide kanalen hebben natuurlijk voor- en nadelen, maar veel marketeers zullen zich laten leiden door de gepubliceerde cijfers van het aantal dagelijks actieve gebruikers. Onverstandig, zo blijkt.

Er lijkt namelijk gespeeld te worden met de gebruikersaantallen, om zo als ‘winnaar’ uit de bus te komen. Met een dagelijks actieve gebruiker lijkt Instagram iedereen te bedoelen die Instagram Stories bekijkt op een dagelijkse basis (200 miljoen, 2017). Snapchat telt iedereen die de app opent op een dag als een dagelijks actieve gebruiker (161 miljoen, 2017). Journalist Taylor Lorenz merkte al (terecht) de volgende kanttekeningen op:

‘’Sure, Snapchat similarly defines a daily active users as a person who opens the app once in a 24-hour-period, but consider the fact that the average Snapchatter spends around half an hour on the app per day and 60% of users create content. Instagram is primarily used for browsing and the average user spends just 15 minutes per day within the app. It’s highly unlikely that all 15 of those minutes are spent engaging with Instagram Stories’’.

Vanuit Facebook en Snapchat is het niet meer dan logisch dat er wordt ‘gespeeld’ met de gebruikersaantallen: hoe meer (engaged) gebruikers, des te meer belangstelling voor advertenties.

Kern van de communicatie

Het succes en de aantrekkelijkheid Stories kan onder andere worden verklaard door te kijken naar de kern van onze communicatie. Op het moment dat er wordt gepraat met een ander persoon, is dit vaak persoonlijk en authentiek. Ook worden onze live gesprekken niet ergens permanent opgeslagen. Dit geeft je meer vrijheid om te communiceren op de manier hoe jij dat wilt. Dit is precies wat Stories groot heeft gemaakt: het laagdrempelig en authentieke realtime communiceren (one-to-one/many) zonder hierbij zorgen te maken of je je wel van je beste kant laat zien.

Stories hier, stories daar. Waarin verschillen de stories-functionaliteiten op de vier platformen? En welke biedt jou als marketeer de meeste mogelijkheden? Daarop heb je na het lezen van dit artikel een antwoord.

Stories is daarmee een nieuwe tool die wat mij betreft vooral geschikt is voor branding en engagement met millennials. Niet voor keiharde sales en conversies. De sterke concurrentie tussen Instagram Stories (en Facebook) en Snapchat lijkt vooralsnog alleen maar voordelig uit te pakken voor marketeers: beide kanalen blijven innoveren met waardevolle opties en features zodat merken haar doelgroep of een steeds effectievere manier kunnen bereiken. En zij meer geld kunnen verdienen met advertenties.

Rajiv is eigenaar van Snappy Digital en combineert dit met de Master Marketing Management. Zijn passie voor online marketing is van jongs af aan opgebouwd in het bedrijf van zijn vader, Faja Lobi Surinaams Eten. Hier heeft hij bijgedragen aan het opbouwen van een online fanbase van meer dan 500.000 fans op o.a. Facebook, Instagram en Twitter.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!