Heibel over ‘stelen’ RSS-feed podcast

10 januari 2006, 07:13

Webwereld schrijft (via: r-win):

(…) In de vaderlandse podcastgemeenschap is onrust ontstaan over een nieuwe website die de verwijzingen naar bestaande podcasts aanpast. Aanleiding voor de irritatie is de alfaversie van een nieuwe podcastoverzichtssite Gespod.nl. Op deze website worden de rss-feeds omgeschreven naar het webadres van de site. (…)

Luister naar de discussie op Podbrothers.

Begrijp eerlijk gezegd de ophef van sommigen niet, het ging er immers toch om dat je boodschap wordt gehoord?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

14 Reacties

    David Visser

    ja, maar zo’n RSSfeed kan dus doodleuk gebruikt worden om MIJN luisteraars te spammen met reclame. bovendien kan ik zelf niet meer zien hoeveel luisteraars ik heb etc…


    10 januari 2006 om 08:29
    Fred Zelders

    Marco,

    Kleine correctie: Podcast-feeds zijn nu juist GEEN full feeds. Het enige dat er in staat is een korte beschrijving PLUS een VERWIJZING naar de rest van de content.

    Een schoolvoorbeeld van een partial feed dus. Je kan de content pas tot je nemen als je de mp3 (of het bestand van welk ander type dan ook) ophaalt en beluistert/bekijkt etc. Volkomen identiek aan de partial feed van MF.


    10 januari 2006 om 08:42
    media

    Okay, nu begrijp ik die ophef ook. Dank voor de update Fred!


    10 januari 2006 om 08:49
    Jaap Stronks

    Ik ben ook tegen. In feite werft Gespod abonnees voor mijn show (de Berry en Uli show), die ze via hun eigen feed naar mijn afleveringen laten luisteren. Dat geeft ze een machtspositie. Wat als ze reclameboodschappen laten horen? Het is niet moeilijk om reclames aan hun feeds toe te voegen. Wat houdt ze tegen? Zij kunnen naar een adverteerder toestappen en zeggen: ‘We hebben bij elkaar vijfduizend abonnees op podcasts die wij ‘aanbieden’. Promootje laten horen?’ Wie houdt ze tegen?

    En wat als ik mijn feedadres wijzig? Gespod zegt dat ik dat dan ‘alleen maar hoef door te geven’ en zij wijzigen hun kloon-feed eveneens. Met 1 zo’n portal doe je dat nog – al zal niet iedereen er aan denken – maar met 5 al niet meer.

    Het komt er op neer dat zij feeds klonen en abonneebestanden aanmaken met andermans producties, en hiermee een machtspositie proberen te verwerven. Per slot van rekening zitten hier jongens achter die geld willen verdienen en allerlei allianties willen aangaan met derde partijen. Er wordt geen enkele service aangeboden – andere portals bieden discussiefora of hostingmogelijkheden. Dit is parasitering.


    10 januari 2006 om 11:03
    media

    Jaap, kijk eens naar het model van RTV. Daar heb je producenten (bijv. Endemol) en tv-zenders (bijv. Talpa). De producenten verkopen hun producten aan de tv-zenders. De tv-zenders verkopen advertentieruimte. Wellicht is dat het model dat jullie in samenwerking met Gespod zouden moeten opzetten.


    10 januari 2006 om 11:09
    Marco Langebeeke

    Hierbij onze reactie die gister ook aan de webwereld posting is toegevoegd:

    Allereerst moet ik even kwijt dat het erg goed is om te zien dat podcasting in Nederland steeds meer aandacht krijgt en dat we een zeer enthousiatste, en ook kritische, podcastende gemeenschap hebben die natuurlijk voor zn belangen op komt.

    De feiten op een rijtje:

    1. Als een podcaster bij ons echt geen vermelding wil dan zullen wij dit natuurlijk respecteren en de podcast verwijderen. Je zult dan wel veel luisteraars gaan missen.

    2. We zijn nog in preview stadium. Vorige week hebben we naar een beperkte groep kenissen (plus 3(!) podcasters) een email gestuurd met de preview url, puur en alleen om te testen en feedback te vergaren… en feedback hebben we gekregen, dus dat gaat goed! Voordat we helemaal live gaan, hoogstwaarschijnlijk deze week nog, zullen we alle podcasters die we hebben toegevoegd en waarvan wij een email adres hebben, hiervan op de hoogte brengen. Mochten zij bezwaren hebben, dan kunnen ze dat kenbaar maken. Wij zullen daarop actie ondernemen.

    3. De redirect feeds waar zoveel ophef over is zijn 100% copieen van de originele feeds. Daar wordt niets aan toegevoegd. In feite is het niet meer dan caching van de feed. Onze systemen draaien om de 5 a 10 minuten een update proces waarbij de feed bij ons in de database ingelezen wordt. Hierdoor kunnen we de luisteraar/bezoeker van Gespod.nl een goede response tijd bieden voor wat betreft de pagina’s met flash spelers, shownotes, etc. Als we telkens voor elke podcast, op bijvoorbeeld de zoekresultaten pagina of op de homepage, de originele complete feed in onze flash spelertjes moeten inlezen dan zijn we zo traag als een slak in Frankrijk en dat zou geen betrouwbare service opleveren voor de luisteraar… en de luisteraar, die hebben we beide nodig. Ook de feeds die we doorgeven op feeds.gespod.nl zijn dus 100% copieen van de originele feeds. Dit doen we op deze manier omdat we dan goed het gebruik van de podcast kunnen meten.

    4. Na veel feedback hebben we besloten dat podcasters die echt niet van onze redirect feed gebruik willen maken, met hun eigen feed vermeld kunnen worden en niet als redirect feed beschikbaar gesteld zullen worden via feeds.gespod.nl. Het nadeel voor de podcaster is dan echter wel dat deze nauwelijks kans maakt om in de Gespod Top 40 te komen. Ook de positie binnen de categorieen is gebaseerd op de ranking en zal dan dus erg laag zijn.

    5. Er hebben, na uitleg van onze bedoelingen, uiteindelijk maar 2 podcasters vol gehouden dat ze van Gespod.nl verwijderd wilde worden en dat is dan ook direct gebeurd. Gelukkig krijgen we vooral positieve reacties van met name luisteraars, en inmiddels ook al een hoop tips van podcasters die we zelf nog niet gevonden hadden en ook graag toegevoegd willen worden.

    Ten slotte, er zal ten nimmer sprake zijn van misbruik van intellectuele eigendom van de podcaster… we fungeren als doorgeefluik en onze service is 100% vrijblijvend.


    10 januari 2006 om 11:37
    Leon van Bokhorst

    Marco: “De producenten verkopen hun producten aan de tv-zenders. De tv-zenders verkopen advertentieruimte. Wellicht is dat het model dat jullie in samenwerking met Gespod zouden moeten opzetten.”

    Een dergelijke model heeft Podplaza geprobeerd op te zetten en dat is geen succes gebleken (en zal het imo nooit worden), omdat podcasting niet de omvang zal krijgen die nodig is om adverteerders en luisteraars te binden. Daarnaast heeft Gespod duidelijk aangegeven geen uitgever te willen zijn (wat me uiterst verstandig van ze lijkt).

    @Marco Langebeeke: Krachtige concepten op internet worden vrijwel altijd gedreven door de community. Het negeren en bagetaliseren (punt 5) van de wensen van de kleine podcastcommunity (feed ongewijzigd en direct aanbieden) kan niet bevorderlijk zijn voor de acceptatie en groei van een portal. Ik hoop oprecht dat jullie deze week alsnog besluiten standaard geen gekaapte feeds aan te bieden.


    10 januari 2006 om 13:48
    Jules Sans Scrupules

    Hey Marco, om de 10 minuten m’n feed pollen is echt iets teveel van ’t goede. Zo’n portal vind ik prima, leuk, en cachen van feeds, I don’t really care, als je maar wel de RSS-entries:

    <sy:updatePeriod>daily</sy:updatePeriod>
    <sy:updateFrequency>2</sy:updateFrequency>

    respecteert. Die zijn er meestal niet voor niets in gezet.

    Ik begrijp dat dat technisch lastiger is, maar het kàn wel, en maak dan in ieder geval voorlopig de interval wat langer. Om de 50 minuten lijkt *mij* echt zat.


    10 januari 2006 om 14:06
    Marco Langebeeke

    Hey Jules, Thanx voor je feedback, gaan we zeker rekening mee houden!

    Ik voorzie technisch op het eerste gezicht iig geen probleem.


    10 januari 2006 om 14:20
    RudiGroot

    Succes Marco!


    10 januari 2006 om 14:38
    Jaap Stronks

    In de tv-wereld heb je producenten en tv-kanalen. Ik ben mijn eigen tv-kanaal, ik heb mijn eigen rss-feed. Dit is hetzelfde als ik een tv-kanaal zet, op een bepaalde frequentie, en daar gewoon de programma’s van Talpa ga uitzenden. Dat is echt exact hetzelfde.

    Bovendien is er bij producenten en tv-kanalen spraken van een overeenkomst. Gespod is eenzijdig begonnen met het aanbieden van eigen feeds, met als feedinhoud andermans feeds. Daar komt het op neer.


    10 januari 2006 om 15:09
    Roel

    Doet bloglines niet precies hetzelfde?

    Misschien tijd om een extra kenmerk toe te voegen aan de RSS.

    <aggregator>nofollow</aggregator>


    10 januari 2006 om 17:15
    Edwin van Bokhorst

    Blogines is een online aggregator die gewoon de oorspronkelijke feed doorgeeft. Als bloglines stopt, dan is niemand een abonnee kwijt. Dat is het verschil.


    10 januari 2006 om 18:54
    Roby

    yes.Things worked out pretty well, we've been married over 20 years and have NEVER fought about money. We both love bargains and still use coupons when going out to dinner.Money differences can ruin a repalionshit, just be on the same page as your partner.


    26 april 2016 om 00:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!