Gelukwensen van uw bezorger

27 december 2005, 13:24

image

Dagelijks ontvang ik de nodige reclamefolders, ander ongeadresseerd drukwerk en huis-aan-huisbladen, informatie die ik over het algemeen wel wil ontvangen. Sinds enkele jaren bellen de bezorgers aan het einde van het jaar persoonlijk aan om je een gelukkig nieuwjaar te wensen, waarbij het de bedoeling is dat je ze een kleine fooi geeft gezien de non-verbale uitstraling van ‘mag ik ff vangen?’.

Nu weet ik niet hoe het bij jullie is, maar hier in Almere is het werkelijk aan het door slaan; Ik heb vandaag welgeteld 9 bezorgers aan de deur gehad, waarvan 3 van hetzelfde krantje, aangezien ze elk een andere dag bezorgen, komen ze allemaal even langs om mij een gelukkig nieuwjaar te wensen. Als je het mij vraagt is dit jaarlijkse ritueel, een hoogst irritant bijverschijnsel aan het worden van ongeadressseerd drukwerk en huis aan huis bladen of sla ik door?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

18 Reacties

    Petra de Boevere

    Ik krijg ook niks van mijn klanten hoor, je zou wat moeten krijgen omdat je toestaat dat al die troep nog steeds door je brievenbus mag (ja, ik sla ook door).


    27 december 2005 om 14:19
    Robert Gaal

    Gelukkig woon ik in een flat en zijn de kinders te lui om daar de trap te nemen 🙂


    27 december 2005 om 14:25
    evroekel

    @Jeroen: Ik heb (nog) niet de indruk dat het bij mij om nepbezorgers ging, maar gezien de situatie op dit moment kun je er inderdaad op wachten…


    27 december 2005 om 14:34
    Krijn Hoetmer

    Het valt in Almere ook wel mee.. Als je maar zorgt dat je niet thuis bent 🙂


    27 december 2005 om 15:03
    jeroenmirck

    Ik ben ook nooit thuis in Almere. 😉


    27 december 2005 om 15:04
    Pierre

    Waar kan ik die sticker kopen?? Plak ik hem meteen op de brievenbus. Want hier hebben ze er ook een gewoonte van gemaakt.


    27 december 2005 om 16:45
    Jeroen

    Ik kreeg van mijn bezorger een briefje in de bus met de vraag of ik gewoon even geld wilde overmaken! Het hele briefje staat op m’n weblog.


    27 december 2005 om 17:23
    Pierre

    @Erik: Jammer, maar bedankt voor de link, die kende ik nog niet.

    @Jeroen: Deden ze bij mij maar aan briefjes, dan hoefde ik niet ’s avonds twee verdiepingen naar beneden om de deur open te doen voor een bezorger die me gelukkige feestdagen wenst. Overigens, de meneer die de krant elke ochtend om iets na 6 uur bezorgd (weer of geen weer), die belt niet aan, en dat zou nou iemand zijn die ik wel nog een fooi zou geven, desnoods via de giro.


    27 december 2005 om 17:54
    Lode Broekman

    Aan het begin van mijn werkcarriere (krantenwijk Nieuws van de Dag) bestond een groot deel van mijn jaaropgave uit de opbrengsten van de nieuwjaarswensen. Ook CRM deed toen al zijn intrede: je onthield wat je van wie kreeg toebedeeld, al dan niet in relatie tot eerdere onterecht geuite klachten over de bezorging, en zo nu en dan paste je je service daar op aan (gouden klanten en blikken klanten, zeg maar).

    Dit heb ik altijd in mijn achterhoofd als ‘het meisje van de NRC’ langskomt met een kaartje in de hand. Bovendien doet ze haar werk goed, krant ligt keurig dagelijks in de bus en dat is wel alles geweest. De folderaars die dit jaar voor het eerst ons ook van alles toewensen zijn blij dat de Ja/Nee sticker van de deur af is. Ik ben blij dat ik hen vroeger niet als concurrenten had, want dat gaat geheid ergens ten koste van de nieuwjaarswensopbrengst voor krantenbezorgers…


    27 december 2005 om 18:34
    Jeroen

    @ Pierre,

    Natuurlijk, maar dan kun je zo’n briefje ook iets anders opstellen… En we hebben de krant pas een paar weken, waarvan we de eerste week niks kregen… Volgend jaar krijgt ie heus wel een nette fooi.


    27 december 2005 om 19:14
    Pierre

    @Jeroen: Natuurlijk, en overigens, ook volgend jaar is het helemaal aan jou om te bepalen of je dat wilt.

    In de VS is fooi een noodzakelijk goed voor veel mensen om rond te komen. In Nederland ligt dat anders en dat wil ik graag zo houden. Natuurlijk als ik lekker gegeten heb in een restaurant, dan laat ik een fooi achter. Maar stel je voor dat de conducteur me volgende week in de trein een kaartje geeft met de beste wensen voor 2006 en dan verwacht dat ik hem een fooi geef. Zou toch redelijk zot zijn.


    27 december 2005 om 19:42
    Jacobien

    Ach, wees blij dat je niet in een dorp woont. Dan staat er bijna elke week iemand voor de deur. Allerhande collecties voor nationale doelen en plaatselijk verenigingen ( de harmonie, peuterspeelzaal, voilierevereniging etc.)

    En de collecteurs wonen meestal, net als de folderbezorgers, bij je in hetzelfde dorp. Probeer dan maar eens nee te zeggen…


    27 december 2005 om 20:58
    Peter Bonjernoor

    Mijn vader had vroeger een paar enveloppen klaar liggen voor de diverse bezorgers.

    Je had hun gezichten moeten zien toen ze die op de stoep openmaakten en het kaartje lazen met de melding “Wij wensen jou ook een gelukkig nieuwjaar”…


    28 december 2005 om 08:30
    LJRuster

    Stel je voor: Het regent, natte sneeuw en Nederland ligt nog onder de “klamme lappen”. De wekker loopt af om 05:00 uur. Je klimt op je fiets naar het distributie-depot om je krantjes van die dag op te halen en uiteindelijk te bezorgen. Rond 07:00 uur ben je klaar en staat de volgende job van de dag te wachten: Het bezorgen van het Huis-aan-Huis blad. En als je dat dan gedaan hebt kun je in de namiddag het folderpakket van NetwerkVSP gaan uitrijden.

    Ik geeft het je te doen…… Helden zijn het; mensen die weer en wind trotseren! Ik zou zeggen GEEF GUL.

    Om nu te voorkomen dat er 3 bezorgers van de HAH-krant of het Netwerk VSP folderpakket aan huis komen, is het misschien een idee om een “stickertje” op de deur te laten plakken (net als bij de kinderpostzegels) waaruit blijkt dat dit huis al gegeven heeft!

    O ja…. en wat mij betreft moeten die “ja/nee” “nee/nee” stickers verboden worden. Hoezo moeten we betaald worden voor die “… troep…” in je brievenbus? Ik krijg toch ook geen poen voor het kijken naar die verrekte televisiecommercials!


    28 december 2005 om 09:16
    Petra de Boevere

    Die tv commercials kun je uitzetten en wegzappen. die folders moet je oprapen. Weet je wat ik tegenwoordig betaal voor het legen van mijn papiercontainer? 🙂


    28 december 2005 om 09:58
    LJRuster

    Waar het volgens mij aan schort is het niet doelgroepgericht verspreiden van door-to-door foldermateriaal. Ook ik gooi een folder van “Big American Sofa’s” in de papiercontainer en met mij waarschijnlijke onze gehele 6-positie postcode. Waarom? Omdat we domweg niet in de doelgroep passen. Had “Big American Sofa’s” maar beter moeten nadenken over zijn doelgroep.

    Er zijn tegenwoordig genoeg methoden om de distributie van folders zeer selectief aan te pakken. Dat levert niet alleen veel minder irritatie op, het is ook vele malen beter voor het milieu.

    Wat zouden we denken van een sticker “Ja ik wil wel foldermateriaal ontvangen, maar alleen als ik tot de doelgroep behoor”. Een “rondje Nederland” behoort dan snel tot het verleden!


    28 december 2005 om 10:08
    evroekel

    @Zaph: Ha, die vind ik erg goed!

    @Laurens: De postbode en vuilnisman moeten ook door weer en wind rijden, dus als die aanbellen geef je ook gul? Als die bezorger zijn verdienste te mager vind moet hij het m.i. gewoon niet doen. Een reclamefolder meer of minder maakt mij niet uit. Wentel het probleem af op de uitgever of adverteerder, laat die elke bezorger die goed presteert belonen en wens iemand een gelukkig 2006 zonder een tegenprestatie te verwachten.

    En ja, ik heb ook jaren de Telegraaf bezorgd maar schooien om een fooi vond ik gewoon onbeschoft. Het gelukwenskaartje gooide ik gewoon met de krant in de brievenbus.


    28 december 2005 om 10:20
    LJRuster

    @Erik

    Ik hoor vaak om me heen dat er geklaagd wordt over de bezorging van het ochtendblad. Die komt vaak te laat en in sommige gevallen zelfs helemaal niet.

    Als de bezorger er nu het hele jaar voor gezorgd heeft dat de krant op tijd in de bus ligt, krijgt ie van mij een gulle gift.

    In het geval van “een” Telegraaf bezorger waar ik op een ochtend een kaartje van in de krant aantref, kan rekenen op een gift de volgende morgen (dan maar een keer vroeger m’n bed uit!) of via een zakje aan de deur (“voor onze bezorger die ook dit jaar weer en wind trotseerde”)


    28 december 2005 om 10:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!