Gaat de televisie aan haar eigen succes ten onder?

6 juli 2004, 03:48

De televisie was een geschenk uit de hemel voor bedrijven die hun producten of merken wilde promoten. Vooral naarmate het medium meer en meer aan populariteit won en al snel in de huishoudens algemeen geaccepteerd werd. De televisiereclames waren een prima massacommunicatiemiddel. Vooral na de komst van de commerciele zenders werden de reclamespots een belangrijke vorm van inkomsten en financierde zij indirect de programmering van de verschillende zenders. Met de huidige ontwikkeling van de Digitale Televisie komen deze reclame-inkomsten echter in gevaar.

Kijkers kunnen namelijk zelf bepalen welke en wanneer ze bepaalde programma’s willen zien. Ze kunnen de reclames dus gemakkelijk overslaan. Dit heeft uiteindelijk grote gevolgen voor het aantal kijkers die een commercial zal bereiken. Bedrijven zullen dan naar andere kanalen gaan zoeken om hun producten aan te prijzen. Dit zal dan ten koste gaan van de reclame-inkomsten van de verschillende omroepen. Gaat de televisie op deze manier aan haar eigen succes ten onder? Graaft de kijkbuis zijn eigen graf? Of werpt een convergentie met het Internet nog een nieuw licht op de toekomst van dit medium?

Lees verder:

Mark Jarus & Patrick Thiry, Gaat de televisie aan haar eigen succes ten onder?, scriptie tbv studie e-marketing, 2003 (?).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!