Gaan de Apple Watch en andere smartwatches de e-mailmarketing veranderen?

2 maart 2015, 08:30

De ‘slimme horloges’ zijn nog niet slim genoeg

Sommigen noemen 2014 het jaar van de smartwatch. Anderen voorspellen dat de echte smartwatch-hype dit jaar pas gaat beginnen, wanneer de Apple Watch gelanceerd wordt. Het bedrijf uit Cupertino is zeker niet de eerste die met een slim horloge de wereld wil veroveren, maar ondanks dat weet Apple het nieuws te beheersen. Diverse merken gingen Apple voor, veelal met smartwatches draaiend op het Android Wear-besturingssysteem en met wisselend succes.

Het lijkt erop dat de smartwatch een toekomstbestendige productgroep gaat vormen en dat dwingt e-mailmarketeers om na te gaan denken over de gevolgen voor hun e-mails. Een nieuw apparaat biedt nieuwe contactmomenten en nieuwe interactie, maar levert ook nieuwe uitdagingen op.

Klein, kleiner, kleinst

Veel marketeers zijn nog druk met implementeren van responsive designs, zodat e-mails beter leesbaar zijn op mobiele apparaten. Nu dient de volgende uitdaging zich alweer aan: het optimaliseren van je bericht voor de nóg kleinere schermen van de smartwatch.

Een smartwatch is voortdurend verbonden met een smartphone. Wanneer de gekoppelde smartphone een e-mail ontvangt, wordt het bericht ook op de smartwatch getoond. Daarbij wordt door Android Wear alle HTML-opmaak, inclusief afbeeldingen, uit het bericht verwijderd. Wat overblijft, is de tekst uit het bericht, zonder links en zonder enige opmaak. Het getoonde bericht is dus niet de ‘text only’-versie van de e-mail.

Het is op dit moment nog niet duidelijk of de Apple Watch de berichten op dezelfde manier zal tonen, maar het is inmiddels wel duidelijk dat ook die smartwatch zich zal beperken tot het tonen van tekst.

Zoals in bovenstaand voorbeeld te zien is, heeft deze weergave grote gevolgen voor de leesbaarheid van de e-mail. Het onderwerp en de preheader zijn duidelijk leesbaar. De ‘online versie’-tekst en het navigatiemenu zorgen vervolgens voor een grote hoeveelheid tekst waar de lezer weinig aan heeft. Daarna volgt pas de belangrijkste content van de e-mail.

Onderwerp en preheader

Doordat smartwatches alle opmaak en afbeeldingen uit een e-mail verwijderen, wordt het bedenken van een pakkend onderwerp voor je bericht belangrijker dan ooit. Het aantal zichtbare karakters op het kleine scherm is beperkt. Een korte onderwerpregel is dus aan te raden. Wanneer een onderwerp toch langer wordt, dan loont het om de belangrijkste boodschap in de eerste woorden weg te geven.

Tot nu toe werd geadviseerd om de preheader kort en krachtig te houden. Hij was vooral bedoeld om in de ‘preview pane‘ van het e-mailprogramma de aandacht van de lezer te trekken. Wanneer je bedenkt dat de preheader voor smartwatch-lezers de belangrijkste content van de e-mail is, kun je ervoor kiezen hem langer te maken. Hierdoor ben je beter in staat de belangrijkste boodschap van de mail over te brengen aan de lezer. De preheader moet de lezer nieuwsgierig maken, zodat het bericht alsnog op de smartphone geopend wordt.

Triage

In 2014 werd 66 procent van alle e-mails op een mobiel apparaat geopend, aldus Movable Ink’s onderzoek. Inmiddels neemt de smartwatch een klein deel van deze opens voor zijn rekening en dit aandeel zal in de komende jaren blijven groeien.

Doordat notificaties voortdurend in het scherm van de smartwatch worden getoond, dwingt het horloge je op een subtiele manier tot het beoordelen van de notificaties. Dit mechanisme zorgt ervoor dat de e-mail triage bij smartwatch gebruikers deels zal verschuiven van de telefoon naar het horloge.

Het is moeilijk te voorspellen wat de gevolgen zullen zijn voor open- en klikresultaten van een e-mail. Dát het gevolgen gaat hebben, leidt geen twijfel. Een veilige voorspelling is dat het aantal geopende e-mails zal afnemen. Wanneer een e-mail in Android Wear gelezen wordt, blijft hij in de inbox van de gebruiker ongelezen. Eventuele trackingpixels worden door Wear uit de mail verwijderd. Het resultaat is dat een geopende en gelezen e-mail niet als zodanig geregistreerd wordt. Hoe de Apple Watch hiermee omgaat, dat zullen we af moeten wachten.

Slim genoeg?

De besturingssystemen van de diverse merken smartwatches zijn volop in ontwikkeling. Dat betekent dat de werking van de horloges in snel tempo kan wijzigen, net als de wijze waarop e-mail ondersteund wordt. De kans bestaat dat de smartwatch van de toekomst wel overweg kan met HTML en hyperlinks. Tot die tijd is het slimme horloge misschien toch niet slim genoeg.

Edwin van der Palen
Domein Architect bij Sligro Food Group

Edwin is ruim 22 jaar actief op het gebied van online marketing en automatisering. Momenteel werkt hij als Domein Architect bij Sligro Food Group. Voordat hij aan de slag ging bij Sligro Food Group was hij Technical Lead bij Tribal Agency en Head of Technology bij Yourzine (Springbok) en Add to Favorites (Spotler Group).

Categorie
Tags

2 Reacties

    Wouter

    Als je email notificatie aan zet op je smartwatch dan wordt je echt niet goed.

    De notificaties die urgent kunnen zijn zoals belletjes, whatsapp, mailtjes van de baas en sms zet je aan. Zeker niet nieuwsbrieven.


    6 maart 2015 om 09:25
    edwinvdp

    Veel e-mail clients bieden geen mogelijkheden om nieuwsbrieven en mailtjes van de baas te onderscheiden. En er zijn genoeg gebruikers die deze mogelijkheden wel hebben, maar bij voorkeur uitgeschakeld hebben.

    Het zal sterk afhankelijk zijn van de gebruiker. Bij het hoge aantal lezers waar de meeste email marketeers mee te maken hebben mag je de impact niet onderschatten.


    9 maart 2015 om 08:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!