Goede voornemens: waarom doen we niet wat we ons voornemen?

31 december 2012, 06:29

Het is al weer oudejaarsdag en dat betekent dat 2013 voor de deur staat. De tijd vliegt, en we gaan weer vooruitkijken op een nieuw jaar. En wat hoort daarbij? Jawel, goede voornemens. Ieder jaar zijn ze er weer, van klein tot groot. En van dichtbij tot het veranderen van de wereld. Alleen zijn de lijstjes ieder jaar weer hetzelfde. Tijd voor iets anders?

Onderzoek dat ING jaarlijks uitvoert, laat zien dat 4 op de 5 Nederlanders goede voornemens heeft. Ook zien we in dit onderzoek dat onze voornemens van vorig jaar en het jaar ervoor niet veel van elkaar verschillen. Dit jaar is de top 5:

  1. Afvallen

  2. Minder druk maken

  3. Zuiniger leven

  4. Meer sporten/bewegen

  5. Beter voor mezelf opkomen

En voor 2011 zag de lijst er zo uit:

  1. Afvallen

  2. Minder druk maken

  3. Meer sporten/bewegen

  4. Zuiniger leven

  5. Beter voor mezelf opkomen

Niet veel verschil te zien. Elk jaar dus weer dezelfde voornemens, toch gek. Hebben we dan afgelopen jaar ons niet gehouden aan ons goede voornemen? Of zijn goede voornemens toch vreemd omdat de dingen die je echt wil veranderen een continue aandacht vereisen? En dus niet een eenmalige actie in het begin van het jaar? Ook bij bedrijven zijn de voornemens voorspelbaar (voor 2011 uit onderzoek van regus.nl):

  1. Overheadkosten terugdringen

  2. Werkkapitaal investeren

  3. Personeel aannemen

  4. Meer prestatiebeloningen introduceren

Probleem eerst, dan je voornemen

Mijn idee bij al deze voornemens is dat ze dienen om gevolgen op te lossen. We vinden onszelf te dik dus willen we afvallen, en het bedrijf maakt te weinig winst dus gaan we afslanken en zo de overhead terugdringen. Hier gaat het dus niet om de daadwerkelijke problemen. Gaat het er bij voornemens niet juist om dat we kijken wat er aan de gevolgen ten grondslag ligt? Als je dit weet, kun je bedenken wat de oplossing kan zijn. Dat vervolgens bereiken is een beter voornemen dan ‘minder druk maken’ of ‘meer prestatiebeloningen introduceren’.

Je voelt jezelf bijvoorbeeld niet fit. Als je naar de bovenstaande lijst kijkt, zou je dan ‘meer sporten’ als voornemen neerzetten. Maar wat je werkelijk wil, is je weer fit voelen, op welke manier dan ook. Sport je nu niet, of maar sporadisch, dan kan het zijn dat je nog niet de sport hebt gevonden die bij je past. Een beter voornemen zou dus kunnen zijn: ik ga dit jaar minstens 3 nieuwe sporten uitproberen. Dit doel zorgt ervoor dat je een zoektocht start naar een sport die je wel ligt, en dat je er wellicht ook eentje vind. Een automatisch gevolg hiervan is dat je meer gaat sporten, maar eigenlijk is dat bijzaak.

Ook bedrijven hebben last van doelen stellen die vermomde gevolgen oplossen in plaats van het echte onderliggende probleem. Dit kom ik ook bijna dagelijks tegen in mijn werkzaamheden bij Six Fingers. Doordat de eigenlijke redenen voor het maken van het voornemen niet helder zijn, kan het voornemen zelf ook de roos missen. Maar hoe kunnen bedrijven dan wel op een goede manier goede voornemens opstellen?

Chipotle

Laten we eens kijken naar de case van Chipotle, een Mexicaanse fastfoodketen uit Amerika, die van 1999 op 2000 haar voornemen is gaan waarmaken. Chipotle is opgericht in 1993. Toen eigenaar en chefkok Steve Ells tijdens een bezoek aan een aantal varkensstallen in 1999 zag hoe sommige varkens worden gefokt, besloot hij het anders te gaan aanpakken. Hij nam zich voor om alleen nog natuurlijk gehouden varkens en andere dieren te gaan verwerken in zijn producten. Daarom is Chipotle vanaf 2000 begonnen met het serveren van natuurlijk gehouden varkens en vanaf 2010 gebruiken ze alleen nog vlees van natuurlijk gehouden varkens (100%). Hetzelfde geldt voor rundvlees, kip en ook melkproducten. Ze noemen dit Food with Integrity.

Chipotle wil graag dat de dierlijke producten die ze gebruikt van beesten komen die in de wei staan en die op een natuurlijke manier zijn gefokt, dus zonder groeihormonen of antibiotica. Hier zijn ze in 2000 mee begonnen en tot deze dag is dit het geval. Ze noemen dit Chipotle-nomics: zodra je de demand verhoogt zal ook de supply verhogen. Ze geven toe dat het een ongoing proces is en dat ze hierin actief stappen blijven zetten richting het uiteindelijke doel.

Wees concreet, zet door & deel

Wat kunnen we leren van goede voornemens en ze ook werkelijkheid maken als we kijken naar Chipotle?

Ten eerste dat je voornemen concreet moet zijn. Chipotle’s voornemen was om alleen nog vlees van dieren te serveren die op een natuurlijke manier zijn gehouden. Dus maak het zo concreet mogelijk en start bij een onderdeel. Zo begon Chipotle met de varkens en breidde dit uit.

Ten tweede dat je moet doorzetten. Iets kan in eerste instantie een enorme bergbeklimming lijken, maar als je elke keer weer een stap zet, kom je vanzelf boven. En doe ook maar één ding tegelijkertijd, focus op één doel. Zo gaat het Chipotle echt om het natuurlijk houden van de dieren, dus leggen ze ook daar ook de focus.

En tot slot moet je ook je kleine successen delen. Probeer niet alles solo te overwinnen, het is geen videogame. Chipotle werkt ook samen met boeren en andere partners en suppliers om zo het hele proces natuurlijk te gaan maken. Je bereikt meer door samen te werken en elkaar te ondersteunen.

Succes met het formuleren van jouw goede voornemens van 2013 en maak er het beste van!

Credits afbeelding

Laurie Scholten
Innovatie Marketeer bij Six Fingers

Met een open blik op de wereld ben ik constant op zoek naar de factoren die innovatie stimuleren of juist tegenhouden (vanuit mijn wetenschappelijke achtergrond). Daarnaast vind ik het leuk om coole marketing acties en cutting edge designs te ontdekken (vanuit mijn creatieve achtergrond). Eigenlijk ben ik erg leergierig en nieuwsgierig op een heleboel gebieden en laat ik me constant inspireren door de wereld om mij heen. Mijn werk bij Six Fingers biedt mij een fantastisch platform om innovatie bij bedrijven te brengen. Specialiteiten: concept development, creativiteit, customer involvement, design, focus, innovation, marketing, organisatie skills, process engineering, business plannen, business modellen

Categorie
Tags

10 Reacties

    Danielle Ploegmakers

    Mooi geschreven, je zou bijna kunnen zeggen dat je niet werkt met voornemens, maar met standaarden.

    De standaard is je fit voelen en daar zullen offers voor gebracht mogen worden.

    Voor mij voelt dat veel krachtiger dan een goed voornemen wat op 31 december gemaakt wordt en op 21 januari weer het raam uit gegooid wordt en je dan gedeprimeerd voelen.

    Bedankt voor de informatie!


    2 januari 2013 om 09:51
    Annelies Verhelst

    Ik mis hierin: vraag anderen om je te helpen. Je kunt het wel allemaal alleen willen doen, maar samen sporten, afslanken, naar de bios, relaxen, eten, weet ik veel wat, is nog altijd leuker dan in je eentje. Je kunt elkaar motiveren om bezig te blijven. Daar zijn ook weer allerlei coole apps voor, om dat een beetje in de hand te werken. En ook zakelijk samen dingen ondernemen is leuker, samen naar netwerkevents, of met je collega’s sporten, of samen een organisatorische doelstelling waarmaken.

    En jij ook de beste wensen voor 2013!


    2 januari 2013 om 09:59
    Annelies Verhelst

    Overigens, ik las een beetje over je samenwerken heen. Successen delen vind ik namelijk wat anders dan samenwerken. Kleine nuance wellicht, maar toch.


    2 januari 2013 om 10:00
    lauriescholten

    @Danielle Dank je! En leuk hoe je het verwoordt. Dat is inderdaad de insteek, zorg dat je weet waarom je het doet en stem daar vervolgens je acties op af. Afvallen alleen is een doel, niet de reden. Dat kan te maken hebben met fitheid, of je gevoel tav je uiterlijk. En op beide gebieden zijn diverse oplossingen te bedenken.


    2 januari 2013 om 13:07
    lauriescholten

    @Annelies Kan ik me zeker in vinden. Samenwerken zorgt meestal voor meer lol en stimuleert, het voorkomt daardoor ook eerder afhaken. Toch vind ik dat eerst de reden helder moet zijn voordat je de doelstelling bepaalt en de juiste manier zoekt waarop je deze gaat behalen.


    2 januari 2013 om 13:10
    lauriescholten

    @Nynke. Dank voor de tip. Wel jammer dat Liga me pas wil helpen als ik ze eerst ‘like’. Eerst geven en dan nemen lijkt me een betere strategie.


    2 januari 2013 om 13:12
    bramkoster

    Update redactie: heb de reactie van Nynke (waarop Laurie hierboven reageert) verwijdert i.v.m. schaamteloze zelfpromotie (weliswaar voor een klant dus niet helemaal ‘zelf’, maar toch).


    2 januari 2013 om 13:23
    @bram

    wat is er mis met zelfpromotie als je de ander ermee helpt?

    Nynnke is daar tevreden zo te lezen in haar reactie.

    wordt soms niet goed van dat verkramde gedoe van bloggers als het gaat om een linkje plaatsen op iets wijzen.

    bah!


    13 juni 2013 om 10:36
    bramkoster

    @ @bram (ja, wordt beetje ingewikkeld zo…): er is niets met met een *beetje* zelfpromotie. Maar als er comments worden geplaatst waarbij het enige doel is jezelf op te hemelen en linkjes te plaatsen naar je eigen website, biedt dat geen enkele waarde.

    Dat is dus geen “verkrampte reactie”, zoals jij het noemt, maar gewoon community management: de boel een beetje leuk houden!


    13 juni 2013 om 18:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!