Facebookverbod springlevend

Je leven lang eten met een lepel?

Facebookverbod springlevend

Vorige week zag ik dat Facebook op 20% van de Amerikaanse werkplekken geblokkeerd is. Daar schrok ik van. De belangrijkste reden daarvoor is dat het te veel zou afleiden en daardoor de productiviteit zou verminderen. In Nederland is zo'n verbod in principe verboden vanwege het recht op privacy en de vrijheid van meningsuiting. Maar als ik wat rondvraag, klopt dit beeld wel. Er zijn ook in Nederland bedrijven die social media op de werkplek blokkeren of verbieden. Ongelooflijk.

Bron grafiek: Statista

Vooral voor marketeers is dit fenomeen onbegrijpelijk. Het gebruik van social media is immers heel machtig. Bedrijven willen contentmarketing gebruiken om klanten te trekken, onder andere door deze content te laten verspreiden door collega's. Hoe raar is het dan, dat het gebruik van social media op de werkplek in de US geblokkeerd wordt? En hoe doe je dat met de penetratiegraad van de smartphone? Het doet me denken aan een vergadering van vijftien jaar geleden waarop besloten werd dat mobiele telefoons in de tas of bureaulade moesten blijven tot na werktijd. Negeren we lessen uit het verleden? Leeft deze angst voor productiviteitsvermindering en tijdsverkwisting ook in een op de vijf Nederlandse bazen?

Twitteren doe je thuis maar

Social media op de werkplek verbieden, is op z'n minst een beetje kinderachtig. Je geeft daarmee als werkgever het signaal af dat je je medewerkers niet vertrouwt. Dat je denkt dat ze niet voldoende verantwoordelijk hebben en 1) hun werkdag zullen verkwisten of 2) het bedrijf een slechte naam zullen bezorgen. Dat laatste geval is eigenlijk weer een heel ander verhaal. Hierbij gaat het er niet om of werknemers tijdens werktijd mogen tweeten en facebooken, maar of ze op hun profielen over hun werkgever mogen praten. Wederom een kwestie van vertrouwen. Want ja, mensen kunnen slechte dingen zeggen, maar ze kunnen ook heel veel goede dingen zeggen. En tevreden werknemers die hun positieve gedachten delen, dat is onbetaalbare marketing natuurlijk. Uit onderzoek blijkt ook dat medewerkers die social media privé mogen gebruiken van hun werkgever beter presteren, omdat ze zakelijk beter kunnen samenwerken en innovatiever zijn. Social media is zo'n integraal onderdeel geworden van het dagelijks leven, omarmen is in dit geval waarschijnlijk beter dan afweren.

Social media als bondgenoot

Veel bedrijven maken steeds meer gebruik van social media in hun communicatie met klanten en kandidaten. Niet alleen via het voor de hand liggende LinkedIn, maar in toenemende mate ook via Facebook en Twitter. In dat geval is een social mediaverbod op z'n minst 'niet zo slim'. Als jij je kandidaten en klanten niet tegemoet komt in hun communicatiewensen, stappen ze zo over naar een ander. Het zou dan ook niet moeten gaan over het 'verbieden van het gebruik', maar het 'begeleiden van het gebruik'. Net als dat je kinderen leert hoe ze om moeten gaan met een mes. Ja, je kunt jezelf snijden, maar de rest van je leven alleen met een lepel eten is ook zo wat.

Er zijn gelukkig ook steeds meer bedrijven die de waarde van social media voor het bedrijf inzien. En er zijn zelfs bedrijven die juist overmatig actief met social media bezig zijn. En deze werkwijzes laten zien dat social media in de meeste gevallen helemaal niet de vijand zijn, maar juist een bondgenoot, een vriend van interne communicatie en contentmarketing. Het is belangrijk om zoveel mogelijk te delen met collega’s en met potentiële klanten. En waar deelt men tegenwoordig het meest? Juist, via social media. Marketeers weten dat. Daarom zie ik een schone taak voor marketing om uit te leggen dat we social media op de werkplek juist breed zouden moeten omarmen.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.