Het failliet van boek-apps

16 september 2013, 07:29

Op 9 september won Rian Visser de Achmea Persoonlijkheidsprijs in het kader van de nationale Alfabetiseringsprijzen. Daar zijn we heel erg blij mee en trots op. De procedure was dat Rian en haar opponent uit vele inzendingen waren genomineerd door een vakjury. Daarna was het aan het publiek om een maandlang te stemmen. Dat probeerden wij uiteraard te entameren. Velen bereikten wij met onze nieuwsbrief en via Twitter, Facebook en LinkedIn. Rian heeft op Twitter ongeveer 13.000 volgers en ik heb er ook een paar. Als we alle social media en accounts bij elkaar optellen, hebben we een kleine 20.000 mensen die we direct kunnen bereiken. Dat heeft gewerkt. Rian won ruimschoots.

De actie

Om iedereen die op Rian had gestemd te bedanken, wilden we iets terug doen. We besloten om al onze apps gedurende één dag weg te geven. Een paar van onze apps zijn al gratis, maar voor één dag kwamen daar apps bij. De communicatie ervan vond plaats via dezelfde media die we ook gebruikten om de stemmen voor Rian te verwerven: de genoemde sociale media en onze nieuwsbrief naar 3000 abonnees. We verstuurden er géén persbericht over en zochten ook niet anderszins de publieksmedia. Het was geen publiciteitsstunt, het was gewoon als een aardig gebaar bedoeld voor onze online vrienden.

De actie in cijfers

Ik geef geen verkoopcijfers van onze apps. Maar laat ik zeggen dat een dagverkoop van 20 downloads een hoge top-10 notering in de categorie ‘boeken’ van de Nederlandse App Store oplevert. Veel van onze apps hebben op nummer 1 gestaan voor langere of kortere tijd.

  1. Normale dagverkoop: minder dan 20 downloads per betaalde app. Prijs: tussen € 0,89 cent en € 3,59. Het gaat (op 1 uitzondering na) om prentenboek-apps.
  2. Op 11 september: 4.351 downloads (totale waarde ruim € 10.000). Prijs: nihil.

Wat zegt dit?

Dit is geen wetenschappelijk betoog, gebaseerd op diepgaand onderzoek. Het is wel informatie die iedere uitgever serieus zal nemen in zijn of haar beslissingen. Het een teken aan de wand. Ook voor mij. En ik schrik er enorm van. Normaal ben ik niet bang voor gratis (illegale) downloads. Onze ebooks hebben bijvoorbeeld slechts een watermerk; geen echte bescherming tegen kopiëren. Ik ken de usb-sticks met honderden ebooks erop. So what? Zouden de bezitters ervan anders onze kopers zijn geweest? Worden die honderden boeken op een stick überhaupt gelezen? Ik denk het niet. Het kannibaliseert nauwelijks op onze verkoop en over het gedeelte dat het dat wel doet, ga ik me niet druk maken.

Hoe anders zit het met onze actie? Dagelijks communiceren wij naar dezelfde mensen over onze apps. En op basis daarvan verkopen wij gemiddeld dus minder dan 20 downloads per app per dag. Als we soms heel veel meer verkopen, komt dat door een positief verhaal op bijvoorbeeld iCulture.nl, in de NRC of op een Amerikaanse site. Dat zijn echter uitzonderingen en voor ons de slagroom op de taart.

Maar onze eigen doelgroep, die kennelijk zelden een app koopt, gaat en masse alles van ons downloaden als het gratis is. Omdat ze onze apps wél willen hebben. Dat bedoel ik niet beledigend, maar het toont aan dat men een miniem bedrag tussen de € 0,89 en € 3,59 een te hoge drempel vindt om een boek app aan te schaffen. Het gaat hierbij dus niet om armoede. De apparaten waarop onze apps gelezen kunnen worden (voornamelijk iPads) kosten vele honderden euro’s. De prijsacceptatie van boek-apps is gewoon angstig slecht. Zeker als je bedenkt dat men wel € 13,00 over heeft voor een papieren prentenboek.

Ik vrees dat dat onze actie het failliet bewijst van boek-apps in het (kleine) Nederlandse taalgebied. Ik zei al vaker dat ik denk dat ruim 80% van de boek-apps in de Nederlandse App Store commercieel mislukt is. Internationaal onderzoek toont aan dat de gemiddelde prijs die een iPad-bezitter betaalt voor een app 2,5 keer hoger is dan wat een iPhone-bezitter betaalt en 8 keer hoger dan Android-bezitters. Dus eigenlijk heb ik met onze klantenkring nog de big spenders te pakken. Maar datzelfde onderzoek laat ook zien dat 90% van alle iOS-apps gratis is. Men accepteert blijkbaar liever reclame in een app (niet bij ons van toepassing) of het feit dat men niet per se de beste kwaliteit content hoeft te hebben.

Credits afbeelding: Johan Larsson (CC)

Bert Vegelien
uitgeefadviseur bij Vegelien Advies

Categorie
Tags

3 Reacties

    Mark Boerrigter

    Eerlijk verhaal met veelzeggende cijfers. Misschien dat consumenten meer verwachten van een boek app tegenwoordig? Apps als ‘The fantastic flying books of mr morris’ leggen de lat gigantisch hoog met hun interactieve, transmediale content. Toch heb ik daar met plezier € 5,- aan uitgegeven…


    16 september 2013 om 07:52
    Jasper Kusters

    Het probleem is eigenlijk ook voor een groot deel aan Apple te wijten. We hebben dus aan de ene kant Boeken-apps en we hebben boeken in de iBooks-app van Apple.

    Wat is nu eigenlijk het verschil?

    Hoe komt de consument ermee in aanraking en wat doet Apple eigenlijk om uitgevers te helpen?

    Het lijkt bijna of ze er geen succes van willen maken.


    16 september 2013 om 09:14
    job

    Zowel Mark als Jasper hebben een valide punt. Daarbij komt dat men zo gewend is aan gratis content dat de wil om te betalen laag is. Ook is het bij veel leesvoer zo dat het als niet erg wordt ervaren als men het niet leest. Als ik iets specifieks wil weten kom ik er met zoekopdachten ook wel, boek of geen boek.

    Hoe verkoop je dan een ebook? Zoals Mark hierboven al aangeeft en ook opgaat voor offline retailers die hun spul niet meer aan de man krijgen: maak er een ervaring van.

    De content is het boek is belangrijk maar niet meer genoeg. Waar men “vroeger” een ervaring (beleven van een verhaal) moest zoeken door het kopen van een boek of het huren van een DVD, moet je nu moeite doen om om ze te ontwijken.

    Geef de consument een ervaring door verrijking van de ibooks (voorbeeld zie boven) en het gevoel dat ze iets missen als ze je boek níet kopen en je zult zien dat mensen wel degelijk bereid zijn om te betalen.

    Zo ga ik niet naar Starbucks omdat de koffie zo betaalbaar of goed is, maar wel omdat ze een totaal concept en ervaring neer weten te zetten.


    17 september 2013 om 09:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!