Get ready for the Valley

10 maart 2014, 12:34

It’s a wrap: Silicon Valley Fundamentals – 26 februari 2014

Op woensdag 26 februari was ik aanwezig op de eerste editie van Silicon Valley Fundamentals: Get ready for the Valley. Het was de eerste van een reeks inspirerende sessies die DutchBasecamp in samenwerking met lokale startup hubs in Nederland organiseert. De kick-off werd door Rotterdam Internet Valley gehost op de Startup Campus van ECE. Tijdens de Rotterdamse editie van Silicon Valley Fundamentals vertelden Peter Laanen en Duncan Logan aan welke criteria een startup dient te voldoen om het te maken in Silicon Valley.

Voor de eerste editie van de Silicon Valley Fundamentals werd Duncan Logan, de CEO van Rocket Space, naar Nederland gehaald. Spotify en Uber zijn misschien wel de bekendste startups die bij deze incubator uit San Francisco groot zijn geworden. Incubators vervullen een belangrijke rol in het succes van een startup: dankzij het incubator-ecosysteem krijgen startups toegang tot funding, mentoren en events. Met een strenge selectie proberen ze de potentiële toppers uit massa’s aanmeldingen te filteren.

In Silicon Valley doen startups er alles aan om toegelaten te worden tot prestigieuze incubators zoals Rocket Space. – Ruben Nieuwenhuis, Founder DutchBasecamp

Samen met Peter Laanen, de international trade director bij de Netherlands Business Support Office, stond de vernieuwde Startup Campus in de Rotterdam Science Tower voor een paar uur helemaal in het teken van Silicon Valley. Naast deze inspirerende sprekers werd ook het podium aan vijf startups van R-iV gegeven. Dreamups, Lucidious, Mempay, Mopinion en House of Einstein kregen de mogelijkheid hun innovatie te pitchen en direct feedback te ontvangen van de experts: Peter Laanen, Duncan Logan en Korrie Louwes, wethouder van de Gemeente Rotterdam.

12 inzichten van Duncan Logan

1. Focus op software

Software eet de wereld op! Software zal steeds meer simpele handelingen vervangen en intelligent werk creëren op hele specifieke gebieden. Daarnaast speelt software een belangrijke rol in de wereldwijde connectiviteit. En dit zal alleen maar toenemen.

2. Leer te coden

In vijf jaar tijd zal coden net zo gewoon zijn als Excel. Als je een startup wilt beginnen en jij of je co-founders kunnen niet coden, vergeet het dan maar om die investering binnen te slepen. Duncan gelooft niet in je als je niet kan coden, dus sluit jezelf voor 10 weken op en leer alle basics van coden die jij voor je startup moet weten.

3. Ontdek de kracht van hubs

Gebruik de resources van hubs in plaats van alles alleen te willen doen. Onderschat nooit de invloed van mensen die je random tegenkomt. Omring jezelf met bloedserieuze mensen en je zult je aan dit niveau optrekken. Een startup is het product van haar omgeving!

4. Tractie is het sleutelwoord

Je zou denken dat acties luider spreken dan woorden, maar tractie is altijd king. Vergeet het pitchen van je concept als het nog alleen maar een idee is. Besteed je tijd verstandig en bouw en test je product volgens de lean startup-methode.

Focus ook op een niche. Het maakt niet uit dat de getallen nog aan de lage kant zijn. Groeipotentie in een specifieke markt spreekt boekdelen. Gebruikersgroei vinden durfkapitalisten supersexy!

5. Geloof in zogenaamde slechte ideeën

De allerbeste ideeën beginnen nooit als een goed idee. Als jouw idee als een goed idee klinkt, dan hebben de grote bedrijven het al lang gebouwd. Ze zijn te voor de hand liggend. De beste ideeën lijken in eerste opzicht slechte ideeën, maar worden door jouw persoonlijke achtergrond, ervaringen en kennis op jouw eigen manier tot leven gebracht.

6. Ken jezelf! Jij wordt gesteund, niet jouw idee

Wat beweegt jou om dit te doen? Durfkapitalisten willen weten wat jou specifiek beweegt om van je slechte idee het beste idee te maken. Persoonlijke ervaring en motivatie spelen hierin een cruciale rol. Durfkapitalisten investeren in mensen, niet in ideeën.

7. Werk systematisch

Waar je op beoordeeld zult worden, is of jij en je team, bestaande uit mensen die je complementeren, op een systematische manier kunnen werken. Het probleem dat jij wilt oplossen, dien je tot in de details te begrijpen. Ga ook op een logische en analytische manier te werk.

8. Leer van de allerbesten

Of je nu een ballerina, professionele voetballer of succesvolle ondernemer wilt worden, omring jezelf door de besten in jouw veld. Observeer hoe ze te werk gaan en voel aan wat er voor nodig is om succesvol te zijn. Hiermee wordt meteen bevestigd waarom Silicon Valley zo aantrekkelijk is voor startups. Elke oprichter zou hier enige tijd moeten doorbrengen.

9. Netwerk! Maar wees slim in hoe je het doet

Stuur geen e-mails, hiermee zul je mensen irriteren. ‘Pay it forward’ is een bekend fenomeen in The Valley. De mensen waaraan je je wilt verbinden, zullen aanwezig zijn in de publieke kringen. Verbind met ze, wees oprecht geïnteresseerd en werk aan de relatie.

10. Werk aan je startupcultuur

Cultuur is van enorm belang Als voorbeeld: bij Facebook werden de gebruikersdata met alle medewerkers gedeeld, een ongelooflijk slimme zet. Om die reden werd er nooit tijdens een vergadering gezegd: “Ik heb een goed idee, waarom gaan we niet…?” In plaats hiervan werd er continu in kleine teams aan verschillende ideeën gewerkt, werd er direct getest op gebruikers en werden de resultaten tijdens meetings gepresenteerd. Hierdoor werd er tijdens meetings geen tijd verspild aan slechte ideeën, maar leerde iedereen van de analyseresultaten.

11. Zeg nooit dat je geen concurrenten hebt

Dit is de grootste turn-off voor durfkapitalisten. Als je niemand kunt bedenken, verzin er desnoods een. Onthoud ook dat durfkapitalisten nooit tegen zichzelf wedden. Als ze al in een soortgelijke startup steunen, dan zullen ze niet in jou investeren. Doen ze dit wel omdat je net een andere doelgroep aanboort, dan zul je tegen je tegenhanger moeten strijden en zal er altijd een afvallen.

12. De tijd zal het leren

Het komt vaak voor dat je met je startup te vroeg bent. Het feit dat een idee faalt, hoeft niet meteen te betekenen dat het een slecht idee is. Misschien was de markt er gewoon nog niet klaar voor. Wat jaren geleden niet werkte, zou nu wel kunnen werken. Als je idee wel tractie heeft, maar op een of andere manier nog niet aanslaat, probeer het later nog eens.

Impressie van de eerste Silicon Valley Fundamentals

De volgende Silicon Valley Fundamentals bijwonen?

Dit was de eerste van de reeks inspirerende Silicon Valley Fundamentals. Het onderwerp van de volgende sessie is ‘How to attract top talent for your founding team’ en zal in Utrecht plaatsvinden.

Datum: donderdag 3 april 2014

Startup Hub: Utrecht Inc.

Kijk voor de laatste updates op DutchBasecamp

Johan is een media designer met een sterke achtergrond in branding, digitale marketing en innovatie. In 2014 heeft hij appril festival in Rotterdam op de kaart gezet en was hij als marketing en community manager betrokken bij startup accelerator Rotterdam Internet Valley. Sinds 2015 zet hij zich in voor de Erasmus University Rotterdam op het gebied van onderwijsvernieuwing en innovatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!