Gaat Google de strijd verliezen?

22 mei 2012, 11:39

Verschillende zoekmachines in opkomst

Wanneer ik een zoekopdracht uitvoer in Google is de presentatie van de zoekresultaten anders dan vroeger. Zo zijn er in de loop van de tijd veel nieuwe features geïmplementeerd. Van extensies, zoals Rich Snippets tot aan Google+ en nog veel meer. Zet Google hierin de juiste stap om de grootste te blijven of zijn er zoekmachines die de strijd van Google gaan winnen?

Vindbaarheid versus presentatie

Het tonen van de meest relevante informatie is voor zoekmachines het belangrijkste. Zoekmachines investeren een groot deel van hun R&D-budget om de relevantie van de informatie te verbeteren. Waar zoekmachines zich in onderscheiden is de presentatie van de informatie. Hoe wordt de informatie gepresenteerd, zodat de zoeker met minimale inspanning de juiste informatie kan vinden? De wisselwerking tussen vindbaarheid en presentatie is erg sterk. Dit betekent dat beide op orde moeten zijn om een goede zoekmachine te zijn. Google leek hierin altijd voorop te lopen, maar sinds de grote veranderingen in de afgelopen twee jaar bij Google, komen ook andere zoekmachines van de grond.

In de presentatie lijkt Google nu een steekje te laten vallen. Twee zoekmachines gaan nu duidelijk de strijd aan met Google: DuckDuckGo en Bing.

DuckDuckGo versus Google

Een van de grootste verbeteringen van DuckDuckGo ten opzichte van Google is de privacy van de zoeker. DuckDuckGo belooft de zoeker niet te tracken en de gegevens niet op te slaan. Maar hoe innoveert DuckDuckGo op het gebied van presentatie?

New York Mets Schedule

Zoeken naar het aankomende programma van de New York Mets, levert in Google als eerste een advertentie op van StubHub voor de verkoop van tickets. DuckDuckGo toont echter meteen de wedstrijdagenda van de New York Mets. Precies waar de zoeker naar op zoek is.

Twitteraccount

Een ander goed voorbeeld is de integratie van Social Media in DuckDuckGo. Wanneer er naar een account gezocht wordt, geeft DuckDuckGo direct de informatie waar de bezoeker naar op zoek is.

Wat ook direct opvalt, zijn de iconen die getoond worden voor de resultaten van DuckDuckGo. Hiermee kan de zoeker meteen een filtering maken op basis van de iconen. De iconen geven namelijk aan of het resultaat een nieuwspagina, social media pagina, reviewsite of een ander soort pagina is.

Naast bovenstaande voorbeelden, zijn er nog meer verschillen tussen DuckDuckGo en Google.

De uitstraling van Bing

Naast DuckDuckGo is ook Bing bezig met een redesign van de resultaten. Het nieuwe design biedt geen plaats meer voor de linker sidebar en verwijderd links in de header van de pagina.

De grootste veranderingen die Bing heeft doorgevoerd op het gebied van presentatie zijn:

  • Related Searches zijn verplaatst van de linker sidebar naar de rechterkant onder de Ads.

  • Een ‘thumbs up’ icon, om aan te geven dat een zoekresultaat wordt ‘geliked’ door een vriend.

  • De leesbaarheid is verbeterd door meer ruimte tussen de regels te houden.

De verschillen

Ik van mening dat het nog heel lang gaat duren voordat Google de strijd gaat verliezen, als dit überhaupt al het geval is. Ik heb zowel DuckDuckGo als Bing een tijdje gebruikt als standaard-zoekmachine. De onderlinge verschillen zijn groot. Waar de resultaten van Google vertrouwd zijn, moet ik wennen aan de getoonde resultaten bij DuckDuckGo en Bing. Wel is het voor Google van belang dat zij rekening houden met opkomende zoekmachines en zich ook meer moeten gaan focussen op de presentatie van de zoekresultaten. Het gemak van de zoeker moet altijd voorop gaan!

Wat denken jullie? Kunnen zoekmachines, zoals DuckDuckGo en Bing uiteindelijk de strijd winnen van Google?

Deze blog post is geschreven door Celeste Brink, marketing manager bij online marketing bureau Expand Online.

Expand Online
Commercieel directeur bij Expand Online Rotterdam

Expand Online is een rendementsgericht online marketing bureau uit Rotterdam met een ervaren team van hoogopgeleide online marketeers. De dienstverlening van Expand Online bestaat uit een combinatie van zoekmachine marketing, online adverteren, web analytics en social media adverteren. Expand Online is Google Cerfitied Partner, SEOmoz Pro Member, Google Analytics Accredited Individual. In november 2011 zijn we uitgeroepen tot FD Gouden Gazelle 2011 in de regio Zuid-Holland.

Categorie
Tags

16 Reacties

    Matthijs

    De naam van duckduckgo is alleen vreemd, het is niet pakkend, het rolt niet lekker uit de mond en het typt helemaal niet fijn.

    Juist de simpliciteit van de namen google en bing is al een sterk punt.


    22 mei 2012 om 12:07
    Celeste

    Hier heb je inderdaad gelijk in. Vooral het intypen niet direct meegenomen, aangezien DuckDuckGo ingesteld stond als standaard zoekmachine.


    22 mei 2012 om 12:10
    Marielle

    Google gaat de strijd niet verliezen, mede omdat google chrome de adresbalk ook als zoekitem kan worden gebruikt.

    Chrome is hard op weg om de grootste browser te worden, en zal op die manier nog steeds heel veel hits houden


    22 mei 2012 om 12:22
    Colin MarketingMade

    @marielle ben het helemaal met je eens, ik zie Chrome nog meer groeien en nog betere zoekresultaten weergeven. En ik denk door dat Google steeds meer persoonlijke zoekresultaten weergeeft dat het meer vertrouwen bij de klant wint.


    22 mei 2012 om 12:46
    Idris

    “Deze blog post is geschreven door Celeste Brink”. Of gewoon inclusief de Amerikaanse screenshots(!) overgenomen van SearchEngineLand.com? Als je zelf DuckDuckGo een tijdje hebt gebruikt als standaard-zoekmachine, dan waarom geen screenshots van je eigen bevindingen in het artikel verwerken?

    Wat je nu hebt gedaan is een artikel van SearchEngelineLand en een artikel van TechCrunch kort samengevat met hun screenshots erbij en één alinea aan zouteloze conclusie toegevoegd. Ik weet in ieder geval bij welk online marketingbureau ik niet snel zal aankloppen voor hun expertise…


    22 mei 2012 om 12:51
    Celeste

    Ik heb inderdaad de genoemde artikelen gebruikt om een discussie op gang te brengen. Ik heb dit artikel geschreven vanuit de gebruiker en niet vanuit een online marketing expert. Vanuit online marketing adviseren we nu sowieso Google. Lees onze andere blogs, zodat je kunt zien dat we wel degelijk kennis in huis hebben.


    22 mei 2012 om 13:00
    Matthijs

    @Marielle Chrome is volgens de laatste berichten al de grootste 😉 En ja, mede daardoor blijft google sterk! Hoewel chrome je wel toelaat een andere search engine te gebruiken voor de “omnibox”.

    Over DDG, de schedule functie is leuk, maar niet echt relevant voor niet-Amerikanen heb ik het idee. Als ik zoek op EK speelschema (natuurlijk in het engels en natuurlijk verscheidene zoektermen) dan zie ik bovenaan geen schema, echter soms wel reclame om kaartjes te kopen. Waren zij daar nou net niet anders in?

    Ik ben vrij sceptisch over dit stuk, het is een reclame stuk over DuckDuckGo dat zich beter pretendeert dan Google. En Bing is er nog even bijgenomen om dit iets te maskeren.

    Bing is echter wel de enige ‘echte’ concurrent van google, maar kan gewoon niet krachtig genoeg zijn momenteel. Maar ze proberen wel, maar goed ook, want zonder strijd is de drang naar vernieuwing en innovatie ver te vinden.


    22 mei 2012 om 13:16
    Idris

    @Celeste: Nee, dankje, ik hoef dankzij dit ‘visitekaartje’ geen andere blogs van jullie te lezen.


    22 mei 2012 om 13:25
    Sjoerd

    DuckDuckGo zou de concurrentie aan kunnen gaan met Google vanwege het niet tracken van de bezoekers? Hoe willen zij dan innoveren en daarmee hun dienstverlening verbeteren?

    Juist de kracht van Google is, nog steeds, dat zij relevante informatie (in alle vormen en op allerlei wijzen) aanbiedt en continu test. Bing kopieert Google alleen maar dus die voegt weinig toe. Dat zal mensen ook niet bewegen gebruik te maken van Bing.

    Zolang Google zichzelf blijft ontdekken en nauw luistert naar de wensen van de mensen / markt zal het de meest gebruikte zoekmachine zijn. Alle initiatieven ten spijt, er zullen weinig partijen zijn die een beter product kunnen leveren.


    23 mei 2012 om 07:00
    ingmar123987

    Kan mij herinneren dat ik een tijd geleden (ongeveer) hetzelfde bericht heb gelezen hier op Marketingfacts.

    Ik geloof je als je zegt dat je een discussie op gang wil brengen, maar dat is niet duidelijk in het bericht. Eigen screenshots zouden het beter doen. Je doet het vanuit de gebruiker, maar het is niet een goed visitekaartje wat je aflevert hier, lijkt me. Je wordt er hoe dan ook op beoordeeld…

    Gelukkig heb je wel andere blogs, zoals je zegt 🙂


    23 mei 2012 om 07:23
    Wouter Kleinsman

    Hi Celeste,

    Ik moet zeggen dat er redelijk wat fouten zitten in dit blog. Gesproken bijvoorbeeld over het zoeken op: Mets Schedule,

    Je zegt dat je bij Google eerst reclame krijgt en bij DuckDuckGo niet..maar als je goed kijkt zie je dat DuckDuckGo ook gewoon een advertentie levert.

    Daarnaast met het @ teken. Misschien wil ik wel helemaal niet dat Twitter als eerste boven aanstaat. Wie zegt dat Twitter het @ teken claimed? Via Facebook en Google+ kun je ook het @ teken gebruiken voor de naam van iemand. Wat als je zoekt naar een bedrijfsnaam die begint met een @? Moet je dan ook eerst Twitter krijgen?

    Persoonlijk vind ik dit blog erg out-of-the-box. D.m.v. Google+ worden de zoekresultaten alleen maar beter en beter. Ik ben geïnteresseerde in informatie die mijn vrienden ook interessant vinden. Door het geven van een +1 laat ik mijn vrienden zien van op deze pagina vind jij de informatie waar je naar zoekt. Daarnaast bouwt Google zich zo snel uit dat ik bijna wel zeker ben dat “DuckDuckGo .. waar ik nooit van heb gehoord + interface slecht is” en daarnaast Bling de strijd niet aan kunnen met Google.

    Wat dacht je namelijk van het sociale aspect? 9% van de wereldbevolking gelooft nog maar advertenties en 91% gelooft peer to peer. Oftewel met de Google Plus Social Integratie in Google zoekmachine, weet ik zeker dat hun het beter gaan doen.


    23 mei 2012 om 08:26
    Sander van Leeuwen

    Ik moet zeggen dat er redelijk wat fouten zitten in dit blog. Gesproken bijvoorbeeld over het zoeken op: Mets Schedule,

    Je zegt dat je bij Google eerst reclame krijgt en bij DuckDuckGo niet..maar als je goed kijkt zie je dat DuckDuckGo ook gewoon een advertentie levert.

    Sterker nog, naast het feit dat beide eerst een advertentie tonen is het resultaat van Google in mijn ogen veel completer. Niet alleen krijg je de link naar het wedstrijdschema, je krijgt ook meteen links naar een downloadbare, sorteerbare en printbare versie. Dat maakt het resultaat in een klap veel waardervoller dan alleen een simpel linkje.

    Natuurlijk zal Google haar best moeten blijven doen om bovenin de statistieken te blijven, maar de vergelijkingen in dit artikel bewijzen mijns inziens geenszins dat ze hierin de schwung kwijt zijn 🙂


    23 mei 2012 om 14:14
    Eijkb

    Als ik “het is koers” intyp krijg ik ook eerst het twitter account. Als ik een ander woord intyp, bijna altijd eerst het twitter of facebook account. Heeft dus niets met @ te maken.

    2 posts gelezen op Marketingfacts vandaag en 2 x slecht en eigenlijk vooral geplaatst om zelf inlinks te genereren of het eigen bedrijf in de spotlights te zetten. Die kritiek lever ik nu al 2 jaar en met mij vele.


    23 mei 2012 om 14:33
    W Lepelaar

    Zelf ben ik van mening dat dergelijke zaken gaan verschuiven naar een Facebook achtige omgeving. Ieder zelf respecterend bedrijf heeft al een eigen Facebook pagina. Het probleem is enkel en alleen dat je nog niet echt op producten kunt zoeken binnen facebook.

    De tijd zal het leren!


    29 mei 2012 om 12:17
    Johannes daniels

    Het feit is dat de gepatenteerde algoritme van de google zoekmachine superieur is. Het is als beste in staat relevante zoekresultaten te vertonen. Microsoft, met zijn miljarden is het niet gelukt wat aan de dominantie van Google te doen. Laat staan kleinere partijen.


    4 november 2014 om 02:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!