Gekkie bouwt Muhammed Sex Simulator 2015

11 februari 2015, 06:00

Over ethiek in de digitale wereld

Het was een klein berichtje dat eergisteren op het /b-forum van 4Chan werd achtergelaten door een Anon: “Hello /b/. I wanted to share something I made with you. It’s a computer game where you play as the Prophet Muhammad, blessings of peace be upon him, and have sex with farm animals and other men.” Het bericht werd voorzien van een link naar de website Encyclopedia Dramatica, waar het spel direct gedownload kan worden en screenshots en een video van de game zijn te zien. In het spel ben je een naakte bebaarde man met een tulband die betrokken is bij verschillende seksuele handelingen met een aantal partners, met inbegrip van andere mannen en diverse dieren.

De maker van het spel – gizmo01942 – laat op de downloadpagina weten dat het duidelijk moet zijn dat het spel niet bedoeld is om haat jegens een bepaalde religie aan te wakkeren. Hij wil enkel en alleen een statement maken voor de vrijheid van meningsuiting.

“It should be obvious, but I want to make it clear this is not intended as a serious attack on anyone’s faith nor is it meant as a serious critique of any real-life historical figures. It’s virtual scat porn. It’s gross, offensive, and meant to elicit strong feelings that range from disgust to amazement. It is not meant to be used to incite hatred against a religion. It is meant as a statement of free speech absolutism, refuting the idea that any religious, historical or political figure should enjoy protected status above that of everyone else. Defacto rules born of fear that limit criticism of an idea or person only serve to increase resentment toward that idea or person. I refuse to be part of that cycle of hate.”

In het verleden zijn er vaker controversiële spelen gepubliceerd – zoals in 2008 het spel Muslim Massacre: The Game of Modern Religious Genocide – maar deze game slaat alles. Op het forum van 4Chan, waar de Anon zijn game aankondigde, zijn de meningen dan ook zwaar verdeeld. De een vind het een heldendaad, de ander vind het ronduit beledigend en eist dat het bericht per direct verwijderd wordt.

De vraag is nu of gizmo01942 met zijn spel zijn boekje te buiten gaat. Vrijheid van meningsuiting is immers niet absoluut. Zo zijn belediging en smaad onder bepaalde omstandigheden volgens het Nederlands recht wel degelijk strafbaar.

De ‘Muhammed Sex Simulator 2015‘ is slechts het topje van de ijsberg. Op het dark web zijn wel ergere ‘spellen’ te downloaden. Wat te denken van virtuele kinderporno voor de Oculus Rift? Simpelweg downloaden, installeren en je kunt in de huid van een pedofiel kruipen.

Of val je op bejaarde vrouwen? Ook daar is een spel voor. En vind je het leuk om dieren te mishandelen? Geen probleem. Ook daar is een spel voor. Of bestaat je hobby uit het martelen en vermoorden van mensen? Je raadt het al, ook dit behoort inmiddels tot de mogelijkheden. Je kunt het zo ziek niet bedenken of er is in de virtuele wereld wel een oplossing voor.

De Wereld Draait Door

Wie DWDD heeft gezien, waarin Matthijs van Nieuwkerk met een Oculus Rift op zijn hoofd in een virtuele achtbaan plaatsneemt, weet hoe meeslepend deze omgevingen zijn. Niet van echt te onderscheiden.

Kunnen bovenstaande scenario’s ethisch gezien door de beugel of niet? Misschien is virtuele kinderporno wel een remedie voor echte pedofielen? In de Verenigde Staten is in 2002 door het hooggerechtshof besloten dat het legaal is met behulp van een computer kinderporno te maken die er levensecht uitziet, zo lang er maar geen beelden van echte kinderen worden gebruikt: “as long as images of real children aren’t being used, it is legal to create digital, computer-generated child pornography that looks authentic”.

Van freedom of speech naar freedom of image

Bij het schrijven van dit artikel kwam ik de volgende zinsnede tegen: “Does freedom of speech forever enshrine freedom of image?”. Het is denk ik een vraag waar we het in de komende jaren nog vaak over zullen hebben.

Al eerder heb ik gezegd dat we overgaan van een orale cultuur naar een beeldcultuur. Deze transformatie vindt nu versneld plaats dankzij de introductie van apparaten zoals Facebook’s Oculus Rift, Microsoft’s HoloLens en Magic Leap (waarin onder andere Google fors geïnvesteerd heeft). De gevolgen van al deze nieuwe technologieën zijn simpelweg nu nog niet te overzien, maar ze raken wel de kern van ons wezen aan.

Marshall McLuhan, het orakel van het elektronisch tijdperk, zei ooit: “First we build the tools, then they build us”. Dankzij technologie geven we ons zelf letterlijk en figuurlijk vorm. Over deze toekomstige vorm van onszelf moeten we echter wel uiterst kritisch zijn, verantwoordelijkheid durven nemen. “Bezint, eer ge begint”, is denk ik nog nooit zo belangrijk geweest.

Lees ook mijn eerdere artikel: ‘Ethiek in de Digitale Wereld‘.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie

1 Reactie

    peter menke

    ik vond een grappige vergelijking


    13 februari 2015 om 16:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!