Facebook steeds belangrijker bij recruitment

25 september 2013, 12:29

Resultaten jaarlijks onderzoek Digitaal-Werven naar het digitale sollicitatieproces bij grote bedrijven

Digitaal-Werven onderzoekt al 7 jaar hoe het is om digitaal te solliciteren bij de 550 grotere organisaties van Nederland, dus ook dit jaar. Opvallend is de grotere focus op Facebook ten opzichte van vorig, maar tegelijkertijd blijven social media lastig voor recruiters, blijkt uit het grote aantal onbeantwoorde vragen.

Twitter gelijkgebleven, meer bedrijven actief op Facebook

Onderdeel van de sollicitatie-ervaring zijn in onze optiek Facebook en Twitter. Daarom is een deel van het onderzoek gericht op de vraag of organisaties aanwezig zijn op deze media en of men daar ook de interactie aangaat als een kandidaat hier om vraagt.

Vorig jaar was de conclusie dat de meeste organisaties wel aanwezig waren, maar dat interactie erg lastig was. De helft van de vragen op Twitter en Facebook bleven onbeantwoord. Dit jaar is het eerste dat opvalt dat het aantal bedrijven op Twitter gelijk is gebleven t.o.v. vorig jaar, zo’n 85 procent heeft een Twitter-account. Het aantal bedrijven op Facebook is wel toegenomen, van 79 procent naar 84 procent. Het verschil tussen beide platforms is inmiddels dus verwaarloosbaar in gebruik bij bedrijven, daar waar we ons vorig jaar verbaasden over het feit dat er meer bedrijven op het relatief kleinere medium Twitter actief waren.

Facebook

Kijken we iets dieper naar de Facebook-cijfers, dan zien we niet alleen dat meer bedrijven een Facebook-fanpage hebben, maar dat het aantal Nederlandse sites nog harder is gegroeid. Had vorig jaar 17 procent van de bedrijven nog enkel een internationale pagina, dat aantal is nu geslonken tot 8 procent. Ook zien we dat iets meer bedrijven een Nederlandse pagina hebben waarop ze ook aandacht schenken aan de carrièremogeljkheden. Voor mij een no-brainer (waarom zou je je fans immers niet vertellen hoe het is om bij je te werken), maar slechts in 11 procent van alle organisaties een feit. Vorig jaar was dit echter 8 procent, dus er zit wel iets van verbetering in.

Ook zien we verbetering in het aantal bedrijven dat wel een fanpage heeft, maar alle mogelijkheden tot interactie heeft uitgezet. In 2012 was dit 11 procent, nu nog maar 7 procent. Het blijft voor mij een vreemd, dat je op social media actief bent en geen interactie wil, maar aan de andere kant is het beter dan net doen of je interactie wil en niet reageren… en dat deden er helaas weer veel.

Reacties op vragen

Vorig jaar reageerde de helft van de bedrijven niet op een vraag via Twitter en 55 procent niet op een vraag via Facebook. Ter verduidelijking, de vragen die de onderzoek(st)ers stelden waren serieuze vragen die een sollicitant kan stellen, zoals: hoe is het om als vrouw te werken (bij b.v. een branche die als mannenbolwerk bekend staat, zoals de IT of accountancy) of hoe lang duurt het normaal voordat je een reactie krijgt op je sollicitatie; dat soort zaken.

De resultaten dit jaar zijn heel anders dan vorig jaar. Ten eerste is het aantal reacties op Facebook veel hoger dan op Twitter, daar waar dat vorig jaar andersom was. Op Twitter heeft 66 procent niet gereageerd op een vraag, op Facebook 36 procent. Dit is uiteraard gebaseerd enkel op het aantal organisaties waar we daadwerkelijk iets konden vragen.

Wel zien we net als vorig jaar dat het gros van de reacties, als ze komen, heel snel komt. Bij Twitter komen de meeste reacties binnen 6 uur en eigenlijk allemaal binnen een dag, daar waar vorig jaar 14 procent van de reacties meer dan 24 uur nodig hadden. Bij Facebook zien we een vergelijkbaar beeld. Bijna alle reacties komen binnen een dag, zo niet binnen 2 tot 4 dagen en het aantal reacties dat daarna nog komt is minimaal.

Conclusie

De populariteit van Twitter is gelijk gebleven, daar waar Facebook aan populariteit bij organisaties heeft gewonnen. Ook de aandacht die er naar uit lijkt te gaan, als we kijken naar het aantal beantwoorde vragen, is bij Facebook duidelijk hoger dan bij Twitter.

Toch is het absolute aantal onbeantwoorden vragen nog steeds schrikwekkend hoog. Meer dan eenderde van de vragen op Facebook en tweederde van de vragen op Twitter blijven zonder een reactie. Gelukkig zijn de bedrijven die wel reageren snel met hun reactie.

Onderzoek

Het complete onderzoek zal, inclusief heel veel tips hoe je meer en vooral betere kandidaten binnen haalt, worden gepresenteerd op 9 oktober tijdens Digitaal-Werven 2013. Daar kunt u live bij zijn en alle vragen stellen die u maar wilt.

Credits afbeelding: Bram Koster (CC)

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!