Fans creëren online: een makkie voor de voetballerij?

       @RensDietz    5133 x bekeken

Fans creëren online: een makkie voor de voetballerij?

Het is ongetwijfeld één van de belangrijkste marketingtrends van de afgelopen jaren: het creëren van fans. Klanten, gasten of bezoekers zijn tegenwoordig nietszeggend als je geen fans hebt. Sociale media bieden nieuwe mogelijkheden om fans te creëren, maar het biedt vooral manieren om de hoeveelheid fans te meten. (Ik laat even in het midden of het tellen van Facebooklikes of retweets een goede graadmeter is.) Organisaties die weinig moeite hebben met het creëren van fans zijn Betaald Voetbal Organisaties: voetbalclubs hebben veel fans. Ook online, zo blijkt verderop in deze blog. Des te interessanter om te kijken wat zij doen met hun fans online. Er wordt online enorm veel gesproken over voetbalclubs, dus trends zijn eenvoudig te vinden. Wat doen ze daarmee en wat valt er nog te halen?

Update 2 januari 2012, 16:10u: in de analyse bleek een verkeerd account van Heracles te zijn meegenomen. Het artikel is aangepast (o.a. het totaal aantal mensen dat de voetbalclubs volgen en de tabel met minste volgers.

Waarom zouden voetbalclubs sociale media inzetten?


Toen ik bezig was om wat interessante inzichten van 2012 uit Coosto te halen, viel me op hoeveel er over voetbal wordt gesproken in verhouding tot andere onderwerpen. De voetbalwedstrijd Feyenoord – Ajax dit seizoen werd bijvoorbeeld ruim 260.000 keer besproken. Dit is een haast Project X-achtige hoeveelheid. Het zijn in ieder geval meer berichten dan bijvoorbeeld de gouden medaille van Epke Zonderland opleverde of de hype rondom de Elfstedentocht in januari. Ook de Champions League wedstrijd Ajax – Manchester City werd zo’n 175.000 keer besproken. De EK-wedstrijd Nederland – Duitsland ging richting de miljoen berichten. Ook minder beladen wedstrijden worden online veel besproken. Kortom, het behoeft geen uitleg dat veel voetbalsupporters online zitten en daar praten over voetbal.

Wat wordt er nu mee gedaan?


Facebook wordt redelijk actief ingezet door de achttien eredivisieclubs: zij zijn samen goed voor ruim één miljoen likes. Vooral Ajax (601k), Feyenoord (134k), PSV (101k) en FC Twente (100k) zijn voor deze hoeveelheid verantwoordelijk. Alle Facebookaccounts zijn dan ook actief. Problemen doen zich voor bij RKC, AZ en VVV: zij hebben twee Facebookaccounts, waarvan één actief account. De inactieve accounts (RKCAZVVV) hebben echter meer likes dan de actieve accounts (RKCAZVVV).

Op Twitter hebben de achttien voetbalclubs samen zo’n 500.000 volgens (de helft minder dan Facebooklikes). De clubs volgen zelf slechts 4.735 mensen (alleen NAC, NEC en Roda volgen veel mensen, de rest volgt minder dan 100 tweeps). Kortom, de meeste voetbalverenigingen volgen hun eigen fans niet.

Opvallend is dat we zien dat lang niet alle clubs interactie hebben via het account. Met interactie bedoelen we in dit geval het reageren op @mentions. Ter indicatie: de afgelopen drie maanden zijn ruim 40.000 @Mentions verstuurd naar de achttien Twitteraccounts (minus retweets), maar er zijn slechts iets meer dan 15.000 berichten gestuurd vanuit de accounts. Actieve interactie (bepaalde woorden monitoren) gebeurt ogenschijnlijk niet.

Drie trainers zetten Twitter in: Ruud Brood, Ronald Koeman en Frank de Boer (samen met zijn broer Ronald). Hoewel ik allang blij ben dat zij Twitter gebruiken, zie je ook bij hun geen interactie. Hieronder is een overzicht van de eredivisieclubs met de meeste volgers of likes en eredivisieclubs met de minste volgers of likes:

 

Wat valt er nog te halen?

Ik noemde al dat interactie soms ontbreekt (reageren op mentions). Dit is uiteraard dé manier om fans te koesteren en tevreden te houden. Hier zien we een voorbeeld van een Twitteraccount dat wel reageert op berichten en een Twitteraccount dat hier niet op reageert.

  • Actieve interactie. Bepaalde woorden monitoren en hierop reageren. Ik liet hierboven bijvoorbeeld een voorbeeld zien dat Vitesse reageert op een @Mention. Dat doen ze echter niet op dit bericht. Hoe mooi zou het zijn als je haar een gerichte aanbieding kunt doen? Zo enthousiasmeer je jouw fans.
  • Problemen monitorenHier zegt bijvoorbeeld iemand dat hij is “waarschijnlijk opgelicht met kaartjes van Ajax”. Interessant voor Ajax om iets mee te doen.
  • Imagomonitoring. Voor voetbalverenigingen kan het relevant zijn om het imago te monitoren. Wat vinden supporters van beleidsmatige beslissingen? Hoe denkt de buitenwereld over de trainer? Wat vinden mensen van een bepaalde campagne of supportersactie?
  • Crowdsourcing. Iedere club heeft zijn problemen. Bijvoorbeeld het uitvak dat niet vol zit bij uitwedstrijden of de catering die beter kan lopen dan het nu doet. Voetbalclubs hebben veelzijdige fans en een groot online bereik. Daar zit een enorm potentieel.

Kortom, er valt genoeg te halen voor voetbalclubs door actief het web te monitoren. Volgens mij heb ik hierboven slechts een kleine greep genoemd van de mogelijkheden die er zijn. Als je aanvullingen hebt: voel je vrij om ze hieronder te plaatsen. Omdat er zoveel berichten online worden gedeeld over de voetbalclubs, is het een gemiste kans als voetbalclubs deze inzichten links laten liggen.

Deze blogpost verscheen eerder vandaag ook op SPORTNEXT.

0

Gepost in: Social media marketing

8 Reacties

Mooi en interessant stuk!

geplaatst op om 14:45 uur

Mooi en interessant stuk over social media en voetbal clubs.

geplaatst op om 14:46 uur

Ik heb even op de sites van de grotere clubs gekeken of ze er al op de een of andere manier mee bezig zijn. Bij PSV staat het aangekondigd op de site http://www.psv.nl/Nieuws/Nieuwspagina/PSV-gaat-online-contact-met-fans-intensiveren-via-BlueConic.htm
Ik zie in de privacy voorwaarden van AJAX dat ze hetzelfde systeem gebruiken. Ik weet dat hiermee gegevens van Faceboek gebruikers uitgewisseld kunnen worden om dat weer in te zetten voor een specifieke response op alle online kanalen. Feijenoord en FC Twente weet ik niet behalve dat ze ongevraagd cookies zetten op hun site en daarmee waarschijnlijk een boete van de OPTA boven het hoofd hangt. Niet bepaald een voorbeeldfunctie van correct gedrag. Kortom: Nog genoeg te doen dus en dit artikel lezen zou een goede aftrap zijn :-)

geplaatst op om 16:39 uur

@Martijn: thanks voor je reactie!

@Hans: bedankt voor de toevoeging. Deze blog geeft enkele inzichten, maar lang niet voldoende om te zeggen dat er een club is die "het beste is in social media gebruik", of iets dergelijks. Daarvoor is de analyse gewoon te beperkt; het mist o.a. informatie die jij noemt. Maar inderdaad nog genoeg te doen, hopelijk schudt deze blog mensen wakker :-).

geplaatst op om 17:00 uur

Rens,

Het is makkelijk om te zeggen dat een club of hun bekende spelers/trainers moeten reageren, maar vooral voor de grotere clubs lijkt dat toch lastig wegens het volume.

Heb je ervaringscijfers van grotere organisaties (bijvoorbeeld andere sportclubs) waar ze dit wel goed doen? Hoe organiseren die dat?

geplaatst op om 11:03 uur

Hoi Michiel,

Goed punt. Voor spelers / trainers kan ik me voorstellen dat er geen beginnen aan is, hoewel je wel ziet dat het veel BN'ers wel lukt (maar het is een tijdrovende klus). Voor de club denk ik dat het belangrijk is om goede zoekopdrachten te maken. Als je zorgt dat je irrelevante berichten uitsluit (bijv. tweets over nieuwsberichten) valt de hoeveelheid best te overzien.

Het valt en staat natuurlijk met mankracht en ik begrijp dat dat een probleem kan zijn. Ik zeg ook niet dat ieder berichtje moet worden beantwoord, maar ik denk wel dat als sommige berichten wél worden beantwoord dit meerwaarde kan hebben voor de BVO. Daarbij kun je natuurlijk trends ontdekken: als 10% van de berichten i.c.m. een voetbalclub gaat over de smerige WC's, moet dat probleem worden gesignaleerd en verholpen (en hoeven die berichten natuurlijk niet per se te worden beantwoord).

M.b.t. jouw laatste vraag, daarop moet ik het antwoord schuldig blijven. Er zijn natuurlijk genoeg grote organisaties die hun social media beleid goed op orde hebben, maar van sportverenigingen weet ik het niet goed (daarvoor zit ik er niet voldoende in). Ik vind overigens dat het Twitteraccount van NEC een voorbeeld is van hoe het goed gaat: zij doen aan actieve interactie, retweeten, volgen en plaatsen relevante content.

geplaatst op om 11:30 uur

Zeer interessant artikel. Goed te vernemen dat @MijnVitesse qua interactie goed scoort; ACTIEVE interactie is dus echter een kans om (nog) 'dichterbij achterban' te staan!

geplaatst op om 09:41 uur

Thanks voor je reactie, Maasbert. Klopt, dat is één van de mogelijkheden die ik noem. Er zijn er vast nog meer te bedenken. Mogelijkheden genoeg voor de BVO's in ieder geval :-).

geplaatst op om 14:16 uur

Plaats een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

  • Maximaal 5000 karakters. Basis HTML tags zoals <a> zijn toegestaan.

  • Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.