Gezocht: onontdekte advertentieruimtes

22 september 2005, 13:36

Idee?Je hebt dat wel eens, van die dagen dat je je iets afvraagt. Vandaag was ik aan het denken over onontdekte advertentieruimtes. Een plaats of manier waar nog niemand over nagedacht heeft een advertentie te zetten, die ideaal zou zijn om een product aan te prijzen. Nu heb ik natuurlijk jullie hulp nodig op zoek naar ‘de spot die goud waard is’.

Zelf net rondgekeken op internet en gekomen tot het volgende rijtje ‘vreemde’ doch ‘geniale’ locaties:

– toiletpapier (bron)

– terug-bel-reclame (bron)

– tijdens het downloaden (bron)

– contextual keywords (bron)

– flippies (bron)

– op de vloer (bron)

– straatborden (bron)

– ijssculpturen (bron)

Overige idee?n:

– bij de kapper

– in de trein

– in bushaltes

– bij het stoplicht

Iemand nog een leuke plaats tegengekomen of een geniale suggestie?

Ralph Bom
Co-founder en online marketeer bij Onstuimig Interactieve Communicatie

Ralph Bom is mede-eigenaar van online bureau Onstuimig.

Categorie
Tags

32 Reacties

    Jan Willem

    Ooit een keer een brainstorm gehad over taxireclame, maar ik kom in de binnenstad van Den Haag ook veel HOGE stoepranden tegen. Volgens mij zijn dat ook aardige advertentieplekken.

    Ook een leuke is het adverteren op het strand, wanneer vloed is geweest trekt de zee zich terug. Er onstaat een gladde zandlaag die goed te drukken is. Een traktor met een bepaalde mall doet de rest. Zeer goedkoop en heel effectief op een mooie zomerdag. Volgens mij stond dat artikel in 1 van de vele springwise.com newsletters.


    22 september 2005 om 14:22
    Marc

    Sinds ik af en toe naar Talpa kijk droom ik van reclames. Misschien is er wel een manier om dus te adverteren in iemands dromen. Volgens dromen we nagenoeg dagelijks, is het bereik behoorlijk groot en bestaat er geen mogelijkheid om de advertentie weg te ‘zappen’ of iets dergelijks.


    22 september 2005 om 14:47
    jan

    In het rijtje staat ook op de vloer. Geen merk wil toch dat er over heen wordt gelopen !.


    22 september 2005 om 14:53
    nikao

    de slippers die een logo op het zand/strand achterlaten vond ik wel erg goed


    22 september 2005 om 15:11
    Pim

    Vangrails. En dan uiteraard adverteren op filetrajecten.


    22 september 2005 om 15:21
    Kasper Katje

    In het rijtje staat ook op de vloer. Geen merk wil toch dat er over heen wordt gelopen !.

    Waarom niet? En er zijn bij de meeste vormen wel negatieve aspecten te bedenken, neem een ADSL reclame over snelheid in een bushokje terwijl de mensen dus staan te wachten. En dan zou reclame op wc-papier al helemaal uit den boze zijn.

    Wat wel slim is is om er een positieve draai aan te geven, bij vloerreclame bijv.: “X laat u stevig in uw schoenen staan”.


    22 september 2005 om 15:32
    Henry Hardcore

    Wat in Nederland nog niet vaak voorkomt, maar in steden als Hong Kong, Tokyo, New York en Sydney redelijk hot is zijn reclames op het dak van auto’s en busjes.


    22 september 2005 om 16:13
    Pascal

    Toevallig vandaag in de parkeergarage. Volgens mij stopt 95% van de Nederlanders parkeerkaartjes in zijn/haar mond.

    Leuke mogelijkheid voor de Sportlife, DE, Mentos, etc van deze wereld om hier “geur/smaak strip” op te plaatsen.

    Het zal inderdaad wel een heel technisch, hygienisch en duur verhaal worden, maar goed…


    22 september 2005 om 16:16
    Pascal

    Nog veel meer mogelijkheden by the way…

    Voordeuren, Keukenramen, Badkamerramen (Herbal Essence, Fructis, etc), Wegwerkzaamheden (ANWB,

    min VROM, RouteMobiel, etc), Flitspalen, Stoplichten (Narrowcasting 😉 ), Laptops.

    De mogelijkheden zijn eindeloos! Alleen effectiviteit….


    22 september 2005 om 16:24
    Stijn

    Op college/schooltafeltjes, maar dat zal onderwijskundig gezien wel niet zo goed zijn..


    22 september 2005 om 16:39
    Reinier

    “Overige ideeën:

    […]

    – in bushaltes”

    Mis ik iets? Of zijn er plaatsen in Nederland waar GEEN reclame in bushokjes te zien is?


    22 september 2005 om 16:41
    Michiel

    Op daken van hoge gebouwen in steden, mooi voor luchtfoto’s van Googlemaps en voor aanvliegende vliegtuigen, als iedereen uit het raampje kijkt. Andere gouden idee is natuurlijk de projectie op de volle maan, mooi voor bv het pepsi logo 😉 Wel een grote beamer nodig…


    22 september 2005 om 16:56
    claudio

    We kijken dagelijks meerdere keren in de spiegel.


    22 september 2005 om 17:01
    ralphbom

    @Jan Willem: geniaal, op stoepranden. Of misschien een idee om te adverteren op de randen bij de sporen op het station. Je staat altijd tegen verouderd beton te kijken, plak daar een groot bord op en klaar!

    @Pascal: Op een flitspaal?! Het gaat inderdaad om de effectiviteit, maar de ideale advertentieruimte is natuurlijk effectief!


    22 september 2005 om 17:16
    ralphbom

    @Claudio: laatst was ik in Brussel, daar had Coca Cola in een kroeg achter de spiegels op de wc een tv-scherm staan. Op dat scherm waren op de heren-wc beelden te zien van ijdele dames op het andere toilet. Erg leuke insteek.


    22 september 2005 om 17:19
    Jurjen Koopmans

    Adverteren, daar waar het gras (nu nog) groen is.

    Op kunstgras. Immers als het toch geen gras is… hoeft het ook niet groen te zijn. Geef uw voortuin kleur. Nooit meer maaien!!!!! (en een logo van een onderneming erop maakt het ook nog eens betaalbaar).

    Denk eens aan de lokale sportclubs. Is uw lokale voetbal, kaats of andere grasveldsport ècht rijk? Voor Talpa ook ideaal. Ik zie het voetbalveld al vol met gele schelpen en blauwe leeuwen, of ga ik nou te ver?


    22 september 2005 om 17:32
    Karel

    Ik heb al jarenlang het idee om uitgestansde (?) URL’s in metalen plaatjes vóór felle fietslampen te monteren, zodat door de diffusie van het licht je internetadres in reuzeletters voor je over de straatstenen schuift. Misschien dat Kronan er iets in ziet?


    22 september 2005 om 17:49
    Gerrit-Jan Doorneweerd

    Op de zolen van schoenen.

    Stempeltjes op eieren.

    Allerlei etenswaren: komkommers, appels.

    Worst in de vorm van een logo?


    22 september 2005 om 18:38
    BasPaauw

    Natuurlijk al uitgevoerd: koe-vertising, borst-vertising, hair -vertising en getoaste broodjes-vertising.


    22 september 2005 om 19:04
    Dr.D

    De voorhoofdtattoeage ligt nogal gevoelig…


    22 september 2005 om 19:07
    gooz

    Je eigen vrachtwagens of die van je vaste distributie partner?

    Facts:

    * Als marketeer betaal je enkele tonnen voor een rondje Nederland op billboards of ABRI’s met (mooie?!) posters.

    * Je product wordt door heel NL of zelfs de gehele EU gedistribueerd door een BLANKO en vaak smerige vrachtwagen of container.

    * De vrachtwagens of de containers zijn eigendom of deel van een vast contract met een bepaalde leverancier.

    Fictie?:

    * Gebruik je transport middelen als billboard. Het is heel veel goedkoper qua GRP’s en je maakt de weg kleuriger en vrolijker

    mee.

    Voorbeelden:

    * Dextro met een fietser.

    * McDonnalds

    * Livera

    * Wie bedenkt de volgende creatieve uiting?…..

    Valkuilen:

    * Het rijdende billboard wordt niet schoongemaakt, wordt te lang gebruikt terwijl de nationale campagne iets anders roept, trekt zoveel aandacht dat het een file veroorzaakt…..


    22 september 2005 om 21:12
    media

    Ik ben trots op jullie, daar waar een gemiddeld reclamebureau al snel 2,500 euro rekent voor een middagje brainstormen hoesten jullie het ene briljante idee na het andere op!


    22 september 2005 om 21:37
    nikao

    ooit bedacht voor mijn opleiding: interactieve “pismuur”

    Mooie projectie van het een of ander, en afhankelijk van de plek waar je tegenaan pist komt daar reclame tevoorschijn..

    ik denk dan aan discotheken en dan met name aan drank reclame…


    23 september 2005 om 05:10
    Hanzel

    Binnenkant bierdop


    23 september 2005 om 06:08
    Roy Huiskes – chapter42

    ik zou een moord doen voor een dag geen reclame en een mailtje met alleen maar links naar website van de reclame die ik gemist heb.


    23 september 2005 om 06:48
    Anders

    Daar is geen moord voor nodig. Gewoon de eerste de beste agent een duw geven is genoeg voor minstens één reclamevrije dag.


    23 september 2005 om 06:56
    Roy Huiskes – chapter42

    wat ons meteen op een volgende plek brengt 😉


    23 september 2005 om 07:07
    Karel

    Tenzij je cel volgekalkt blijkt met allerlei obscene URL’s…


    23 september 2005 om 07:07
    Gijsbregt

    In Kuala Lumpur gezien: de handvatten in de metro die aan het plafond hangen om te voorkomen dat je omvalt bij het remmen/optrekken/bochten maken.


    23 september 2005 om 08:53
    erik

    En dan te bedenken dat je deze ruimtes ook zou kunnen vullen met iets anders dan reclame…


    23 september 2005 om 08:53
    Frans van Es

    Reclame op je eigen auto!! Achterruit, bumper gehele auto!

    Alles is mogelijk!


    2 november 2005 om 12:18
    ticiana Geelen

    reclame op lichaamsdelen met tijdelijke of zelfs permanente tatoages,

    voor de permanente ben ik al kandidaat! weinig mensen die bereid zijn om dit te doen, maar ze zijn wel te vinden!, het voordeel is dat dit “levenslang” is een auto verslijt, gebeuren ongelukken en onderdelen van de carrosserie die vervangen moeten worden.


    2 mei 2016 om 16:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!