Google maakt de kwaliteitsscore inzichtelijk

29 mei 2017, 08:00

Google heeft per 15 mei 2017 een aantal verbeteringen aangebracht in het rapporteren van de kwaliteitsscore in AdWords. De kwaliteitsscore geeft een indicatie van de kwaliteit van jouw zoekwoorden, advertenties en landingspagina’s. Deze update van Google zorgt voor meer transparantie, waardoor je meer en sneller inzicht krijgt in de kwaliteitsscore en tijd en kosten kan besparen.

Wat is er veranderd?

Voorheen was het lastig om gegevens te verzamelen over de kwaliteitsscore. Om een duidelijk overzicht te krijgen en de kwaliteitsscores te vergelijken, diende je scripts in te stellen en de gegevens in een spreadsheet te verzamelen. Binnen de interface werd alleen getoond of je boven of onder het gemiddelde scoorde.

Oude situatie in de interface

Bron: Google Adwords

Google heeft nu verschillende veranderingen doorgevoerd waardoor je meer inzicht kunt krijgen in de kwaliteitsscore. Dat maakt makkelijker problemen te verhelpen en de CPC te verlagen. De veranderingen bestaan uit twee onderdelen: de drie componenten van de kwaliteitsscore zijn makkelijker zichtbaar en Google heeft de historische kwaliteitsscore toegevoegd.

Bron: Google Adwords

De drie componenten

De kwaliteitsscore bestaat uit drie componenten:

  • de verwachte click-through-ratio (CTR);
  • de relevantie van de advertentie;
  • de ervaring op de landingspagina.

Waar je vroeger met je muis boven de kwaliteitsscore moest zweven om deze drie factoren te zien, hebben ze nu een eigen kolom. Je kunt er zelf voor kiezen deze kolom toe te voegen aan je zoekwoorden-rapport. Hierdoor kun je eenvoudig vaststellen wat er moet worden verbeterd voor een hogere kwaliteitsscore.

Nieuwe situatie in de interface

Bron: Google Adwords

Historische kwaliteitsscore

Met de update van Google is het nu mogelijk in AdWords de kwaliteitsscore uit het verleden te zien. Hiermee kun je inzicht krijgen in jouw kwaliteitsscore uit het verleden en kun je bijvoorbeeld zien welke invloed jouw recente optimalisaties op de kwaliteitsscore hebben gehad.

Je kunt deze data ook per dag segmenteren, wat zorgt voor een gedetailleerd beeld. Om de kwaliteitsscore te kunnen verbeteren, is het belangrijk te begrijpen welke veranderingen invloed hebben op de kwaliteitsscore. Zo krijg je een goed beeld van wat er is veranderd in verloop van tijd.

Aan de slag

Wil je zelf aan de slag gaan met deze update van Google? Let dan op de volgende punten:

  • Wanneer er niet genoeg interacties of kliks zijn om de kwaliteitsscore voor een zoekwoord te bepalen, krijg je een nul-score ( “ – “ ).
  • Als je de data per dag wilt zien, krijg je de score van het einde van de dag te zien.
  • Er zijn geen historische data van vóór 22 januari 2016.
  • Zorg dat je de verschillende factoren begrijpt die de kwaliteitsscore bepalen en dat je weet hoe je hier op in kunt spelen.

Conclusie

Met de nieuwe kennis vanuit de historische kwaliteitsscore en doordat alle factoren overzichtelijk worden weergeven, bespaar je tijd en kosten. Door de nieuwe inzichten binnen de Adwords-interface is het in één oogopslag mogelijk de slecht presterende onderdelen van jouw kwaliteitsscore te ontdekken en verbeteren.

De update maakt het daarnaast mogelijk de uitkomsten van jouw optimalisaties te vergelijken met de situatie hiervoor, waardoor het helder wordt of deze verbeteringen effect hebben gehad op de performance van de campagnes. Een nuttige update die het leven van de online marketeer weer een stuk makkelijker maakt.

Raoul van Tol
Online marketing consultant bij Oogst

Raoul van Tol is Online Marketing Consultant bij Oogst (by Oxyma). Hij heeft zijn master Persuasive Communication afgerond aan de Universiteit van Amsterdam. Daarna heeft hij zich verdiept in online marketing waarbij zijn specialisatie Search Advertising is. Namens Oogst werkt hij aan campagnes voor bedrijven als HEMA, Europcar & SAS. Oogst helpt al meer dan tien jaar online ambities waar te maken met innovatieve online marketing. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot voorloper op het gebied van digitale marketing en specialist in elk online kanaal; search, social, display en email.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Elise

    “Google heeft nu verschillende veranderingen doorgevoerd waardoor je meer inzicht kunt krijgen in de kwaliteitsscore. Dat maakt makkelijker problemen te verhelpen en de CPC te verhogen.”

    Ik verlaag de CPC liever.. 🙂


    29 mei 2017 om 10:17
    bramkoster

    @Elise: goed punt, is aangepast!


    29 mei 2017 om 10:37
    raoulvantol

    Hi Elise, Bedankt voor je reactie! Dit hoor uiteraard de ‘CPC verlagen’ te zijn.


    29 mei 2017 om 10:41
    Max

    “Nieuwe situatie in de interface”

    Kan het zijn dat ik nog niet over die nieuwe functie beschik? Als ik kijk bij . ‘Kolommen aanpassen’ staat ‘kwaliteitsscore’ er nog niet bij


    29 mei 2017 om 12:01
    raoulvantol

    @Max: Heb je gekeken onder de tab ‘zoekwoorden’ en dan bij kolommen? Het is alleen mogelijk om deze functie op zoekwoordniveau te gebruiken. Op campagne/advertentiegroep niveau is het niet mogelijk om de gemiddelde kwaliteitsscore inzichtelijk te maken.


    29 mei 2017 om 14:38
    Max

    @Raoul: Top, bedankt! Voor mn beurt gepraat. Iets beter lezen de volgende keer :’)


    29 mei 2017 om 14:46
    Paul Haarman

    Dat is inderdaad een verbetering van Google. Nog een belangrijke verandering die afgelopen maand is doorgevoerd staat een beetje haaks op dit verbeterde inzicht: Bij bepaalde zoekopdrachten wordt meer gewicht toegekend aan de Max. CPC dan aan andere factoren (lees Kwaliteitsscore en dan vooral verwachte CTR). Dat betekent dus dat al zou je Quality Score 10/10 zijn dat de advertentie van je concurrent met een hogere Max. CPC toch boven die van jou kan komen staan. Natuurlijk speelt verwachte CTR een belangrijke rol in de QS (altijd al zo geweest) waarbij de rekensom CTR x CPC natuurlijk een belangrijke is. Die rekensom blijft belangrijk, maar ik verwacht dat Google nu die “minder” scorende advertentie van je concurrent met een hogere Max. CPC een hogere verwachte CTR kan geven. Dat kan bijv. door jouw advertenties zonder extensies te laten zien en die van de hoger biedende adverteerder met meer extensies te tonen. Overigens is dit allemaal het goede recht van Google, maar het zou mij niet verbazen wanneer de gemiddelde CPC weer een sprongetje gaat maken de komende tijd. Hoe dan ook: focussen op een goede QS blijft belangrijk (maar vergeet je biedingen dus niet!).


    29 mei 2017 om 15:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!