Google breidt audio indexing uit: GAUDI, Obama, SEO en Adwords

18 september 2008, 09:15

Google meldt op haar blog dat in navolging van de US verkiezing video zoek gadget ze deze dienst heeft geperfectioneerd en uitgebreid op Google labs: Google Audio Indexing. Oftewel GAUDI. Niet alleen kan er gezocht worden in welk Youtube filmpje welke presidentskandidaat wat heeft gezegd. Google audio index laat u ook zoeken in het filmpje zelf. U wordt dan direct geleidt naar het audiofragment waarin het gezochte woord wordt gesproken. Google gebruikt hiervoor spraakherkenningtechnologie om alle gesproken tekst om te zetten naar tekst.

Audio Search met Google Gaudi in Youtube filmpje

Google doet dit vanuit haar missie zo zegt ze zelf in haar GAUDI FAQ’s "to organize the world’s information and make it universally accessible and useful.As more video content is being created everyday, Google Audio Indexing tries to make it easier for people to find and consume spoken content from videos on the Web.”

Google heeft hier volgens mij echter een ander doel mee: Adsence.

Doordat met deze technologie niet alleen de title, omschrijving en tags van een filmpje maar alle uitgesproken audiotekst kunnen worden doorzocht, kan een tekstadvertentie op het inhoudsnetwerk met video (zoals Youtube) veel beter getarget worden.

Daarnaast kan Audio indexing ook voor andere zaken gebruikt worden. Het al meer dan 1 miljoen maal bekeken filmpje Barack Roll is gemaakt met Google’s Election Video Search Gadget de voorloper van GAUDI.

De Citizentube: “I’d had the idea for the video for a few months before

, but had no real way of tracking down all of the right words,” Hugh Atkins, the creator of “Barack Roll,” recently told Citizentube. “Being able to search for particular words and know when they appeared in a given clip made the whole project feasible.”

Als zoekmachinemarketeer zou het vanuit SEO perspectief natuurlijk een droom zijn als je ook alle audioteksten zou kunnen publiceren als tekst. Lekker veel content voor ‘normale’ teskt zoekers in Google. want dit soort nieuwe search mogelijkheden worden vaak niet gebruikt door de massa. Iemand een idee hoe al die audiotekst content uit video te halen?

Keesjan Deelstra (1966) is getrouwd met Tessel en is trotse vader van vier dochters: Sacha, Suja, Meike en Elvi. Hij schreef het veelgeprezen ‘Handboek zoekmachine marketing’; het eerste Nederlandse boek over Organic en Paid search dat inmiddels meer dan 12.000 keer verkocht is. Hij studeerde Sociale Geografie aan de UvA in Amsterdam en vond zijn stek uiteindelijk in de internetwereld. Met zijn bureau InternetEffect adviseert hij grote en kleine bedrijven op het gebied van zoekmachinemarketing. SEO+SEA+Analytics= > Omzet. Hij draagt kennis over met het boek en cursussen: 'live' workshops en trainingen en de nieuwe E-learning SEO cursus. Met de SEO tool SeoEffect tenslotte, kunnen ondernemers zelf met hun SEO aan de slag. SEO Effect wordt inmiddels door meer dan 5000 websites gebruikt.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Marco Raaphorst

    Het wachten is nog om muzikale detectie.

    Zoektermen zoals:

    “funk groove”

    “C7/9”

    “descending melody”


    19 september 2008 om 06:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!