Femke Hogema (Healthy Finance): “Ik wil zzp’ers financieel bewust laten ondernemen”

Femke Hogema (Healthy Finance): “Ik wil zzp’ers financieel bewust laten ondernemen”

Femke Hogema gelooft ten diepste dat je alleen dán een succesvol bedrijf kunt hebben wanneer je zelf grip op cijfers hebt. In 2007 heeft ze Healthy Finance opgericht. Sindsdien is ze werkzaam als trainer, auteur en spreker. Ze heeft de afgelopen jaren honderden zzp'ers en mkb'ers getraind in financieel bewust ondernemerschap. Ze wil zzp’ers financieel bewust laten ondernemen.
 

Haar boek verkocht al tienduizend exemplaren en daarnaast blogt ze, vlogt ze en geeft ze trainingen. Femke: "Het belangrijkste wat ik merk, en dat snap ik dan ook wel weer, is dat ondernemers het echt niet leuk vinden, er soms een beetje angstig voor zijn, het vaak ook echt niet snappen, maar ook zoiets hebben van: ik wil ondernemen, ik wil die financiën niet."

Femke snapt dat veel zzp'ers worstelen met financiën, maar ze ontkomen er niet aan. Bonnetjes in een schoenendoos verzamelen en aan je accountant geven is niet meer van deze tijd. De allereerste tip die ze geeft is online boekhouden: "Alle technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat je echt veel tijd, en dus geld, kunt besparen." De tweede tip is om een stappenplan te maken: "Het doel is dat je je aandacht richt, en het doel is dat je er van tevoren over nadenkt of je plannen überhaupt winstgevend zijn."

Profit first

Een controversiële methode waar Hogema erg enthousiast over is, is profit first: "Het idee is dat winst niet een restje is wat aan het einde van het jaar, als je geluk hebt overblijft, maar dat je echt plant dat iedere rekening die je verstuurt, iedere keer dat een klant jou betaalt, dat je winst maakt." 

Volgens de methode rekent de ondernemer met vooraf gestelde percentages uit hoeveel procent van elke verdiende euro in welk ‘potje’ terecht komt: winst, eigen salaris, belasting en bedrijfskosten. Er zit een psychologisch concept onder, namelijk het idee dat mensen de beschikbare ruimte benutten. Men wordt creatiever met uitgeven zodra de vastgestelde potjes iets minder vol zitten.

Hogema merkt op dat niet alle boekhouders er heil in zien, beoordeeld vanuit de financiële theorie, maar dat ze wel begrijpen dat het voor zzp’ers werkt: "Dit is de oplossing eigenlijk, voor de financiële vraagstukken waar ondernemers al jaren tegenaan lopen."

 


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.