Facebook at Work: gaat dat werken als intranet?

25 maart 2015, 10:30

Vraag het een willekeurige tiener: Facebook is passé, daar zitten je ouders op. Dus maakt de socialmediareus van de nood een deugd met de relatief stille introductie van Facebook at Work. Nu nog in beta-test. Maar wat vinden wij, de gebruikers, daar eigenlijk van? Is het handig om privé en werk op hetzelfde platform te vermengen? Hoe zit het met de veiligheid en privacy? En is Facebook wel geschikt als sociaal alternatief voor het intranet bij organisaties?

De redding voor Facebook

Het verhaal is al vaker verteld: nog geen zeven jaar geleden verdrongen Nederlandse jongeren zich om lid te worden van Facebook. Nu keren ze zich er en masse vanaf, bleek onlangs weer uit onderzoek. Instagram is populair en natuurlijk die nieuwe site waar ze ons niet over willen vertellen (Snapchat, Vine?). Facebook is daarom vastbesloten het lot van MySpace, Friendster en (in Nederland) Hyves te ontlopen. Dus, moet Mark Zuckerberg gedacht hebben, als Facebook nu vol zit met 30- en 40-plussers, laten we onze groei dan maar vooral bij hen zoeken. En hij kwam met Facebook at Work.

Facebook at Work is precies wat de naam belooft: de functionaliteiten van Facebook, alleen dan voor op je werk. Berichten posten voor je collega’s, groepen aanmaken en documenten delen, het zit er allemaal in. Een sociaal intranet, dus. Je gebruikt hierbij een nieuw werkaccount, dat je kunt koppelen aan je persoonlijke Facebook-account. De informatie in je twee accounts blijft strikt gescheiden, verzekert Facebook.

Onduidelijk is nog hoe Facebook geld gaat verdienen met Facebook at Work. Mogelijkheden zijn een gebruikersfee, te betalen door de werkgever, of misschien met advertenties. Op dit moment wordt deze zakelijke variant van Facebook met een kleine groep bedrijven getest en is dit nieuwe sociaal intranet nog niet vrij beschikbaar.

Is het handig?

Vooruitlopend op de wereldwijde lancering van Facebook at Work, kun je je afvragen of we wel zitten te wachten dit sociaal intranet van Facebook. Het grote voordeel is natuurlijk dat een meerderheid van de potentiële gebruikers al ervaring heeft met statusupdates, vind-ik-leuks en Facebook-groepen: het aantal Nederlanders met een Facebook-account is de negen miljoen inmiddels overstegen, hoewel dat lang niet allemaal actieve gebruikers zijn. Het is de ultieme ‘consumerisation’ van zakelijke communicatietools, waarop ook andere sociale intranetten als Yammer en in Nederland bijvoorbeeld Speakap en Plek op inzetten.

Maar is het wel handig om twee Facebook-accounts te hebben? Vergelijk het eens met Google Mail en Apps. Privé en werkmail in één mailbox: prima. Maar switchen tussen privé en werkapps (Drive, Docs, Analytics) werkt niet soepel en kan verwarrend zijn. Een mailtje sturen vanaf het verkeerde account is niet heel erg, maar per ongeluk een persoonlijk Facebook-bericht posten aan al je collega’s kan toch zeer pijnlijk zijn.

Want een foto van je dronkenschap op Dance Valley hoeft echt niet iedereen op je werk te zien. Laat staan de frustraties die je uit over je baas (zie voorbeeld hieronder van Twitter). Of – hoe dom ook – allerlei blije berichten op Facebook posten terwijl je je net onterecht hebt ziekgemeld, met soms gewoon ontslag tot gevolg.

Hoe veilig is je zakelijke data?

Dan kom je vervolgens al snel bij veiligheid. Kunnen we erop vertrouwen dat Facebook onze persoonlijke data ook echt uit onze werkomgeving weghoudt? En vooral ook andersom. Kunnen we er vanop aan dat vertrouwelijke zakelijke gegevens veilig worden opgeslagen? Als Amerikaans bedrijf valt Facebook natuurlijk onder de Patriot Act, maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld Yammer. Nederlandse sociale intranetten hebben dat probleem niet.

De grote vraag blijft dan toch: wat gaat Facebook met je bedrijfsdata doen? Op zijn zachtst gezegd heeft het bedrijf geen goed track record als het gaat om privacy. Veel gegevens worden vrijelijk gedeeld met adverteerders of voor andere commerciële doelen aangewend. Ook hier is Google wellicht een goede vergelijking, met zakelijke diensten die betaald en daarom advertentievrij zijn. Het is afwachten wat Facebook’s verdienmodel wordt – bij lancering en in de toekomst.

Geschikt/ongeschikt?

Maar neem nu eens aan dat je over de veiligheids- en privacy-issues heenstapt en het een verademing vindt dat je niet weer een nieuwe communicatietool hoeft te leren gebruiken: is Facebook at Work dan ook geschikt als sociaal intranet? Hoewel we ‘at Work’ nog niet volledig operationeel hebben gezien – de service is immers nog niet live – zijn er wat mij betreft wel 3 vraagtekens te zetten bij het gebruik inzet van Facebook als sociaal intranet. Tenminste, als we kijken naar hoe Facebook nu is ingericht, te weten:

  1. Kanaliseren van informatie. Willen we alle bedrijfsinformatie in één tijdlijn zien? Dan valt die prangende zakelijke vraag van je collega al snel van het scherm als er daarna druk wordt gediscussieerd over de vrijmibo. Sommige bestaande sociale intranetten tonen de berichten daarom juist in meerdere overzichtelijke kanalen.
  2. Hiërarchie van informatie. Hebben organisaties niet juist behoefte om groot nieuws ook groot te brengen, bijvoorbeeld in een banner of slider? En willen medewerkers zelf geen onderscheid in importantie kunnen aanbrengen in dat grote aanbod aan informatie?
  3. Presentatie van informatie. Traditionele intranetten hebben vaak een look & feel in de huisstijl van de organisatie. Ook hebben groepen (afdelingen, projectteams) vaak een eigen pagina, waarop ze zich ook aan de buitenwereld kunnen presenteren. Dit helpt om een vertrouwde omgeving te creëren voor medewerkers om actief te worden – en dus ook voor degenen die niets van Facebook moeten hebben.

Begrijp me goed, dit is allesbehalve een pleidooi voor Sharepoint. Maar we moeten het kind ook niet met het badwater weggooien en goed kijken wat nou juist wel werkt bij traditionele intranetten en waarom. Sommige ‘pure play’ sociale intranetten, zoals Jive en het Nederlandse Plek, houden hier rekening mee.

Socialmediatools bieden een geweldige kans om interne communicatie een enorme en broodnodige boost te geven. Het succes van Facebook in de privésfeer is daar het beste bewijs van. Er zijn en blijven echter grote verschillen tussen privé en werk op communicatiegebied, merk ik in praktijk. Organisaties stellen toch vaak specifieke eisen aan zakelijke (interne) communicatie via intranet. En niet voor niets.

Het valt te bezien of Facebook at Work daaraan kan gaan voldoen. Maar ik laat me straks graag verrassen door ‘at Work’. Want wie weet prefereren de huidige tieners, die straks ook op de arbeidsmarkt komen, juist Facebook omdat het netwerk dan ‘at Work’ geworden is.

Rik Mulder
managing director bij ILUMY

Rik Mulder, managing director van ILUMY digital innovation. ILUMY helpt innovators baanbrekende ideeën te ontwikkelen en te realiseren, in de vorm van websites, apps, user experiences, prototypes en online platforms. Bovendien is Rik oprichter van sociaal intranetplatform Plek.

Categorie

1 Reactie

    DaveKrapels

    Het idee van een intramuraal platform in deze tijd van netwerk organisaties lijkt me een stap terug. De behoefte aan meer gesloten netwerken in een tijd van overload snap ik, maar om dat netwerk dan te beperken tot één bedrijf/domein…?


    27 maart 2015 om 09:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!