Heineken geeft signaal af

22 oktober 2005, 05:40

Een klein berichtje maar met belangrijke inhoud over biergigant Heineken trof ik aan op de website van Brandrepublic.

In een interview met The Times meldt managing director Rob Marijnen van Heineken dat het TV-budget 10 miljoen euro in de UK wordt ingeruild voor sportsponsoring. Reden hiervoor is de afgenomen effectiviteit van het medium TV. Heineken kerngroep 18-26 is steeds lastiger te bereiken via de te drukke reclameblokken op televisie en bovendien vind men het medium te duur. Marijnen sluit toekomstige televisieadvertising niet uit maar gaf aan voor dit moment naar andere mogelijkheden te kijken om de merken van Heineken te promoten.

De activiteiten rondom de Champions League voetbalwedstrijden lopen gewoon door en worden mogelijk zelfs uitgebreid. Met deze ?move? geeft Heineken een belangrijk signaal af aan de televisie en reclamemarkt.

Ook in Nederland investeert Heineken heel veel in sportsponsoring en zal de komende jaren nog nadrukkelijker de (passieve en actieve) sportbeleving van de consument als ?cross over? gebruiken voor de bierboodschappen. Een voorbeeld is het WK voetbal volgend jaar in Duitsland waarvoor Heineken na de Champion League het grootste evenementen budget ooit heeft gereserveerd. Heineken zal vooral veel aandacht besteden aan de ?Beertender? met de concurrentie op de loer?

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

6 Reacties

    media

    Deng!

    Is er al bekend hoe ze die sportsponsoring gaan invullen?


    22 oktober 2005 om 05:59
    Bas

    Een goede move denk ik, want inderdaad zijn deze mensen minder en minder te bereiken. Wel apart dat ze juist in sportsponsoring veel verder gaan, aangezien alcohol en sport juist ge-destimuleert zou moeten worden volgens velen. Maar ze zullen wel vrolijk CL en WK gaan sponsoren. De volgende stap: andere events? Festivals (LowLands), muziek (Heinken Music Hall) etc verder uitbreiden?


    22 oktober 2005 om 07:01
    at

    @Bas, destimuleren? Wel eens in de kantine van een amateurvoetbalclub geweest? 🙂 Een groter bierbolwerk ken ik niet of het moet een concert van Rowe Heze zijn.


    22 oktober 2005 om 13:53
    Bas

    @at ik zeg toch ook ‘zou moeten worden’ en in woord stelt Heineken dat ook te doen, net als ze alcohol en verkeer niet supporten (daarom sponsoren ze geen autosport).


    23 oktober 2005 om 14:57
    DreX

    Is het niet “Heineken”


    24 oktober 2005 om 06:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!