Gezocht: Senior MarGeteer met een harde G

Gezocht: Senior MarGeteer met een harde G
, Fitzroy
@jurbaart

Op een blog met een naam als Marketingfacts mag je eigenlijk wel verwachten dat iedereen weet waar de term 'marketing' vandaan komt. Maar als je een rondje doet, dan valt dat vies tegen. Zelfs de mensen die marketeer op hun visitekaartje hebben staan, blijken het vaak niet te weten. En daar ligt denk ik het probleem van ons vak. Een vak dat ongelooflijk in ontwikkeling is. Waar iedereen zoekende is. Maar waar marketeers niet weten waarom we dit allemaal ooit begonnen zijn.

If we don’t know where we come from, we don’t know where we're going.

Het lijkt wel of marketeers op dit moment alles doen om binnen de lijnen te blijven. Letterlijk: de lijnen van een Excel-sheet. Alles ligt in lijn met de internationale positionering, die overigens vaak veel te voorzichtig is voor ons creatief verwend landje. Alles wordt netjes in een ronde lijn (360 graden) uitgerold, met natuurlijk overal dezelfde kernboodschap voor de consistentie. En we doen alles boven de lijn (we maken nooit fouten), want anders lig je er misschien aan het eind van het jaar uit. En dat is een reële mogelijkheid, want budgetten worden in 2012 weer teruggedraaid, in de ijskast gezet of de marketingafdeling wordt gereorganiseerd. De mensen die het minst worden begrepen vanuit de top, worden dan als eerste eruit gegooid. Want 'moeilijke gevallen' in een 'moeilijke tijd', dat werkt niet.

MarketGetters

Waar zijn die echte marketeers? De marketeers die markets willen 'getten'. Want daar komt onze naam vandaan. Die de markt voor zich willen winnen. De markt willen verleiden. Met een goed product. Met de juiste service. En als dat allebei niet het geval is, dan maar met lef. Want een 'market getter' laat zijn of haar tanden zien. Durft de nek uit te steken. En neemt risico’s...  om markten en dus consumenten voor zich te winnen.

Ik zie jammer genoeg nog te weinig marketeers die willen winnen, maar merk gelukkig dat de marketingafdeling wel steeds meer terrein wint. En dat we misschien aan de vooravond staan van een nieuwe generatie MarketGetters. 15 jaar geleden werden de oude marketeers nog uit de boardroom verbannen. Hadden te weinig toegevoegde waarde aldus de - overigens ook oude - CEO’s. Die overigens zelf te weinig aansluiting hadden met merkdenken en creatie. Dat was wel anders in de tijden van dhr. Heineken. Of zoals je nu gelukkig nog ziet bij Bavaria.

Marketeers vandaag de dag beseffen vaak zelf niet dat zij nu de catalysator zijn binnen hun organisatie. Zij staan als enige 'midden in de markt'. Zij weten door internet en social media in het bijzonder, wat de wensen zijn van de doelgroep. Waar ze over praten. Hoe ze praten. En wat ze belangrijk vinden in een product. Want binnen de organisatie is er verder niemand die hiervan op de hoogte is. Zeker niet de R&D-afdeling.

Trial & error

Dus MarketGetters: laat weer meer van u horen. Ook in de boardroom. Want denken jullie nou echt dat de marketeer van Old Spice wachtte totdat de CEO een keer vroeg hoe het nu verder moest. Breng alle consumenteninzichten duidelijk in kaart. Ontwikkel strategieën. Maak het beste creatieve werk dat ooit binnen de organisatie is gemaakt. En probeer dingen. Door minimaal 1x per maand even iets geks te doen. Want nee Margeteers, je kunt nooit winnen zonder trial & error. Dus houd daar ook een potje voor vrij (dit hoeft de CEO niet te weten als hij daar zenuwachtig van wordt).

Nog een laatste tip: gooi vandaag nog die Excel-sheets weg alsjeblieft.

Go get them.


Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Hulde, prachtig artikel en kan het niet méér eens met je zijn.

    geplaatst op

  • Mooie zin:

    Moelijke gevallen in een moeilijke tijd werkt niet.

    Ik denk wel dat de structuur die jij schets met CEO's in een boardroom binnenkort ook iets is voor het Openlucht Museum in Arnhem.

    CEO's worden in de toekomst dan ook niet meer zenuwachtig omdat ze net als de (goede) marketeers hun klanten kennen.

    Mark Zuckerberg en Tony Hsieh (Zappos) zie https://twitter.com/#!/ZAPPOS zijn de CEO's van de toekomst in mijn ogen.

    geplaatst op
  • Goed Jur! Engenering The Brand noem ik het. Innoveer van binnenuit en toon lef. Das toch veel aantrekkelijker voor een consument! Ik ken meer gevallen waarin 'meeloop' gedrag werd veroordeeld dan lef.

    geplaatst op
  • Hey Fritz,

    Luchtig artikeltje hoor. Mis alleen wat diepgang in je artikel. Je zegt dat de meeste marketeers niet weten waar ze vandaan komen, maar legt de roots van het marketeerschap ook niet echt punctueel uit. Gemiste kans.

    geplaatst op
  • @Piet

    Het is luchtig. Maar wil wel een punt maken.

    1. De marketeer weet - door social media - nu meer van de consument dan ooit
    2. Binnen de organisatie moet de marketeer de catalysator zijn en zijn kennis over de consument weer verkondigen in de boardroom
    3. In de boardroom moet hij zich hardmaken dat marketing weer draait om A. goede/relevante producten B. goede/relevante service en C. onderscheidend door LEF
    4. En duidelijk maken in de boardroom dat marketing-jaarplannen adaptief zijn. Dus niet kunnen worden vastgespijkerd in een xls-sheet.

    Wil je meer diepgang, kom dan een keer koffie drinken :)

    geplaatst op
  • Jur, lekker verhaal. Ben het helemaal met je eens!

    geplaatst op
  • Hi Jur, goed verhaal. Ik denk dat de marketeers inderdaad weer de aangewezen personen zijn om de blik van buiten naar binnen te brengen. In veel organisaties worden hun ideeën echter geremd door het niet wendbaar zijn van de andere bedrijfsonderderdelen. Daar zal ook het gevecht plaats moeten vinden om alle deelnemers van de hele organisatie (klanten/medewerkers/toeleveranciers) dermate wendbaar te krijgen dat je, als je experimenten slagen, deze ook goed uitgerold kunnen worden. Dat signalen over je producten, diensten of service die uit Social Media tot je komen ook opgepakt kunnen worden. En tja, spreadsheetmanagement... "als alles op groen staat, dan gaat het goed", die werkwijze heb ik nooit begrepen.

    geplaatst op
  • Er zit 1 dingetje in dit artikel: mensen die handelen vanuit de angst om ontslagen te worden zijn in elke functie niet op hun plaats en dragen bij aan de neerwaardse spiraal. Dat voorrecht is niet voorbehoiden aan marketeers.

    En Jur, op naar de volgende worsteling tussen conventies, onze producten en de grenzen van het betamelijke. Laat de witte raaf vliegen!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.