Het effect van pushberichten: nuttig of irritant?

6 september 2012, 05:30

Het is tegenwoordig haast ondenkbaar dat je als website geen app ontwikkelt. Het gebruik van smartphones groeit enorm en mensen vinden het vanzelfsprekend dat je als website ook een app aan kunt bieden. Wij, uQlick Media, uitgever van onder andere Skoften.net, FTW.nl en Beat.nl, hebben eind vorig jaar de knoop doorgehakt en iPhone-, iPad- en Android-apps ontwikkeld. Nu, ruim 10 maanden en 4 apps later, maken we de rekening op en zien dat die flink is gegroeid.

Steeds meer mensen zijn altijd en overal bereikbaar. Of ze nou aan het werk zijn, thuis zijn gebleven of in een hutje op de hei aan het Facebooken zijn; men is altijd “online”. Erg handig als je aan een ziekelijke vorm van infobesitas leidt, maar de keerzijde is dat het internet ook jou weet te vinden. Zitten we daar eigenlijk wel op te wachten?

Deze gastblog is geschreven door Marcel Brands (Massie) van Skoften.net.

Vanuit uitgevers oogpunt vonden wij het belangrijk dat onze bezoekers ook mobiel onze sites zouden kunnen bezoeken. Je kunt dan kiezen voor een geoptimaliseerde pagina specifiek voor mobiel verkeer, maar door zelf een applicatie te ontwikkelen word je ook onderdeel van het privé leven van je bezoeker. Een meer persoonlijke benadering is haast niet te realiseren.

Third party-services

Als ontwikkelaar heb je de mogelijkheid om gebruikers direct op hun telefoon te bereiken middels de zogenaamde pushberichten. Voor gebruikers van de Facebook- en Wordfeud-app is het evident dat ze op de hoogte worden gebracht van een nieuw vriendschapsverzoek of een score van 283 punten voor het leggen van een nieuw (niet bestaand) woord van je tegenstander. In deze gevallen zal het de intensiteit van gebruik alleen maar ten goede komen.

Het opzetten van een eigen push-service heeft nogal wat voeten in de aarde, waardoor je al snel terugvalt op third party services als Urban Airship of Push.io. Bij dit soort diensten is er vaak een keuze uit verschillende pakketten: of je neemt een aantal berichten per maand af of je betaalt op basis van actieve gebruikers. Wij hebben bij Urban Airship voor de eerste variant gekozen, waarbij je maandelijks zelfs tot 1 miljoen pushberichten gratis kunt versturen.

Nut en effect

In eerste instantie was dit voor de Skoften-app meer dan genoeg, maar een aantal maanden en drie apps later blijkt dit al lang niet meer toereikend te zijn. Op het moment van schrijven maken zo'n 20.000 mensen dagelijks gebruik van onze apps en worden er maandelijks meer dan 2 miljoen pushberichten verstuurd. Ondanks dat de eerste 1 miljoen berichten bij Urban Airship gratis zijn, nemen de kosten bij overschrijding fors toe; in ons geval met $0,001 cent per additionele push.

Het gebruik van onze apps is voor de gebruiker geheel gratis, dus moet er worden gekeken naar het nut en/of effect van deze pushberichten, aangezien het op dit moment alleen maar geld kost. Door het ontwikkelen van een betaalde variant is het mogelijk een deel van de kosten terug te verdienen. Gebruikers krijgen dan de beschikking over een geheel reclamevrije app of er juist een aantal handige functionaliteiten bij.

Commerciële pushberichten

Omdat je mensen zo persoonlijk kunt benaderen, is het niet ontdenkbaar dat er in de toekomst apps op de markt komen waarbij je eens in de zoveel tijd wordt geconfronteerd met een commercieel pushbericht. Op dit moment behoort het versturen van een zogenaamde “rich push” (zie afbeelding) ook al tot de mogelijkheden. Ongetwijfeld interessant voor partijen om op deze manier hun potentiele doelgroep te benaderen, maar moeten we dat wel willen?

Uit statistieken van Google Analytics blijkt dat er een toename van mobiel verkeer is vlak nadat er een pushbericht is verstuurd. Gemiddeld ligt dit op zo'n 5-10% extra verkeer, wat niet heel weinig is, maar wat lager uitkomt dan we hadden gehoopt. Aan de andere kant wordt de gebruiker wel steeds geconfronteerd met de laatste updates van onze sites, of hij ze nou daadwerkelijk bekijkt of niet. Dit stukje branding is waardevol maar lastig meetbaar en zal hopelijk op langere termijn zijn sporen nalaten.

Meerwaarde

Wat is nou de meerwaarde van een pushbericht en wat is het uiteindelijke meetbare effect? Veel informatie over de effecten en het nut van pushberichten is er (nog) niet te vinden. Dus rest ons de vraag: is het de investering eigenlijk wel waard? Wat zijn jullie ervaringen?

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Dennis van Liere

    Meten = weten geldt ook hier. 5-10% extra verkeer is waarschijnlijk een direct effect, maar je hebt ook nog een indirect effect. Kans is groot dat het gebruik lager zou liggen indien je dit push bericht niet zou hebben.

    Aan de andere kant is het de vraag wie op een push bericht reageert. Zijn dit je vaste gebruikers of worden minder frequente gebruikers getriggerd om te komen. Plus daarbij wat heeft het voor effect op de gebruikers die niet reageren op het push bericht. Daalt de tevredenheid en betekent dit dat men uiteindelijk de app deinstalleert?


    6 september 2012 om 06:36
    Marco van der Hut

    Meten is inderdaad weten. Ik ben momenteel bezig om de relatie van pushberichten (en andere vormen van mobile marketing) op aankoopgedrag van consumenten te onderzoeken. Ben opzoek naar wat zwaarder weegt; Privacy gevoeligheid of de persoonlijke/mobiele marketing trigger. Ook het effect van ‘het vragen van permissie’ neem ik hierin mee, denk ook het instemmen met cookies of aanvinken voor deelname aan campagnes.

    Actueel thema en nog weinig overschreven en onderzocht. Verwacht de resultaten in januari te hebben.


    6 september 2012 om 07:22
    Dirk Jansen

    Je schrijft “Ondanks dat de eerste 1 miljoen berichten bij Urban Airship gratis zijn, nemen de kosten bij overschrijding fors toe; in ons geval met $0,001 cent per additionele push.“.

    Als ik geen komma-fouten maak, kosten die 2 miljoen berichten je dus 10 dollar per maand (1e miljoen gratis, 2e miljoen 1000 dollarcent). Ik denk dat het positieve effect (mits gebruikers de berichten waarderen dus) al snel een tientje waard zijn, of zelfs 90 dollar als je zometeen op 200.000 actieve bezoekers zou zitten.


    7 september 2012 om 06:52
    JP

    @Dirk Jansen: Je maakt helaas wel een rekenfout, 1.000.000 x $0.001 = $1.000.

    Echter, als je bedenkt dat je 1000 euro betaald voor het 1.000.000 keer gebruiken van een service klinkt dat fair. Zeker als je in aanmerking neemt wat het kost om zelf een vergelijkbare service te ontwikkelen én in de lucht te houden.


    7 september 2012 om 08:47
    Han

    1000 dollar vind ik alsnog veel geld voor die service, zeker als je app niets oplevert en dus alleen maar geld kost


    8 september 2012 om 13:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!