Gator schrikt markt voor betaalde internet-zoekresultaten wakker

16 januari 2003, 15:16

Internet-mediabureau Gator test een applicatie waarmee adverteerders hun uiting onder de aandacht brengen van gebruikers van zoekmachines, zonder dat bij de zoekmachines zelf reclameruimte wordt ingekocht.

Om dit mogelijk te maken heeft Gator een ledenbestand van naar eigen zeggen 25 miljoen actieve gebruikers, die ermee hebben ingestemd tijdens het surfen reclame via Gator voorgeschoteld te krijgen. Hiertoe serveert het bedrijf `pop-unders`, schermpjes die achter of onder de bezochte internetpagina staan en pas in beeld komen als de internetpagina wordt gesloten. Nieuw is nu dat de getoonde reclame wordt afgestemd op de in de zoekmachine ingetikte zoekterm, waarbij gebruik wordt gemaakt van zoekresultaten van bij Gator aangesloten zoekmachines als Overture en Terra Lycos. Gator heeft een klantenbestand van ongeveer 500 adverteerders. De markt voor gesponsorde zoekresultaten wordt steeds competitiever. Onlangs sleepte Google een contract in de wacht voor het presenteren van commercieel getinte zoekresultaten aan gebruikers van internetaanbieders America Online en EarthLink, die beide eerst zaken deden met Overture.

Bronnen:

http://www.mkbnet.nl/

http://www.cnet.com/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!