Het beïnvloeden van conversie en acquisitie met technologie en experimenteerdrift

4 augustus 2016, 12:30

Wat leer je tijdens een cursus growthhacking?

Als je affiniteit met data en tools hebt, dan moet je je in het online domein als een vis in het water voelen. Als je daarnaast ook nog een beetje creatief en nieuwsgierig bent, dan kan je aan de slag met growthhacking om online echt het onderste uit de kan te halen en sneller te groeien dan je concurrenten. Ik volgde een tweedaagse cursus growthhacking en deel in dit artikel de belangrijkste lessen en een aantal tools om aan de slag te gaan.

Verderop in dit artikel een paar voorbeelden van growthhackingtools, maar eerst even iets over David Arnoux, mede-oprichter van Growth Tribe. Arnoux startte toen hij negentien was zijn eerste bedrijf en begon software te verkopen aan Chinese bedrijven. De moordende concurrentie en zijn beperkte middelen dwongen hem om creatief te zijn en steeds nieuwe manieren te vinden om te groeien tegen zo laag mogelijke kosten.

Zijn voorliefde voor technologie, data en analytics kwamen goed van pas tijdens de snelle opkomst van internet. In de begindagen ervan leerde hij hoe hij concurrenten te snel af kon zijn met net iets slimmere SEA en SEO. Een slimme, en ook nog eens een hele gepassioneerde, autodidact.

“Copywriting in het algemeen wordt steeds minder vaak mensenwerk, dat geldt ook voor zaken als conversie-optimalisatie en het optimaliseren van advertentiecampagnes”

Marketing is meer tech dan ooit

Veel van de tools die tijdens de workshop worden gepresenteerd lijken gemaakt voor startups die met nieuwe, disruptive ideeën zo snel mogelijk online willen groeien. Maar ook marketeers van kleinere of grotere bedrijven hebben baat bij growthhacking.

“Marketing is op dit moment meer tech en ‘quant based’ dan ooit. Steeds meer taken worden uitgevoerd door zelflerende systemen. Ik las een week of twee geleden dat de helft van alle sportblogs die je tegenwoordig leest automatisch worden gegenereerd. Copywriting in het algemeen wordt steeds minder vaak mensenwerk, dat geldt ook voor zaken als conversie-optimalisatie en het optimaliseren van advertentiecampagnes. Deze ontwikkelingen moet je als marketeer snel willen uitproberen om te ontdekken hoe je voor jouw eigen specifieke product of dienst groei kunt realiseren. Het maakt niet uit of je bij een corporate werkt of bij een startup”, aldus Arnoux.

Hoe verwacht hij dat de marketingdiscipline zich in de toekomst ontwikkelt? “Ik geloof dat de toekomst van marketing ligt in agile werken. Werken met kleine multidisciplinaire teams die verantwoordelijk zijn voor de hele customer journey en die door hele specifieke metrics worden gestuurd. Niet alleen maar op het gebied van awareness en leadgeneratie, maar ook op het gebied van on boarding en retentie. In zo’n team zit een marketeer, een programmeur, een customer journey-expert en een data analist. Marketing is niet meer nodig. Alleen kleine growthteams die hele specifieke metrics gaan beïnvloeden.”

“Je kunt nu toegang krijgen tot de rekenkracht van tienduizend computers voor maar negentig dollar per uur”

Terwijl virtual reality de spotlights al een tijdje steelt, is David meer geboeid door de mogelijkheden van a.i.. “De snelle opkomst en toepassing van artificial intelligence is wat mij betreft de belangrijkste ontwikkeling van dit moment. Er zijn al startups die content produceren op basis van sentimentanalyses en historische data. En waarom zou een algoritme niet beter kunnen zijn in landingpage copywriting dan een mens? Het openstellen van de supercomputer van IBM, Watson, stelt iedereen in staat om data scientist te zijn. Je kunt nu toegang krijgen tot de rekenkracht van tienduizend computers voor maar negentig dollar per uur en het is gemakkelijker dan ooit om er mee aan de slag te gaan. Ik zou je binnen twee uur kunnen leren hoe je op dit gebied stappen kunt zetten, ook als je dat nooit voor mogelijk hield. Het gaat er om dat je snel vertrouwd raakt met de tools die vandaag de dag beschikbaar zijn en dat je jezelf daarmee een stuk krachtiger maakt.”

Maar wat zijn nou die growthhacks? In de cursus komen een heleboel tools voorbij die je in staat stellen om een specifiek onderdeel van je groei- en acquisitieproces te testen en te optimaliseren.

Insight #1: social media data

Zijn je (toekomstige) klanten actief op social media, maar heb je geen idee hoe en waar je ze het beste kunt bereiken? Tijdens de workshop leer je hoe je de doelgroepen van je product of startup online lokaliseert en hoe je hun belangrijkste influencers vindt. Ook hun mediagedrag, demographics en bijvoorbeeld de events die ze bezoeken zijn met een beetje speurwerk vaak te achterhalen.

Allemaal waardevolle informatie waarvan je weet dat die ongetwijfeld wel een keer ergens gedeeld is, maar waarvan je nog niet weet hoe je die op een gestructureerde manier kunt verzamelen en gebruiken. Zelf had ik nog nooit data ‘gescraped’, maar je kan met je eigen laptop openbare data van verschillende online platformen verzamelen, analyseren en gebruiken met (ondermeer) import.io.

Het mooie is dat tools niet los van elkaar worden behandeld maar in samenhang, zodat je leert hoe het resultaat van de ene tool input is voor de andere. Ook leuk om te zien was hoe je inzicht kunt krijgen in wat de volgers van de Facebookpagina van je concurrent leuk vinden. Met de juiste Chrome-extensies exporteer je die data vervolgens, al dan niet gecombineerd met elders van het web scraped data die je helpt om personas op te stellen. Allemaal tools die pas leuke resultaten opleveren als er veel social data beschikbaar is, maar toch. Er ging echt een wereld voor mij open.

De tools waarmee je A/B-testing kunt doen zonder in het cms van je website te wroeten vond ik een uitkomst

Insight #2: website en landingspagina

Je kunt je uitgebreid gaan afvragen waarom je landingspagina niet zo presteert als je had gehoopt, gaan brainstormen over optimalisaties en proberen de resultaten met Google Analytics te interpreteren. Je kunt ook gewoon realtime aan tientallen mensen vragen of ze je belangrijkste converterende boodschap na een snapshot van een paar seconden snappen. Ik kreeg al binnen een paar uur een heleboel bruikbare tips voor het aanpassen van een call-to-action en de begeleidende tekst. De tools waarmee je A/B-testing kunt doen zonder in het cms van je website te wroeten vond ik een uitkomst. Kijk bijvoorbeeld eens naar Optimizely en Unbounce.

Insight #3: UTM-tracking en de ‘pirate funnel’

UTM-parameters achter een URL zijn een bekend voorbeeld om heel gericht te analyseren waar je verkeer vandaan komt. Een voorbeeld van een URL met een UTM-trackingcode is:

http://www.yourwebsite.com/?utm_source=yoursource&utm_medium=yourmedium&utm_campaign=yourcampaignname.

Zo kun je leren hoe je heel snel ontdekt welke onderdelen van een campagne het beste en het slechtste werken, zodat je gelijk kunt optimaliseren. Met oefeningen over eventbased-tracking, funnel-optimalisatie en tools als Popcornmetrics krijg je daarnaast meer grip op de online activiteiten die een meetbare bijdrage leveren aan een conversie.

Een hulpmiddel daarbij is het AARRR-model, ook de Pirate Funnel genoemd.

Dave McClure’s Pirate Metrics Funnel

Het ‘AARRR’-model bestaat uit vijf pijlers die nauw met elkaar samenhangen en in hun verhouding tot elkaar ‘succes’ inhoudelijk meetbaar maken.

  • Acquisition: hoe vinden gebruikers ons?
  • Activation: hebben gebruikers een positieve eerste ervaring?
  • Retention: komen gebruikers terug?
  • Revenue: hoe wordt er geld verdiend?
  • Referral: verwijzen gebruikers andere door?

Conclusie

Als je altijd nieuwsgierig blijft naar nieuwe manieren om je concurrenten te slim af te zijn, en je het leuk vindt om je handen uit de mouw te steken, dan is deze tweedaagse workshop growthhacking echt een verademing. In een moordend tempo word je door een hele stoet aan tools getrokken die allemaal tot de verbeelding spreken omdat ze heel goed zijn in een specifiek stukje van je online leadfunnel. Het aanstekelijke enthousiasme van het cursusteam gooit daarbij nog wat olie op het vuur, zodat je na twee dagen tollend van de ideeën uit de workshop rolt. Het tempo vond ik af en toe wel wat hoog, maar in de handouts is alles rustig na te lezen. Aanradertje dus!

Hans Schepers
Marketing Strategist bij GO Company

Marketing strategist bij GO Company in Woerden. Voorheen Pon, Rabobank Nederland, IBM en World Online. Contentstrateeg, online marketeer, Wordpress fan, technieuwsfreak, personal coach, spreker en warhoofd. Trots op het succes van www.ikgastarten.nl. Huis tuin en keuken DJ.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Sander

    Cool artikel Hans! 🙂


    11 september 2016 om 13:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!