Google Display campagnes? Let op je instellingen!

6 maart 2014, 05:59

Displaycampagnes. Afhankelijk van je doelstelling een nuttige toevoeging aan je AdWords-account. Heb je een brandingdoelstelling? Wil je aan de hand van remarketing je conversies een boost geven? Het gebruik van een displaycampagne is dé manier om snel veel zichbaarheid te behalen binnen het Google Display Netwerk (GDN). Maar zorg wel voor de juiste zichtbaarheid met goede instellingen. In deze blogpost geef ik vier belangrijke tips voor deze campagnes.

Vanzelfsprekend wil je dat je advertenties vertoond worden aan relevante gebruikers. Een relevante doelgroep biedt immers de meeste kans op het gewenste resultaat. Bij het inrichten van je displaycampagne wordt voornamelijk gedacht aan instellingen als taal, geografische targeting, de juiste interessecategorieën of display-zoekwoorden. Toch is er een aantal kleine instellingen waar niet altijd aan gedacht wordt en die je campagne nog beter kunnen maken.

Gevoelige categorieën uitsluiten?

Wat advertentievertoningen betreft, wil je als adverteerder dat deze plaatsvinden op zo relevant mogelijke websites voor wat je adverteert. Vice versa geldt hetzelfde. Irrelevante websites worden om die reden uitgesloten.

Zo is het in veel gevallen ook niet interessant dat je advertenties zichtbaar zijn op websites met gevoelige inhoud. Denk aan pagina’s omtrent misdaad, dood en tragedie of met seksuele inhoud. Verklein de kans op vertoningen op dergelijke pagina’s en voorkom daarmee eventuele imagoschade.

Vergeet dus niet om deze websites proactief uit te sluiten bij opties voor sitecategorieën. Deze zijn in de AdWords-interface te vinden onder het tabblad ‘Display Netwerk’. Als adverteerder voor vliegtuigtickets wil je bijvoorbeeld niet dat je banner naast een nieuwsbericht over een vliegtuigcrash wordt getoond.

Overweeg om mobiele apps uit te sluiten

Daar waar je websites met gevoelige inhoud uitsluit, is het ook vaak aan te raden vertoningen uit te sluiten binnen mobiele apps. Hiermee voorkom je resultaat dat volgt uit het ‘dikke vinger-syndroom’: gebruikers die onbedoeld op advertenties klikken vanwege het kleine scherm waarop ze opereren met niet-gewenste en onbedoelde kliks met teleurstellend resultaat als gevolg.

Voorheen was hier een combinatie van diverse uitsluitingen voor nodig, tegenwoordig is dit makkelijker. Wederom kan dit worden ingesteld via opties voor sitecategorieën. Sluit ditmaal, onder het kopje ‘Experimenteel’, ‘GMob-non-interstitial voor mobiele apps’ uit.

In-game

Met dezelfde gedachte is het advies voor veel adverteerders om ook in-game-plaatsingen uit te sluiten. Dit is vaak niet relevant, tenzij er uiteraard specifiek op gamers wordt getarget. De eigen ervaring leert dat gebruikers tijdens het gamen op hun mobiele apparaat niet zitten te wachten op advertenties. Dit is goed te herkennen aan de hoge bouncerates onder in-game-plaatsingen. Waar uitsluiten? ‘Opties voor sitecategorieën’; ’type plaatsing’; ‘in-game’.

Frequency cap instellen

Hoe aantrekkelijk je advertenties ook zijn, geen enkele gebruiker vindt het fijn om continu blootgesteld te worden aan dezelfde boodschap. Je wilt dat je advertenties zoveel mogelijk vertoond worden, maar niet te vaak aan één individu. Voorkom dat je advertenties irritant worden en er advertentiemoeheid ontstaat. Stel daarom een frequency cap in. Hiermee beperk je het aantal advertentievertoningen per unieke gebruiker. De opties zijn ruim. Een zelfgekozen aantal vertoningen per dag, week of maand. Per campagne, advertentiegroep of zelfs per advertentie.

Relatieve CTR inzichtelijk maken

Proactief de juiste instellingen op orde hebben is één. Vervolgens is het ook van belang om bij te houden hoe de displaycampagne statistisch presteert. Selecteer hiervoor de juiste kolommen. Wil je bijvoorbeeld weten hoe je advertenties presteren ten opzichte van andere adverteerders ? Voeg relatieve CTR toe als kolom in je campagne-overzicht.

Relatieve CTR is de klikfrequentie van jouw displaycampagne ten opzichte van het gemiddelde van alle overige advertenties op exact dezelfde plek binnen het Google Display Network. Bij een relatieve CTR van hoger dan 1x presteren jouw advertenties beter dan die van andere adverteerders. Bij een score van lager dan 1x vanzelfsprekend niet.

In dat laatste geval zijn er voor jou mogelijkheden ter verbetering: je boodschap aanpassen, andere banners gebruiken of relevantere plaatsingen selecteren. Maak je advertentie inhoudelijk sterker en/of je plaatsingen relevanter en de relatieve CTR stijgt.

Natuurlijk zijn primaire instellingen zoals geo-targeting, interesses, doelgroepen, zelf-gekozen plaatsingen, etc. het belangrijkst om op orde te hebben als je GDN-campagne live gaat. Toch is het zonde voor je campagne als bovenstaande ‘kleinigheidjes’ over het hoofd worden gezien. Het kost je weinig tijd en moeite om ze door te voeren. Het levert je wel een efficiëntere campagne op. Bij je huidige en nieuwe displaycampagnes, denk aan alle instellingen!

Bas de Knegt
Senior SEA consultant bij Expand Online

Passie voor online marketing met specialisatie in search.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Maarten van Acht

    Helder artikel!

    Weet je zeker dat je met het uitsluiten van GMob-non-interstitial voor mobiele apps en in-game alle vertoningen in mobiele apps uitsluit? Mijn ervaring is dat er toch nog vertoningen in mobiele apps tussen kunnen zitten en dat het uitsluiten van de plaatsing adsenseformobileapps.com er voor zorgt dat dit helemaal wordt afgedekt.


    6 maart 2014 om 09:54
    Maarten van Acht

    Helder artikel!

    Weet je zeker dat het uitsluiten van GMob-non-interstitial voor mobiele apps en in-game alle vertoningen op mobiele apps tegenhoudt?

    Mijn ervaring is dat er nog steeds vertoningen op mobiele apps tussen kunnen zitten en dat het uitsluiten van de plaatsing adsenseformobileapps.com dit volledig afdekt.


    6 maart 2014 om 14:27
    Bas

    Goed stuk, kan ik weer mee verder.

    Ik ben altijd gewend om de ‘mobile bid’ dan op -100% te zetten. Is dat niet voldoende?


    6 maart 2014 om 14:48
    Maarten van Acht

    Dan bestaat nog steeds de mogelijkheid dat je in mobiele apps op tablets wordt weergegeven, dus enkel die instelling is niet voldoende.


    6 maart 2014 om 15:12
    basdeknegt

    Bedankt voor de reacties.

    @ Bas: wat Maarten zegt klopt, het is inderdaad niet voldoende om mobile bids op -100% te zetten.

    @Maarten: Google geeft helaas geen garantie dat het uitsluiten van sitecategorien waterdicht is:

    “We besteden veel aandacht aan het uitsluiten van onderwerpen en paginatypen, maar we kunnen niet garanderen dat alle gerelateerde webpagina’s worden uitgesloten.”


    6 maart 2014 om 15:23
    Marloes

    Wanneer je de display advertenties niet meer wilt vertonen in de ‘mobile apps’ dan kan je op campagne en advertentiegroep-niveau de volgende regel toevoegen bij plaatsingen-uitsluiten. ”adsenseformobileapps.com”.

    Zo voorkom je dat er advertenties in mobiele apps worden vertoond en er per ongeluk door een app gebruiker op wordt geklikt.


    15 oktober 2014 om 12:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!