Generatie Mix

2 januari 2005, 11:57

Hoogopgeleide twintigers en dertigers hebben lak aan de aloude wijsheid dat het beter is om één ding goed te doen dan alles half. Gingen yuppen nog blind voor hun werk en wilde generatie Nix alleen maar freewheelen, de nieuwe generatie Mix verdomt het om te kiezen en houdt alle ballen onvermoeibaar in de lucht. De prijs die ze betalen? Volle agenda’s en onvervulde dromen. Dat blijkt uit het onderzoek dat Motivaction in samenwerking met de redactie van Carp hield onder 900 Carp-lezers.

Bent u van de Generatie Mix?

Bron: Experience

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

9 Reacties

    Hans Mestrum

    Graag bron vermelden onder mijn schema.

    Dank je!

    groeten

    Hans Mestrum


    2 januari 2005 om 13:30
    media

    Hans, de bron staat er onder (met link) 🙂


    2 januari 2005 om 13:32
    Hans

    De link naar mijn weblog is prima! Voel je vrij meer te gebruiken 😉

    Maar ik bedoel de verwijzing op het schema zelf (links onder in de hoek). Je hebt het schema nu aangepast lijkt me.


    2 januari 2005 om 13:36
    media

    Aha, nu begrijp ik je; heb inderdaad moeten knippen in pdf om schema binnen grenzen van dit weblog te kunnen plaatsen. Zal zo een nieuwe versie maken met verwijzing!


    2 januari 2005 om 13:49
    Hans

    Hartstikke mooi!

    Bedankt.


    2 januari 2005 om 13:51
    Carl Mangold

    @Marco: Volgens mij is alleen ’t schemaatje van Hans. En horen de credits voor het onderzoek en het artikel bij Motivaction en Carp.


    2 januari 2005 om 15:10
    Stefan Wobben

    Interessant in dit verband is het verschijnsel de Quarterlife Crisis (ofwel dertigers dilemma). Dit is een soort stress ten gevolge van de enorme hoeveelkeuzemogelijkheid die 20-ers 30-ers hebben. Eenmaal klaar met school en na 2 jaar flitsende carierre, vragen ze zich af ‘is dit het nou…?’ Het is een zoektocht naar zingeving.

    Als je altijd gewent bent aan een enorme hoeveelheid keuzes kan het moeilijk zijn om te kiezen. Elke keuze impliceert immers het afvallen van een heleboel andere alternatieven. Tenzij je dus gewoon niet kiest, dan blijven alle opties open.

    Ook interessant in dit verband is de stelling van Donald Norman in het boek emotional design. Hij beweert dat als mensen zich prettig voelen ze creatief zijn en vele alternatieven kunnen bedenken. Voelen mensen zich echter niet prettig dan kunnen ze juist veel beter focussen en concentreren. (Tip! stel een deadline daarom altijd net zo scherp dat het wel haalbaar is maar niet prettig aanvoelt).

    Je kunt stellen dat de generatie mix eigenlijk geen grote tegenslagen te verwerken heeft gehad in hun leven. Ze denken dat alles altijd wel goed komt en daarom denken het niet maken van keuzes te kunnen permitteren.


    3 januari 2005 om 12:50
    Tom Sieben

    Beste lezer!

    Ik zit met een vraag. Ik ben op het moment bezig met een onderzoek naar de doelgroep mixers en de media. Ik kan er maar niet achter komen wat de favoriete media zijn van de mixers. Ik haal uit dat schema hierboven dat mixers het journaal volgen en dat ze 1 krant lezen, maar wat voor journaal (NOS Journaal, SBS6 Hart van Nederland, RTL4 RTL Nieuws), en wat voor soort krant? (Sensatie: Telegraaf, Financieel: NRC Handelsblad) Ik kom er niet goed uit.

    Alvast bedankt! Tom Sieben.


    21 december 2005 om 13:41
    Sjefke van Boekel

    Toch hanteert Medy van der Laan een iewat andere definitie van mixers. Volgens haar zit de mix vooral in de melange van culturen die de huidige generatie van 20-ers en jonger laat zien, met dito kunstuitingen. Medy wil gericht subsidie inzetten op de pareltjes tussen de kunstuitingen van deze generatie Mix. Ik heb nog wel een suggestie: http://www.sluipschutters.nl . (lol)


    15 april 2006 om 07:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!