• Mobile
    wordt gesponsord door

Gerrit Brouwer (Appical): “Door onze app blijft personeel een bedrijf langer trouw”

Gerrit Brouwer (Appical): “Door onze app blijft personeel een bedrijf langer trouw”

Negen van de tien werknemers beslissen binnen een halfjaar bij een werkgever te willen blijven of niet. Juist daarom is het van belang die eerste periode zo soepel mogelijk te laten verlopen. Hoe beter een werknemer is geïnformeerd en geïntegreerd, hoe groter de kans dat een besluit positief uitvalt. Appical helpt daarbij. De app informeert, structureert en stimuleert bepaald gedrag. En dat is geen overbodige luxe, aldus CEO Gerrit Brouwer. In sommige bedrijfstakken, zoals bijvoorbeeld retail, zie je een verloop van 50 tot 60 procent.

“Ik merkte dat het, zeker voor de grotere bedrijven waar nieuwe medewerkers in groten getale binnenkomen, lastig is om die goed ingewerkt te krijgen en bekend te laten raken met het onderscheidend vermogen van het bedrijf: de culturele en sociale aspecten zoals wie is mijn manager, maar ook jobspecifieke elementen. Kort gezegd: normaal gesproken is het zinken of zwemmen en wij willen onze opdrachtgevers en hun medewerkers helpen om dat proces wat leuker te maken.”

Dat Appical daarmee in een behoefte voorziet, moge duidelijk zijn: de lijst met klanten omvat inmiddels meer dan 100 bedrijven, waaronder grote namen als KLM, Philips en Ahold.

“Er is een ‘war for talent’ gaande”

Een van de grote succesverhalen gaat wat Brouwer betreft over het Amerikaanse bedrijf Seagate, een firma die harde schijven verkoopt. “Het verloop lag daar op zo’n 17,5 procent. Dat hebben wij naar 9,5 kunnen terugbrengen, waarbij ze aantoonbaar minder investeringen hoefden te doen voor het aannemen van nieuw talent, want dat gaat in Silicon Valley nogal snel. Als mensen iets niet aan staat, dan gaan ze weg. Daar is echt een ‘war for talent’ gaande.”

Appical biedt medewerkers een digitale alarmknop waarmee kan worden aangegeven dat er behoefte bestaat aan een gesprek. “Dat komt dan bij de manager terecht. Daarnaast zijn er ook feedbackelementen opgenomen waarmee een medewerker gedurende de inwerkperiode kan aangeven hoe hij echt in de wedstrijd zit. De app lost niet alles op, het is ook vooral people’s business: mensen werken binnen organisaties, mensen kunnen teleurgesteld zijn en dan gaat het er vooral om dat je met elkaar het gesprek aangaat, want daar is die app ook voor bedoeld: om mensen met elkaar in contact te brengen.”

Naast het terugdringen van het verloop wist Appical de HR-afdeling te ontlasten. De hoeveelheid vragen die die afdeling normaal te verwerken kreeg, werd met 50 procent verlaagd. “Daardoor is er meer tijd is om medewerkers echt goed te begeleiden in de beginfase.”

Je zou kunnen betogen dat het treurig is dat voor bovenstaande zaken een app nodig is. Waarom is het zo moeilijk om mensen goed te begeleiden bij binnenkomst in een bedrijf? Geldt dit euvel niet vooral in hele grote bedrijven? Brouwer meent van niet. Hij spreekt uit ervaring. “Ik heb ook bij andere startups mogen werken, dan zag ik dat een medewerker vertrekt op het moment dat deze het niet naar z’n zin heeft. Maar nog erger: als je een startup hebt van 10 mensen, waarvan er 1 niet functioneert maar wel lekker zitten, dan kan die het bedrijf enorm tot last zijn, met alle gevolgen van dien.”

Appical, een bedrijf met 15 medewerkers, gebruikt de app zelf ook. “We zorgen dat mensen door middel van de app al voor dag 1 bij teammeetings zitten, dan probeer je ze ook echt te betrekken bij het werk. Zodat ze niet alleen informatie krijgen, maar ook kunnen connecten. Juist dat sociale aspect is belangrijk. Als je dat snel voor elkaar krijgt, leren ze sneller de visie kennen: waarom je het bedrijf bent begonnen bent. Dan voelen ze zich ook echt onderdeel van het team en kunnen ze op basis daarvan ook makkelijker het gesprek aan gaan. Als we alleen dat al bewerkstelligen, zijn we heel blij. Die app is vooral de basis waarmee het gebeurt, maar het zijn de mensen die het moeten doen.”

“Internationalisering  is cruciaal”

Appical ging in 2012 van start. Het bedrijf heeft op dit moment een omzet tussen de 2 en 3 miljoen euro en draait sinds vorig jaar zomer break-even. Voor de toekomst staat vooral uitbreiding in het buitenland op stapel. “Internationalisering  is cruciaal.” Er zijn inmiddels nieuwe kantoren geopend in Kopenhagen en Signapore. “Daar heb je  heel veel bedrijven op een klein oppervlakte en de regering draagt voor 50 procent bij in de financiering van de trajecten die wij daar doen. Ze hebben een soort innovatiepot. In Hongkong zijn we ook actief, bij Cathay Pacific. Dus het spelletje is wel internationaal.”

Bouwen aan internationale groei met een team van slechts 15 mensen, het klinkt als een hele uitdaging. “We maken gebruik van wat wij blauwdrukprogramma’s noemen. Dat zijn programma’s die bewezen en succesvol zijn gebleken, toegesneden op specifieke sectoren. Die lui spreken ook allemaal een beetje dezelfde taal, dus met die basis-blauwdrukprogramma’s konden wij binnen drie weken bij Philips een drietal fabrieken voorzien van een maatwerkoplossing voor hun medewerkers. Dus dat stelt ons in staat om de schaalbaarheid van het platform te gebruiken en te kapitaliseren op de expertise die we al hadden verzameld en dan kun je eigenlijk heel snel dupliceren. En dat is ook wat we ook met Appical Now, speciaal toegesneden op het MKB, hebben gedaan.”

Appical houdt zich in essentie niet bezig met de inhoud van de app. “Wij bieden het bedrijf een platform om hun content in te laden, denk aan videomateriaal, PowerPoint-presentaties en dergelijke. Die kunnen ze dan in hapklare brokken opknippen. We nemen ze digitaal aan de hand, zodat ze het kunnen uploaden, opknippen en zelf kunnen onderhouden. Want een organisatie is dynamisch.” 

Toch stelt Brouwer dat Appical in essentie geen technologiebedrijf is. “Als je het plat bekijkt, kun je in de markt waar wij in zitten makkelijk een app maken. De drempels om dat te doen zijn laag: je hebt 10.000 euro op de bank, daarmee maak je een app en die ga je verkopen. Dat is het basisverhaal. Wij hebben gemerkt dat we meer een expertisebedrijf zijn, dat de afgelopen jaren veel kennis en ervaring heeft vergaard om bedrijven bij dat inwerkproces te begeleiden en te helpen. Daarbij is de techniek belangrijk, maar ondersteunend. We investeren er wel stevig in, maar het hart ligt in de expertise die we hebben. Dat komt neer op content die we hebben: de opdrachten die we voor bedrijven hebben geschreven, de business cases die we kunnen maken bij onze klanten.”


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.