Grens redactie-reclame verdwenen bij Telegraaf?

4 september 2005, 08:07

Grens redactie-reclame verdwenen bij Telegraaf?

Richard van Hooijdonk (MarketingXperts) merkte al eerder op dat de scheiding tussen redactie en commercie een utopie is. Een heftige discussie tussen marketeers en journalisten volgde op zowel dit weblog als elders. Ook in het nieuwste nummer van De Journalist aandacht voor dit onderwerp. Rocco Mooij (hoofdredacteur Communicatie) en Hans Verstraten (ad interim hoofdredacteur Nieuwe Revue) reageren op de stelling Marketeers in hoofdredactie?

Weblog Genootschap Omen est Nomen wijst ons op een dubbele pagina over de Bijenkorf in de Telegraaf op Zondag. Op zich niets bijzonders ware het niet dat er nergens melding wordt gemaakt dat het een advertentie betreft. Daarmee lijkt De Telegraaf de grens tussen redactie en reclame definitief te hebben losgelaten.

Ben benieuwd hoe journalistiek Nederland hier op gaat reageren!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    Karel

    Goed, dan zal ik de opmerking maar plaatsen…

    De Telegraaf heeft toch al lang de journalistieke redactielijn losgelaten.


    4 september 2005 om 14:39
    media

    Karel, ik ben geen Telegraaf-kenner dus wellicht heb je gelijk maar ik had nog niet eerder gezien dat ze een ogenschijnlijk redactioneel stuk plaatsten dat in feite niets anders is dan een advertentie (dus ZONDER enige vermelding van ADVERTENTIE).


    4 september 2005 om 14:48
    mangold

    Da’s toch een stuk informatiever dan een paginagrote foto van een jurkje, een prijsje en een logootje, niet? Van mij mogen ze complete katernen op deze manier samenstellen.


    4 september 2005 om 16:29
    loket

    de vermelding van ‘advertentie’ zie je alleen boven advertenties op redactionele pagina’s. daar komt ook de afkorting IM vandaan (ingezonden mededeling). als een adverteerder een hele pagina heeft ingekocht staat er nimmer een vermelding boven. een scheiding tussen redactie en commercie, zoals vastgelegd in het redactiestatuut, is van levensbelang. ook voor De Telegraaf. en neem maar van mij aan, een dergelijk statuut is er wel degelijk bij De Telegraaf.


    4 september 2005 om 19:08
    media

    Het is inmiddels duidelijk, mij moet je niet hebben als je iets wilt weten over printadvertenties en dan met name in dagbladen als Telegraaf 😉

    Toch blijf ik het vreemd vinden dat een ogenschijnlijk redactioneel stuk (zonder duidelijke afzender) niets anders is dan een 2-tellende advertentiepagina.


    5 september 2005 om 03:51
    bart

    Zaterdag 27 aug -als ik het goed heb, in de Financiele Telegraaf: ‘Steeds meer Miljonairs in Nederland’ oid… Heel artikel over het uitgavenpatroon van ‘echte’ miljonairs in NL, waarbij een aantal ‘leveranciers’ (Hassan Diamonds etc) aan het woord kwam met naam, toenaam en waar te vinden. Artikel leek gepusht door de miljonairsfair die er weer an staat te komen. Content waarcshijnlijk door hun PR-bureau aangeleverd en vrijwel 1 op 1 doorgeplaatst.


    7 september 2005 om 07:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!