Heb je liever groenten of een goeroe?

Waarom kinderen geen groenten lusten en Seth Godin een marketinggoeroe is

Heb je liever groenten of een goeroe?

Kinderen lusten geen groenten, dat weten we allemaal. Een goede vriend vertelde me laatst waarom. Zijn verhaal klonk aannemelijk en was misschien daarom wel zo geloofwaardig. En dat laatste blijkt niet alleen te gelden bij kinderen en groenten.

Spruitjes

"Het brein van een kind weet precies wat nodig is om snel groeien", vertelde de vriend. "Erfelijk gezien heeft het brein daarom liever een hamburger met patat dan tien spruitjes."

"En dat is niet het enige", vervolgde hij. "Kinderen hebben een kleine maag, dus moeten er keuzes worden gemaakt: broccoli of pizza, spruitjes of snoep. Het brein geeft eenvoudigweg de voorkeur aan de meest efficiënte brandstof. Daarom lusten kinderen geen groenten." 

Het klonk geloofwaardig. Zelfs dusdanig, dat ik me afvroeg waarom ik daar nog nooit eerder aan had gedacht. Het verhaal was zo aannemelijk, dat ik het moeiteloos doorvertelde zonder te controleren of het wel klopte.

Godin

Ik moest er opnieuw aan denken toen ik een artikel las van Seth Godin op de The Drum, een marketingblog met nogal wat bereik. De kop luidde: "Seth Godin discusses the death of one-size-fits-all marketing efforts". De kern van zijn betoog:

When we think about great brands from the past 15 years, none of them were built for normal people and none of them were built with advertising.”

De gedachte werd geïllustreerd met een paar voorbeelden, zoals Chobani, Spanx en Airbnb.

Het concept dat de in de titel genoemde vorm van marketing dood zou zijn, wordt in het artikel niet door enig onderzoek geschraagd. Het idee leunt eigenlijk alleen op de selectieve waarneming van Godin.

Alleen al in Nederland zijn er meer dan 850.000 bedrijven. Hoeveel winstgevende merken die produceren, is mij niet bekend. Daar heeft Godin overigens ook geen flauw idee van.

Vlak na de publicatie konden we lezen dat datzelfde Chobani, dat door Godin dus als voorbeeld genoemd werd om zijn toch al zo broze stelling te onderbouwen, Wieden & Kennedy als reclamebureau had benoemd om ervoor te zorgen dat Chobani in ieder geval de nummer twee zou kunnen worden. 

Goeroesnoep

Nu staat in datzelfde artikel op The Drum ook dat Godin een marketinggoeroe is, dus wie ben ik om aan zo’n verhaal te twijfelen? Toch doe ik dat wel.

De parallel met het niet op feiten gecontroleerde verhaal waarom kinderen geen groenten lusten, drong zich aan mij op. Het is het knappe van een hele generatie door het internet aangedreven goeroes dat ze precies het sentiment aanvoelen. Dat ze precies aanvoelen wat we willen horen. 

Het is eigenlijk niet meer dan het voortdurend bewerken van het sentiment van marketeers met niet-gevalideerde onzin. Met een onderbuikboodschap die een marketeer een goed gevoel geeft over datgene wat hem of haar bezighoudt. Dat marketing niet over verkopen gaat, maar over mensen helpen. Over mensen blij maken. Een boodschap die daarmee panklaar ligt om te worden gedeeld of geliket.

Het is natuurlijk niet verboden. Maar als je het marketingbeleid afstemt op goeroes die dingen roepen zonder dat ze door iemand op feitelijke juistheid zijn gecontroleerd, kun je natuurlijk wel van een koude kermis thuiskomen.

Snoep verstandig en vraag jezelf af: heb ik liever groenten of een goeroe?

Credits afbeelding: Brooke Cagle, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.