Facebook eet het internet op: werelddominantie in 10 grafieken

Facebook eet het internet op: werelddominantie in 10 grafieken

Facebook neemt het internet over. Niet alleen met Facebook zelf, maar ook met de andere producten Facebook Messenger, Instagram en WhatsApp. Dit jaar werden er al flink wat mijlpalen bereikt door Zuckerberg en co. Reden genoeg voor een overzicht waar de tellers halverwege 2017 op staan. In dit artikel lees je alles over de meest recente gebruiks- en gebruikersaantallen van alle Facebookplatformen, de omzet- en winstcijfers en de staat van Facebook ten opzichte van de andere grote spelers in de wereld van tech en social media. 

1 miljard dagelijkse gebruikers voor WhatsApp

Een jaar geleden had WhatsApp 'slechts' 1 miljard maandelijkse gebruikers. Nu werd er afgelopen woensdag bekend gemaakt dat de app nu over de 1 miljard gebruikers per dag heeft. Maandelijks zit de chatapp nu op 1,3 miljard actieve gebruikers. Gezamenlijk sturen de gebruikers dagelijks 55 miljard berichten, 4,5 miljard foto's en 1 miljard video’s.

WhatsApp Status (de Snapchat/Instagram Stories variant van WhatsApp) wordt volgens Facebook door 250 miljoen mensen per dag gebruikt. Vergeleken met Snapchat, wat 166 miljoen dagelijkse gebruikers heeft, is dit 50 procent meer. (bron: nu.nl)

In Nederland is WhatsApp populairder dan Facebook zelf. WhatsApp is in Nederland meer geïnstalleerd en wordt dagelijks meer gebruikt dan de app van Facebook. Vorig jaar maakte Facebook bekent dat 90% van de Facebookgebruikers het platform op hun mobiel gebruikern. Ook vergeleken met Snapchat en Pinterest (wat wordt gezien als een kleine concurrent van Facebook) wordt WhatsApp veel vaker geinstalleerd en gebruikt. Over het huidige Nederlandse gebruik van Instagram en Twitter worden nog geen cijfers vermeld. Uit het Nationale Social Media Onderzoek 2017 in januari kwam naar voren dat Instagram in Nederland 3,2 miljoen gebruikers heeft waarvan 1,5 miljoen dagelijkse gebruikers. Twitter zou in januari 2,6 miljoen gebruikers hebben gehad in Nederland, waarvan 871.000 dagelijkse gebruikers. 

Facebook gaat over de 2 miljard heen

Facebook zelf zit sinds afgelopen maand op meer dan 2 miljard maandelijks actieve gebruikers wereldwijd. India heeft sinds afgelopen maand het grootste aandeel hierin. India heeft nu 241 miljoen gebruikers, wat goed is voor zo’n 11 procent van de totale Facebookpopulatie. Voorheen hadden de Verenigde Staten de meeste Facebookgebruikers. Een land wat hier altijd nog in ontbreekt is China. In China wordt Facebook, net als vele andere sociale media, nog altijd geblokkeerd.

Facebook heeft een prima jaar achter de rug qua inkomsten. Facebook’s omzet groeide afgelopen jaar met 45 procent. De winst groeide afgelopen jaar nog harder, met 71 procent. Behalve de groei in gebruikers, is er ook groei in het aantal advertenties. 

Facebook in Europa

De omzet van Facebook in Europa groeit jaarlijks, maar (net als in de totale omzet) per kwartaal met ups en downs. Dit heeft waarscijnlijk te maken met seizoensinvloeden, waardoor het eerste en derde kwartaal voor een dipje zorgt. Desondanks groeit ook de omzet in het eerste en tweede kwartaal wel elk jaar. In het tweede kwartaal van dit jaar was de omzet uit Europa goed voor 24 procent van de totale omzet van het bedrijf. 

Facebook advertentie-opbrengsten vs. de rest

Facebook haalt na Alphabet (het moederbedrijf van Google) de meeste opbrengsten uit online advertenties, op mobiel en desktop. Maar Facebook maakt het verschil kleiner. In 2016 was de advertentie omzet van Alphabet 79,38 miljard dollar en van Facebook 26,89 miljard dollar, een verschil van 52,5 miljard dollar. In de doorberekening van eMarketer voor dit jaar is dit verschil nog maar 37,5 miljard dollar.

Een kleine greep van wat onder "other" valt: Yahoo! Microsoft, Linkedin, IAC, Verizon, Amazon, Pandora, Twitter, Yelp en Snapchat. Facebook behaalt dus meer omzet uit advertenties dan al deze bedrijven.

Facebooks newsfeed is de afgelopen jaren de hoofdreden geweest waardoor de omzet van het bedrijf een groei doormaakt en de reden dat Facebook winst maakt. Verwacht wordt wel dat deze groei minder gaat worden. Facebook gaf al eerder aan dat er steeds minder ruimte beschikbaar is in de newsfeed voor advertentiemogelijkheden. Daarom worden er nu stappen gemaakt om nieuwe advertentieplekken te creëren. 

Eén van de volgende stappen in advertising die Facebook gaat ontwikkelen is de uitrol van advertenties in Facebook Messenger. Om ook geld te verdienen aan de 1,2 miljard gebruikers op dit platform is Facebook sinds januari aan het testen met verschillende advertentie-mogelijkheden.

Daarnaast zijn er in de afgelopen zes maanden ook advertentiemogelijkheden gekomen op Facebooks Marketplace en in Instagram Stories. Ook video's moeten er aan geloven en hebben nu mid-roll video-ads. Alles om zo de volgende advertentiecashcow te vinden voor Facebook.

Instagram

Instagram gaf al eerder in april aan dat meer dan 700 miljoen gebruikers maandelijks de app gebruiken. Instagram Stories groeit ook hard en zat eind juni op 250 miljoen dagelijkse gebruikers. De functie werd op 1 augustus 2016 uitgerold en heeft nu de Snapchat-variant (met in maart nog 166 miljoen dagelijkse gebruikers) ver achter zich gelaten.

In april rapporteerde Facebook nog dat de Stories functie gegroeid was naar 200 miljoen dagelijkse gebruikers; 50 miljoen nieuwe gebruikers sinds januari.

Al in het begin van dit jaar kwam in het Nationale Social Media Onderzoek 2017 naar voren dat Instagram in Nederland vooral populair is onder de 15 tot en met 19 jarige. De gebruikerspenetratie in Nederland is ook voor alle leeftijdsgroepen toegenomen sinds 2016. De grootste groei zat in de Nederlanders van 20 tot en met 39 jaar. 

Waar blijft de rest?

Facebook weet dus een flinke gebruikersgroei door te zetten over alle platformen en in de omzet uit advertentieinkomsten. Facebook is nog altijd het grootste sociale medium en trekt ook haar andere platformen mee omhoog.

*Snapchat heeft alleen actuele cijfers voor het dagelijks gebruik. 

Waar Facebooks plarformen blijven groeien, lijkt bij Twitter de rek er uit te zijn. Het totale aantal gebruikers op Twitter is in Q2 blijven hangen op 328 miljoen gebruikers, hetzelfde aantal dat al eerder in Q1 werd gecommuniceerd.

Voor nog veel meer statistieken over onder meer social media, SEO, e-mailmarketing, advertising en e-commerce kun je terecht op het Marketingfacts Stats Dashboard


Delen

0
7


Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • Interessant artikel, maar 'werdt gecommuniceerd'?

    geplaatst op
  • @sam 100% gelijk, en gelijk aangepast.

    geplaatst op
  • Erg duidelijk dat Facebook veel winst maakt en groot marktaandeel heeft. De vraag is: hoe gaan we hier als individuen en als instanties mee om? Wat zijn de alternatieven. Wat is het perspectief?

    geplaatst op
  • Dit is alleen maar een vergelijking tussen sociale media. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe groot de verwoesting is die deze sociale media zoal hebben aangericht in de bezoekeraantallen van andere / gewone websites op internet. Websites die ploeteren om een beetje bezoekers bij elkaar te krijgen.

    geplaatst op
  • @emma inderdaad interessante vragen. Iets wat vast meer gaat spelen de aankomende jaren (zie ook hier https://www.marketingfacts.tv/video-essay/overheden-moeten-google-amazon-facebook-en-apple-gaan-behandelen-als-normale-bedrijven/)

    @c. de jong daar ben ik ook heel benieuwd naar. Helaas blijft de data hierin achter.

    geplaatst op
  • Interessante data, maar ik zie geen rechtvaardiging voor de titel 'Facebook eet het internet op.
    Ik kan toch nog steeds evenveel en elke dag meer met internet zonder dat Facebook daar tussen zit?

    geplaatst op
  • Stelling: In Nederland is WhatsApp populairder dan Facebook zelf. Want: WhatsApp is in Nederland meer geïnstalleerd en wordt dagelijks meer gebruikt dan de app van Facebook. Vraag: is het niet zo dat de meeste gebruikers Facebook gebruiken zonder app?

    geplaatst op
  • Er staat dat Facebook meer advertentie inkomsten heeft dan Google. Klopt dat wel?

    geplaatst op
  • @Rob le Pair Dank! de titel dient voornamelijk om aan te geven dat Facebook met haar sociale media platformen zo'n ontzettend groot bereik heeft en steeds dominanter wordt (dus ook Instagram en Whatsapp). Facebook zorgt dat wij steeds minder zonder de platformen kunnen die ze bezitten. Ook al kan jij (en ikzelf gelukkig ook) zonder Facebook leven, voor veel mensen is het toch een dagelijks terugkerende bezigheid. En kun je ook elke dag zonder WhatsApp en Instagram? Zo niet, dan zijn we op dit moment toch echt een dagelijkse gebruiker van de platformen van Facebook Inc. Daarnaast is de tijd die men dagelijks besteed aan Facebook zelf ook gegroeid (bron: https://www.emarketer.com/Article/Time-Spent-with-Facebook-Still-Growing-Not-by-Much/1013903) en "eet" het dus steeds meer van onze tijd op.

    @Jan Bertens goede vraag! en als antwoord heb ik nog een toevoeging voor in dit artikel: 90% van de dagelijkse Facebookgebruikers gebruiken Facebook op mobiel (bron: https://thenextweb.com/facebook/2016/01/27/90-of-facebooks-daily-and-monthly-active-users-access-it-via-mobile/#.tnw_vmAt53UN)

    @Thomas Heezen volgens mij doel je op deze zin: "Na Facebook behaald Alphabet (het moederbedrijf van Google) de meeste opbrengsten uit online advertenties, op mobiel en desktop".

    Ik bedoel hierin te zeggen dan Google meer opbrengsten dan Facebook heeft, maar ik snap de verwarring. Ik heb de zin daarom iets aangepast om verwarring te voorkomen (nu: Facebook haalt na Alphabet (het moederbedrijf van Google) de meeste opbrengsten uit online advertenties, op mobiel en desktop).

    geplaatst op
  • "WhatsApp Status (de Snapchat/Instagram Stories variant van WhatsApp) wordt volgens Facebook door 250 miljoen mensen per dag gebruikt."

    Ik heb het idee dat dit in Nederland nog niet echt een ding is. Zijn hier ook cijfers van?

    geplaatst op
  • @Tjerk Triep naar die cijfer ben ikzelf ook heel benieuwd, maar heb ze nog niet gevonden (dus vermoed dat die er niet zijn). Om mij heen zie ik het gebruik ervan in ieder geval ook nog niet terug

    geplaatst op
  • @Rob le Pair, de auteur is "growth marketeer", ze neigen al eens een titel te gebruiken die als clickbait wordt beschouwd ;)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.