Het grote media jaaroverzicht: alle highlights uit 2015

Het grote media jaaroverzicht: alle highlights uit 2015

Het jaar 2015 is weer voorbij gevlogen. Iedere week maken we bij Adfactor een 'wat mij opviel in de media' post. Een collega maakt een selectie van het belangrijkste online medianieuws. In dit artikel heb ik een grote samenvatting gemaakt van alle highlights van 2015. 

Januari 

  • Marketingfacts: contentmarketing was één van de meest trending topics het afgelopen jaar.
  • Trendwatching.com de trends voor 2015 waar we niet omheen kunnen. 
  • Tomorrowmobile: de presentatie ‘Mobile is Eating the World’ wordt massaal gedeeld. De presentatie brengt op een treffende wijze de toekomst van mobiel in kaart.

 

  • Mediapost.com 20% van de internetgebruikers deelt video ads, dit zijn de cijfers en de voorwaarden.
  • Marketingonline.nl schrijft over een wereldwijd sociaal netwerk voor marketingprofessionals. Shocase richt zich op de verschillende specialismes van het marketingvak, waaronder advertising, branding, promotie, strategisch marketing en public relations.
  • Readwrite.com: Alleen de kop is al goud! In je achterhoofd zing je al…”But you can never leave”…. Lees ook nog het stuk erbij over the things en het Net.

 

Februari 

  • Emerce.nl legt uit wat een bounce nu echt is en hoe je deze goed inricht? 
  • Frankwatching.com Google houdt van contentmarketing en dit is waarom.
  • TED.com met een uitsmijter voor de verdieping: een fantastisch verhaal over Filter bubbles.
  • Adweek.com publiceerde deze week een interessante infographic over native advertising.
  • Marketingfacts doet deze week 5 misverstanden over content uit de doeken.
  • AmEx wil het liefst 100% viewability op alle ads.
  • Digiday schreef over een viewability olifant in de kamer. Als adverteerders 100% viewability hanteren, hoever gaan dan de CPM's omhoog?

Maart 

  • Adage.com: Geen “klassieke” reclame op Netflix, maar in House of Cards zelf kun je prima adverteren.
  • Frankwatching.com: Stond in het teken van online video deze week. Eerst een stukje mythbusting en daarna 7 manieren om meer views te krijgen op YouTube.
  • Nativeadvertising.com: Een toffe infographic met een aantal feitjes waarom native advertising goed werkt.
  • Marketingfacts.nl: Goede gesponsorde content brengt verdieping. Een goed interview over native advertising met o.a. Koen Droste van Upcoming.nl.
  • Theinspirationroom.nl: Mooie manier van Skoda om een nieuw model onder de aandacht te brengen. Zie jij het?
  • Emerce.nl laat weten dat Improve Digital start met in app videoreclame.
  • Welingelichtekringen.nl IKEA viral met hun nieuwe reclame 'The Shelf Help Guru
  • Emerce publiceert Digital Marketing Guide.

April 

  • Businessinsider.com: Youtube business: deze vlogger van 8 jaar oud verdient 127.000 dollar per maand
  • Nativeadvertising.com: de 8 vormen van mobiele native advertising zijn...
  • Emerce.nl: Mobiel siteverkeer Europa groter dan in de VS
  • Fastcompany.com: hoe je content echt deelt laat de nieuwste strategie van Buzzfeed zien: Pound. Eén van de eerste bevindingen van Pound is dat sponsored content net zo goed wordt gedeeld op de site als redactionele content

Mei

  • Emerce.nl: hoe groot is de invloed van influencers op de aankoopbeslissing van consumenten.
  • Business2community.com: de 5 opmerkelijkste bevindingen van het content marketing report 2015
  • Marketingfacts.nl: nieuwe kansen en mogelijkheden van adverteren op Facebook. 
  • Mashable.com: de muziekvideo van Pitch Perfect 2 is een verkapte native campagne! Met internationale Youtube en Vine sterren die naast de cast van Pitch Perfect 2 schitteren in de video.
  • Entrepreneur.com: welke digitale hulpmiddelen zijn onmisbaar voor jou als marketeer in je online (social) strategie? De website Entrepreneur.com zet de 12 ‘must-use’ apps voor je op een rijtje.
  • Jumbo, Achtung & Telfort vallen in de prijzen bij de SAN.
  • Digiday: een goed onderzoek naar contentmarketing.

Juni

  • Adformatie.nl laat 10 mobiele campagnes zien die wel werken.
  • Emerce.nl: social shopping is booming. Sociale media hebben een enorme invloed op het koopgedrag van de consument. Check de cijfers.
  • Adformatie.nl: succesvolle marketing is een oneindig proces van verandering. Lees op hier waarom.
  • Dutchcowboys.nl geeft vijf redenen om je te focussen op een digitale klantbeleving.
  • DigiDay.com geeft een aantal voorbeelden van hoe publishers reageren op het toenemend aantal adblockers.
  • Marketingfacts.nl: ondanks de populariteit van online video, blijft geschreven content favoriet in B2B. Lees meer over dit interessante onderzoek.
  • Mediapost.com: mobile programmatic is ook van start, lees het hier.
  • Adage.com: een artikel over wat publishers kunnen doen om de opmars van Adblockers te stoppen.
  • En de hit van deze week: de Noorse Bob reclame.

Juli 

  • MarketingOnline.nl: een innovatieve campagne van Nike, bekijk een wedstrijd door de ogen van Neymar. Virtual Reality brengt brand experiences zo op hoog niveau.
  • de Speld: je kon er niet omheen, er was een hittegolf deze week! Wie anders dan de Speld haakte hier weer mooi op in met een geniaal artikel wat viral ging.
  • Adformatie.nl: het mediagebruik door jongeren is in een paar jaar dramatisch veranderd. Deze mini docu gaat dieper in op de belevingswereld van de generaties x, y en z.
  • BrandMonitor: voortaan kun je zelf opzoeken hoe het de Nederlandse merken op Instagram vergaat.
  • Adformatie.nl: moeders bereiken we het beste met branded content.
  • Frankwatching.com: met deze tips maak je je content smartwatch-vriendelijk.
  • The Atlantic: deze samenwerking tussen The Atlantic en Netflix heeft de prijs voor ‘Best sponsored content editiorial’ gewonnen in de native advertising awards. Bekijk hier de toffe longread
  • Emerce.nl: het einde van lineair TV kijken?
  • Emerce.nl‘Mobilegeddon’, wat zijn de gevolgen voor publishers?

Augustus 

  • Emerce: volgens onderzoek is Instagram het meest positieve sociale media platform.
  • TheNextWeb.com: inspelen op emoties is de sleutel tot een succesvolle website. 

September

  • MarketingOnline schrijft over onderzoek naar hersenactiviteit: neurosciene.
  • Digiday.com: hoe ‘Keep Calm and Carry On’ een wereldwijd fenomeen werd.

  • Popthecampaign: als sociale netwerken niet meer werken, breekt de paniek uit. KFC Roemenië speelt hier leuk op in en geeft op dat moment gratis maaltijden weg. 
  • Digiday daarentegen stelt dat bureaus er nu echt voor moeten zorgen dat native advertising het lezen/zien waard is voor consumenten.
  • Bright: Populaire Adblocker vraagt geld aan adverteerders.
  • Mashable vertelt meer over de nieuwe 360 graden video's op Facebook. Star Wars heeft deze functie al benut en een mooie 360 graden video geplaatst op hun Facebookpagina. 
  • Frankwatching: van bloggen naar Influencer marketing.
  • Emerce: advertentieplatform brengt geen geld voor impressie meer in rekening, maar voor het aantal seconde dat de advertentie in beeld is.
  • Marketingtribune schrijft over de social highlights van september. Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat: allemaal hebben ze nieuwe features. 

Oktober 

  • Emerce: een handig artikel over alle ins en outs op het gebied van programmatic. 
  • Marketingfacts: onderzoek toont aan dat je als bedrijf het beste om 4 uur ’s nachts een Facebookpost kunt plaatsen.
  • Communicatie Online: Rabobank troost een klant via social media na inbraak. 
  • Contently.com Heb jij al gehoord van de ‘Mobile Gap’, het mobiele bereik is geëxplodeerd de afgelopen jaren maar nog steeds wordt er nog minimaal geld mee verdiend. Daar komt nu verandering in met de nieuwste marketing trend: mobile only content.
  • digiday.com: interessante challenges van een aantal grote internationale publishers op het gebied van native advertising. 
  • Marketingfacts: een visie op online advertising volgens Marco Derksen.
  • MarketingTribune.nl verzamelde de social highlights van oktober
  • Adformatie.nl: we kunnen sinds deze maand ook adverteren op Instagram, waarom roepen de adverenties op Instagram tot nu toe nog voornamelijk irritatie op? 

November 

  • Frankwatching: online video is hot en happening. Wat zijn de trends voor 2016? 
  • RTL nieuws: dag sterretje, hallo hartje. Waarom wijzigt Twitter van koers?  
  • Tommorow Mobile we gebruiken steeds vaker onze smartphone voor online shoppen. 
  • DutchCowgirls: hoe vaak kijk jij op je telefoon? Kom erachter met deze app!
  • Adformatie en Adweek gaan in op de vraag: GRPS of CPM’s, hoe gaan we online en TV afrekenen?:
  • Sprout.nl: influencer events worden steeds vaker toegevoegd aan de marketingstrategie en kunnen heel waardevol zijn, maar waar moet je op letten?
  • IAB: afgelopen week bracht IAB een onderzoek uit naar de grootste internet irritaties.
  • AdformatieThrowback naar de jaren ’90. Rolo reclame wint Ster Gouden Loeki allertijden.

December 

  • Marketingonline: een toffe Sinterklaas inhaker van Coolblue.
  • NU.nl informeert de consument over adblockers. Meer publishers gaan dit doen. 
  • DutchCowboys en TheNextWeb: een overzicht van de beste films en muziek in 2015 
  • Marketingonline laat een paar leuke voorbeelden zien van hoe de NS dagelijks voor veel frustratie zorgt. Online zijn ze ook nog eens aardig bijdehand, maar is dit stiekem best wel grappig.
  • Adformatie: de 10 best bekeken YouTube ads van 2015. 
  • DutchCowboysWhatsapp vs. Facebook: Whatsapp neemt langzaam de rol van Facebook over. 
  • RTLZ: een twitter kudow topper. Dingen die je wel tegen een freelancer zegt, maar niet tegen de bakker.

Wij wensen iedereen een gezellige kerst en een spetterende jaarwisseling!

Credits afbeelding: Adam Foster, licentie: CC BY-NC-ND (Niet-commercieel hergebruik)

Delen

0
1


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Erg leuk en vooral interessant jaaroverzicht. Dank jullie wel. Leesvoer voor de feestdagen :)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.