GeenStijl verliest z’n scherpte

21 juli 2005, 00:34

Je bent een nieuw magazine. Je kunt nog wel wat abonnees gebruiken en publiciteit is daarbij een absolute vereiste. In de eerste drie nummers wist je die publiciteit elke keer te halen met een artikel dat veel stof deed opwaaien, maar helaas zit dat er bij het vierde nummer niet in. Wat doe je dan? Juist, je laat je site “hacken” door een rebels weblog.

Jammer alleen dat zo ongeveer iedereen de doorgestoken kaart direct doorhad.

Categorie
Tags

40 Reacties

    De Mol

    Bright adverteert zich ook helemaal suf op de billboards op enkele stations. Ik geef ze nog een half jaar..


    21 juli 2005 om 04:57
    Noedie

    Doorgestoken kaart?

    “Hacken”?

    Verklaar je nader…. Ik snap na het lezen van het artikel namelijk niet helemaal waar je heen wilt met je beweringen. Ze lijken me nogal uit de lucht gegrepen.

    Als je denkt dat GS reclame maakt voor Bright, dan klinkt dat mij niet helemaal logisch…..

    Eerst lopen ze dat blad compleet te bashen en gratis via internet te verspreiden en dan zouden ze vervolgens gratis reclame gaan maken ervoor?

    Denk het persoonlijk niet. Lijkt me iets te ver gezocht. Denk dat je het beter kan zoeken in het feit dat er momenteel niet veel boeiends te melden is en daarom maar zo’n nutteloos bericht….


    21 juli 2005 om 04:57
    schief

    Eerder hier al de vraagetekens gezien over de high-res omslag van nummer 3(?)… Zelfde vraagtekens heb ik ook. Overigens ook met de Doritos. Eerst schoppen, dan (schoppend) promoten lijkt het.


    21 juli 2005 om 05:26
    media

    Zoals ik gisteren al aangaf Anders, goed je weer te zien! Maar ehh, ik zie ook nog niet direct de relatie tussen GS en Bright? Verklaar je nader!

    Gezien het tijdstip waarop je het bericht hebt geplaatst vrees ik dat we vanochtend nog geen reactie van je zullen krijgen 😉


    21 juli 2005 om 05:29
    Rudi

    De relatie tussen GS en Bright is hetzelde als tussen de leden van GS en Francisco van Jole die samen in een Vara programma te zien waren “het beruchte vingertje”


    21 juli 2005 om 06:05
    Lucasdelinkselul

    Beste Anders Floor,

    ook ik weet van niks.

    Als wij vrienden zijn met Bright eet ik mijn anus op.


    21 juli 2005 om 06:22
    schief

    Smakelijk(?) Waarom dan zoveel aandacht, meneer Lul?


    21 juli 2005 om 06:37
    M.Roelofs

    wow.. ik bespeur hier aionarap !

    (vondst van H. Brusselmans, het tegengestelde van paranoia, de ziekelijke neiging om voortdurend mensen te achtervolgen).

    MR


    21 juli 2005 om 06:40
    Lucasdelinkselul

    De kop is ook verkeerd. Het moet zijn: Anders Floor verliest zijn scherpte.

    Waar blijft die bron Anders?


    21 juli 2005 om 06:50
    dennis013

    Nou, ik vond het ook al verdacht dat GeenStijl voortdurend semi-negatieve aandacht aan Bright besteed.. Jezus man, ik heb zelf persoonlijk gewoon een abbonementje genomen op Bright doordat ik geenstijl wel eens lees.

    Het zou mij niks verbazen als dit gewoon een vestzak/broekzak verhaal is.


    21 juli 2005 om 07:20
    Anders

    Je mag het aionarap noemen, maar ik zie het eerder als een tikkie-terug-jaap. Bright besteed aandacht aan GeenStijl, geeft misschien een paar gratis abo’s aan de redactie, en GS bedankt met een artikel bij elke nieuwe editie van Bright, een Bright cover fotofuck, een Bright poll etc.

    Het bashen zou het tegendeel moeten bewijzen? Schei uit. De redactieleden van GS zouden hun z’n eigen partner nog de grond inschrijven, dat is nou eenmaal het format van GeenStijl. Zonder afzaniken geen bezoekers. Waar de doelgroep van GS overeenkomt met die van Bright (innovators, early adopters, mannen 20-35), snapt die wel dat dat afzeiken voor de vorm is. Netto resultaat: ze raken geïnteresseerd in Bright, gaan toch eens een kijkje nemen en dat is precies wat Oscar Kneppers wilt bereiken. Gratis via internet verspreiden hoort daarbij, Noedie, zeker zolang Bright nog geen tienduizenden abonnees heeft. Wat zal het schelen, 500 gemiste betaalde exemplaren? Dat heet nou aanloopkosten.

    Maar goed, ik sluit niet uit dat ik de redactie van GS overschat en dat het werkelijk een kwestie is van simpel schoppen. In dat geval kun je er donder op zeggen dat Kneppers elke keer opnieuw in zijn broek aan het pissen is van het lachen. Haal Van Jole binnen, schrijf een artikel over GeenStijl en voila: een hoop publiciteit via het weblog verzekerd. Je kunt een paar ton uitgeven aan advertenties, maar met een paar doodsimpele Marketing for Dummies-trucs kom je er ook. Zou kunnen. Het zou echter betekenen dat GeenStijl zich op een onvoorstelbaar naieve manier voor het marketingkarretje van Bright heeft laten spannen, en ik kan moeilijk geloven dat dat het geval is. Ik sla de GS-ondernemers hoger aan.


    21 juli 2005 om 09:04
    Lucasdelinkselul

    Anders, je draaft door…

    Nog afgezien van het feit dat geen enkele tijdschriften-eigenaar blij is met een complete online versie.

    Natuurlijk is negatieve aandacht ook aandacht. Er zijn alleen nauwelijks mensen die een abo-tje nemen of dat blad gaan kopen omdat GeenStijl er over schrijft.

    behalve Dennis dan…Bevalt het al Dennis, zo’n verzameling links waar je niet eens op kunt klikken?


    21 juli 2005 om 09:36
    media

    Je weet in ieder geval in deze komkommertijd het aantal pageviews van marketingfacts weer wat op te krikken Anders. Bovendien kom ik via de links van Noedie en Dennis nu ook eens op wat andere sites dan marketingsites 😉


    21 juli 2005 om 09:49
    Noedie

    LOL @ Marco


    21 juli 2005 om 10:10
    at

    Zie ik hier een nieuwe vorm van commercieel denken ontstaan? “Collaboratie marketing, gebruik je vijand om publiciteit te genereren”. Krijg toch een beetje de neiging om Anders te volgen door deze matrix van tegenstellingen. 🙂


    21 juli 2005 om 10:16
    Lucasdelinkselul

    Ik geef toe, ook ik ben ingehuurd door Marketingfacts. Normaal schrijf ik voor Bright onder het pseudoniem Francisco van Jole en voor Elsevier onder het pseudoniem Leon de Winter.


    21 juli 2005 om 10:21
    dennis013

    Ik denk dat deze nieuwe vorm van marketing zich allang bewezen heeft.

    Je gaat gewoon een beetje rellen et voilá! Heel Nederland rent erheen om de van te voren opgezette ruzie gade te slaan.

    Bright vs GeenStijl lijkt me daar een prima voorbeeld van!

    En @ Lulcas, de Bright is een blad wat ik in een kwartiertje doorblader en daarna wegleg zonder ook maar iets nieuws vernomen te hebben… Wat dat betreft is de ervaring vergelijkbaar met een bezoekje aan GeenStijl.nl


    21 juli 2005 om 10:23
    schief

    @ at – Dat er nog niet over MarketingFacts wordt geschreven op GeenStijl is het bewijs dat LdLL dus NIET is ingehuurd door MarketinFacts, of euh… 😉


    21 juli 2005 om 10:28
    Anders

    “Collaboratie marketing”, die vind ik wel leuk 🙂

    NSB2C zou ook kunnen.


    21 juli 2005 om 10:34
    Anders

    @LucasdeLinkseLul – “Nog afgezien van het feit dat geen enkele tijdschriften-eigenaar blij is met een complete online versie.”

    Nee? Bright heeft het 1e en 4e exemplaar nota bene zelf online gezet. Het kan er bovendien nog een mooie “extra veel exposure voor de adverteerders”-strik op plakken.


    21 juli 2005 om 10:37
    Ayalon Blog

    @Lucasdelinkselul: Je moet wel toegeven dat er in het verleden ook wel zulke dingen zijn geweest. Het interview wat jullie gaven voor het FD werd ook angstvallig stilgehouden, het ging tenslotte over commercieel uitbuiten van jullie site. Ook al is het misschien deze keer niet het geval dat jullie verkapt sponsoren, het zal vast wel bij GS wel gebeuren. Hoe genereren jullie anders al die inkomsten?


    21 juli 2005 om 10:40
    at

    Schief, dat is nou weer een ander vorm; “conspiratie marketing”:)


    21 juli 2005 om 10:47
    Me

    Waar blijft de reactie van bright?


    21 juli 2005 om 10:49
    dennis013

    Ik denk niet dat je veel reactie van Bright OF GeenStijl hoeft te verwachten… 🙂


    21 juli 2005 om 10:51
    Me

    Beetje ontkenning is leuk


    21 juli 2005 om 10:56
    schief

    Echt niet.


    21 juli 2005 om 10:58
    Deef

    @ Lucasdelinkselul

    Ben jij de GS woordvoerder?


    21 juli 2005 om 11:55
    Strebertje

    Grappig dat Anders Floor een beetje een kijkje in de keuken van GS probeert te provoceren. Want ja, hoe krijg je een weblog in NL rendabel?! GS doet dan nog de beste zaken denk ik zo.


    21 juli 2005 om 12:13
    Anders

    Helemaal mee eens, Strebertje. Ik heb GeenStijl dan ook al herhaaldelijk geprezen om hun marketing-aanpak. Ik heb zelf niet de geringste intentie om met een weblog in welke zin dan ook geld te verdienen dus enige insinuaties van jaloezie of behoefte aan afkijken zijn niet relevant.


    21 juli 2005 om 12:27
    dennis013

    Er staan anders wel advertenties op deze website 🙂


    21 juli 2005 om 14:19
    Anders

    Klopt, maar dit is mijn site niet he 🙂 Ik schrijf hier af en toe een stukje en krijg/hoef daarvoor geen vergoeding.


    21 juli 2005 om 14:36
    media

    Hmmm, ik zat eigenlijk te denken om de bloggers op mf te laten betalen voor het bloggen. Wellicht is dat het ultieme businessmodel voor weblogs 😉


    21 juli 2005 om 14:58
    Anders

    Ohhhh nou snap ik al die facturen.


    21 juli 2005 om 15:00
    dennis013

    Ik zoek misschien nog wat bloggers die het voor gratis doen anders 🙂


    21 juli 2005 om 15:01
    Kasper Katje

    “Want ja, hoe krijg je een weblog in NL rendabel?! GS doet dan nog de beste zaken denk ik zo.”

    Mocht het toch allemaal ‘echt’ zijn dan hoop ik dat Bright een flinke schadeclaim neerlegt bij GS voor het beschikbaar/downloadbaar stellen van de PDF en dan wordt het allemaal een stuk minder rendabel dan het lijkt.


    21 juli 2005 om 15:39
    jhg

    @ Kasper Katje

    Aangezien Bright zelf die pdf on-line heeft gezet,

    snap ik niet echt waarom Bright een schadeclaim zou neerleggen bij GS.

    Of is linken ook al verboden?


    21 juli 2005 om 16:38
    Karelk

    (ex-)spammer(?) Kasper Katje heeft vast veel ervaringen met schadeclaims. Kan er van mij trouwens ook een verwachten zodra ik een ‘opt-in’ spammailing ontvang van zijn ‘onderneming’.

    “Een proefmailing naar 10.000 adressen voor 695 Euro”

    Is dat nog een beetje rendabel, zo helemaal onderaan de internetvoedselketen?


    21 juli 2005 om 17:15
    media

    @Karelk: Wat is er mis met het versturen van een mailing naar 10.000 adressen waarvan de eigenaren hebben aangegeven dat ze commerciele mailing willen ontvangen?


    21 juli 2005 om 17:41
    Kasper Katje

    Beide niet Karelk, toch even beter je huiswerk gaan doen en probeer eens inhoudelijk te discussiëren i.p.v. op de GS manier. ‘op-in’ en spam zijn tegenovergestelden maar dat heb je met al je internetervaring dus nog steeds niet begrepen, keep trying. Zoalng jij je nergens voor aanmeldt bij mijn onderneming heb ik geen belang bij je adres en ontvang je ook geen mail, makkelijker kunnen we het niet maken.

    Maar om even antwoord op je vraag te geven: ja, het is zeker rendabel.


    21 juli 2005 om 18:00
    Kasper Katje

    Ik zag hem nu i.i.g. niet meer online staan JHG en daar was mijn comment op gebaseerd. En mirroren is iets anders dan linken.


    21 juli 2005 om 18:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!