• Mobile
    wordt gesponsord door

De potentie van de Facebook Local Insights tab

De potentie van de Facebook Local Insights tab

Ik heb een haat-liefdeverhouding met de Facebook Business Manager. Maar nieuwe functionaliteit, zoals het delen van pixels en custom audiences tussen accounts, maakt mij (bijna) altijd blij. Niet al te lang geleden is er nog iets bij gekomen: de Local Insights tab. Big whoop zul je denken. Maar dit kleine tabje kan voor een heleboel marketeers meer betekenen dan je denkt. Het is namelijk een interessante manier om meer budget van offline naar online te kunnen verschuiven. En uiteraard ga ik uitleggen waarom.

Wat is de Local Insights tab?​

Dit tabje met informatie over de locatie van jouw bedrijf, is vooral erg handig voor retailers en andere bedrijven met een of meerdere fysieke winkels die men kan bezoeken. De tab geeft informatie over jouw locatie die via GPS en location tracking gekoppeld wordt aan Facebookprofielen van gebruikers. Zo kun je precies zien hoeveel mensen die hun locatie delen met Facebook elke dag voorbij jouw winkel/kantoor/bedrijfspand komen. Bovendien krijg je te zien welke advertenties uit welke campagnes deze mensen te zien hebben gekregen. Gaat er al een belletje rinkelen? Je kunt dus zien hoeveel mensen naar aanleiding van jouw campagne in de buurt van jouw winkel zijn geweest.

Stel, je runt elke maand hetzelfde type campagnes voor ongeveer hetzelfde budget en ziet een redelijk stabiele lijn in het aantal mensen dat jouw winkel is gepasseerd (waarschijnlijk met enige pieken in de weekenden). Daar bovenop besluit je een speciale aanbieding te promoten die mensen oproept om naar je winkel te komen. Als alles goed gaat, zou je een stijging in het aantal mensen dat in de buurt van jouw winkel is geweest moeten zien.

Oke, dat is een beetje kort door de bocht (want: een campagne = meer bereik dus = ook meer kans dat je mensen bereikt hebt die toevallig in de buurt van je winkel zijn), maar het geeft wel de potentie van deze insights weer. Zeker omdat je zou kunnen gaan testen tussen websiteverkeer (wanneer je ook een webshop hebt) en offline verkeer.

Waar kun je de Local Insights tab vinden?

De tab zit niet heel ver verstopt, maar je moet wel aan een paar voorwaarden voldoen wil je überhaubt kans hebben dat jij hier nu al inzichten uit kunt gaan halen. Als je op de pagina geen adres hebt staan bijvoorbeeld, kun je het al vergeten. Daarnaast is het nu een functie waarvoor je gewhitelist moet worden, of automatisch onderdeel bent van de testgroep.

Om te kijken of je toegang hebt, ga je naar je Facebookpagina, daarna kijk je bij de Insights tab. In het rijtje links staan al je opties zoals je overview en aantal likes. Hierbij zou (zoals op bovenstaand screenshot) ook een optie voor de Local Insights Tab moeten staan. 

Wat voor info kun je vinden in de Local Insights tab?

Dit overzicht toont dus hoeveel mensen de afgelopen periode binnen een bepaalde straal van jouw business zijn geweest, omdat zij hun locatie hebben gedeeld of hun GPS-functie in de achtergrond aan hebben staan. Bovenstaand screenshot is van een hoofdkantoor van een van onze klanten, het is dus voor dit voorbeeld geen relevante informatie aangezien de meeste mensen die langs zijn gekomen waarschijnlijk medewerkers zijn geweest, maar het geeft een goed beeld van welke info je ook voor jouw business kunt gaan inzien.

De volgende inzichten zijn echter pas écht interessant:

Voor een van onze klanten (Brooks Running) hebben wij een aantal campagnes gedraaid (de creatives hiervan zie je rechtsonderin bovenstaande visual). In het dropdownmenu kun je verschillende ad-accounts selecteren, voor als je bijvoorbeeld meerdere advertentie-accounts hebt op project- of campagnebasis. Deze tonen je dan welke advertenties de mensen die in de buurt van je locatie zijn geweest hebben gezien, wat hun demografische gegevens zijn, wanneer ze langs zijn gekomen et cetera. 

Wat heb ik er dan aan?

Deze inzichten bieden mogelijkheden. Denk aan een type campagne (zoals bijvoorbeeld een local awareness campaign) waarbij je op een weekend of gedurende een week een speciale aanbieding alleen via Facebook communiceert en die alleen in de winkel geldt. Vergeet dan niet om te testen met een specifieke doelgroep en deze uit te sluiten van andere communicatie, om je test zo zuiver mogelijk te maken. 

Met de inzichten uit de Local Insights tab kun je daarna zien welke mensen naar aanleiding van je campagne je winkel hebben bezocht. Het enige wat jij hoeft te doen is je offline conversie bijhouden.

Genoeg potentie dus voor verschillende typen bedrijven in verschillende branches. Denk aan events, pretparken, winkels, vliegvelden, pop-up stores, toeristische attracties enzovoort. 

Lees hier en hier meer over de Local Insights tab en over hoe Facebook deze omschrijft:​

Wat zijn jouw ideeën over de Local Insights tab? Zie je mogelijkheden of toepassingen die je graag wilt delen?


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • YES! Eindelijk een stap dichterbij inzicht in wat jouw online Facebookcampagnes nu precies bijdragen aan het winkelbezoek. Voor ons, als retailer met 40 vestigingen + webshop, heeft dit zeker toegevoegde waarde. We gaan hier direct mee testen. #enthousiast

    Bedankt voor je blog!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.