Het einde van search bij de eerste Dutch Search Awards

25 november 2016, 09:15

Voor alles is een eerste keer, dus ook voor het uitreiken van prijzen voor ‘excellentie’ binnen de searchindustrie in Nederland. Gister was het zover en werden de awards uitgereikt in B. Amsterdam. Heel ‘searchend’ Holland kon zich inschrijven voor prijzen in diverse categorieën. Om vervolgens te horen te krijgen dat het einde van search nabij is.

De avond werd aan elkaar gepraat door Victoria Koblenko, die dat op een verrassend spontane manier deed. Om de avond ook inhoudelijk wat lading te geven was er een aantal interessante sprekers uitgenodigd, waaronder hoofdsponsor Bing, onlinemarketinggoeroe Bas van den Beld en natuurlijk iemand van Google – geen searchfeestje zonder Google, toch?

The end of search

De belangrijkste learnings kunnen voor doorgewinterde searchmarketeers nauwelijks verrassend zijn, toch is het altijd leuk om te horen hoe de zoekgiganten zelf tegen de toekomst aan kijken.

Met de provocerende titel ‘The End of Search‘ trapte Bing het spits af. De drie kernwoorden zijn volgens Bing:

  • doordringend: op elk apparaat aanwezig;
  • voorspellend: machine learning;
  • proactief: een antwoord geven voordat er gevraagd is.

Volgens Bing zijn er twee belangrijke trends: voice search en visual.

De tips op het gebied van voice: houd rekening met langere zoekopdrachten, wees voorbereid op vragende zoekopdrachten, houd rekening met voorzetsels en zie het belang van lokale zoekopdrachten in.

Wat betreft visuals was de zaal voornamelijk onder de indruk van een mooie tool waarbij je een foto uploadt waarna de tool je vertelt wat er op de foto te zien is. (Elke SEO’er vraagt zich nu af waarom er nog alt-teksten moeten worden ingevoerd, maar goed, het houdt je van de straat.) Een dergelijke tool biedt ongekende mogelijkheden op het gebied van begeleiding van blinden en slechtzienden.

Uiteraard gaf Bing toe dat de titel van de presentatie wellicht wat opruiend was, want natuurlijk werd er eigenlijk bedoeld: ‘The End of Search As We Know It’.

Verder kijken dan je neus lang is

Bas van den Beld, digitaal marketingstrateeg en oprichter van State of Digital, hamerde erop dat professionals achterblijven en dat de markt oogkleppen op heeft. Terecht merkte hij op dat het toch eigenlijk wel van de gekke is dat de hele searchwereld in rep en roer is als Google roept dat mobiel belangrijk wordt. En dat we dan met z’n allen als een kip zonder kop gaan preppen voor “#Mobilegeddon”.

Als we namelijk even door de dingen heen hadden gekeken, hadden wij allang kunnen zien dat iedereen verslaafd is aan z’n mobiel en je site dus sowieso mobielvriendelijk had moeten zijn. Verder kijken dan je neus lang is dus en jezelf verplaatsen in de klant. Open deuren, maar o zo vaak vergeten.

Daar gaan de schijnwerpers

En natuurlijk mocht ook Google vertellen hoe zij de toekomst zien. Veel details kwamen er helaas niet naar voren, maar met indrukwekkende demonstraties over onder andere Google Assistent en Google Flights pikten ze wel een beetje de schijnwerpers van hoofdsponsor Bing.

Leuk weetje: Google doet zo’n 100.000 testen met het algoritme per jaar, waarvan slechts zo’n 500 worden doorgevoerd. In hun eigen woorden: Google test altijd. Stop dus met zoeken naar jezelf en focussen op rankings, maar zet de gebruiker centraal, dan komt de rest vanzelf.

Ook van Google kregen ‘wij’ op onze kop, namelijk voor het feit dat er maar twee cases waren ingestuurd voor de categorie ‘Beste mobiele campagne’. Dat is schokkend als je beseft dat we leven in het tijdperk na ‘mobilegeddon’.

Awards

Al met al een interessante en vermakelijke avond. Van de winnende cases weten we weinig, maar dat mocht de pret niet drukken. Met de stijl van Oprah Winfrey kreeg bijna iedereen in de zaal wel een award en dat is altijd goed voor de sfeer.

De winnaars op een rijtje:

Branche

  • Beste gebruik van search in retail: Enrise & Liberty Global International
  • Beste gebruik van search in automotive: Fingerspitz & AutoTrack
  • ​Beste gebruik van search in finance: Blue Mango Interactive & Ditzo
  • Beste gebruik van search in travel/leisure: Expand Online & Vacanceselect

Campagne

  • Beste lokale campagne: iProspect & PostNL
  • ​Beste gebruik van PR in search campagne: Tribal & Smart Student Deals
  • ​Beste gebruik van social in search campagne: PauwR & Verzekeruzelf.nl
  • Beste mobile campagne: Orangedotcom & Fiets TelWeek
  • Beste PPC campagne: Blue Mango Interactive & Vodafone
  • ​Beste SEO campagne: GoalGorilla & Lengersdorf

Beste Tools & Software

  • bGenius & Wehkamp, Channable en Swydo

Agencies & Professionals

  • Beste consultant(s) van het jaar: Ramez Khader – Fingerspitz
  • Beste in-house team: Wehkamp
  • Beste agency small: GoalGorilla
  • Beste agency medium: Orangedotcom
  • Beste agency large: Blue Mango Interactive

Chantal Smink
Strateeg Organische Kanalen en SEO bij Chantalsmink.nl

Chantal Smink is Strateeg Organische Kanalen. Ze heeft 13 jaar ervaring met SEO en is auteur van het boek 'Handboek SEO & Contentstrategie voor Horizontale SEO (2022)'. Daarnaast heeft ze een goed beluisterde podcast over SEO & Organische Marketing op Spotify. Chantal vindt het belangrijk om bedrijven te vertellen over de veranderingen in Google, SEO en hoe dit de aanpak van organische marketing verandert. Staar je niet blind op hoe je denkt dat het werkt, kijk naar hoe het aan het veranderen is.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!