Helen Maltha (Chummee): “We gaan voor wereldvictorie!”

19 november 2012, 10:29

Overdag is ze tandarts, maar al haar vrije uren stopt Helen Maltha in Chummee, een online dienst waarmee je je facebook- en twittervrienden een klein cadeautje kunt geven. Én een ervaring, want je vriend moet het cadeautje zelf in de winkel afhalen. In deze aflevering van Top Names gaat Maltha met Erwin Blom en Roeland Stekelenburg in gesprek over social gifting en Maltha’s ambities die Chummy tot internationale hoogtes zullen stuwen.

Hoe Chummy werkt? Je kiest op chummee.com een cadeautje uit, bijvoorbeeld een cappucino. Die stuur je in virtuele vorm via de website naar je facebook- of twittervriend. Die krijgt een code die hij op z’n telefoon meeneemt naar de koffiesalon van jouw keuze. De plaatselijke winkelier leest de code en overhandigt je vriend de cappucino die hem toekomt.

“Chummee is zonder marketing al een succes”

In de zes maanden dat Chummee online is hebben al 1000 mensen dat gedaan, en dat aantal groeit nog steeds. Maltha: “En dat terwijl we nog niets aan marketing gedaan hebben!”

Chummee’s verdienmodel van een vast percentage per transactie is in de huidige betafase al niet meer toereikend. Dus zijn Maltha en haar team nu op zoek naar investeerders: “We kunnen het zelf niet meer betalen. En daarnaast hebben we extra kennis en netwerken nodig.”

Het bevalt Maltha wel, de stap van tandarts- naar startupland: “Ik heb al veel verschillende mensen ontmoet, die allemaal actief, ondernemend en creatief zijn. Dat werkt motiverend en inspirerend.” Ze is voorlopig dan ook nog niet weg: “We willen een Chummee-app, een betere site, onze dienst voor iedereen bereikbaar maken én ook internationaal uitrollen zodat ik bijvoorbeeld m’n vriendin die in het buitenland stage loopt naar die ene plek kan sturen waarvan ik zeker weet dat ze het daar ook zo leuk zou vinden.”

Chummee gaat het maken, Maltha weet het zeker: “Al voordat we het grote publiek aangesproken hebben loopt het goed; we gaan voor wereldvictorie!”

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!