Eyetracking: zoeken blijkt niet zo makkelijk

5 september 2007, 07:17

Uit een Eyetracking onderzoek van Jakob Nielsen blijkt dat het beantwoorden van de vraag hoe groot de populatie in de VS is, geen sinecure. 86% van de gebruikers bleek niet in staat om de populatiegrootte te vinden ondanks dat dit getal toch duidelijk op de homepage van het US Census Bureau staat. Eenderde van de gebruikers hebben zelfs het getal niet gezien. In de heatmap is duidelijk te zien dat gebruikers de belangrijkste gedeelten hebben bekeken. Zowel de linkernavigatie als de verschillende categorieën in het middengedeelte werken goed. Ook hebben de gebruikers veel aandacht besteed aan de ‘Population Clocks’ en ‘Population finder’. Als je goed kijkt zie je verder dat gebruikers maar naar het eerste deel van het getal hebben gekeken. Oftewel, de meeste gebruikers scannen het gebied, maar hebben niet het hele getal bekeken. Een klein percentage heeft wel het gehele getal gezien.

Wat blijkt, er zijn twee belangrijke redenen waarom de gebruikers de informatie niet hebben kunnen vinden.

1. het formaat en de kleur van het lettertype heeft een commerciële uitstraling waardoor gebruikers het gedeeltelijk negeren.

Banners en alles wat op een reclame-uiting lijkt, worden domweg genegeerd. In het

artikel over ‘banner blindness’ is dit ook te berde gebracht.

2. het gebruik van populair taalgebruik en andere zelfbedachte woorden lijken gebruikers op het verkeerde been te zetten.

In het Eyetracking onderzoek is ook nog gekeken naar de manier waarop gebruikers de specifieke informatie zoeken. In dit onderzoek zijn vier verschillende vormen van gebruikersgedrag gedefinieerd.

De zogenaamde ‘gaze plots’ die hieronder zijn getoond, laten de kijkmomenten zien van een individuele gebruiker. Elke blauwe stip is een kijkmoment. Hoe groter de stip, des te langer het kijkmoment. Het nummer in de stip vertegenwoordigt de kijkvolgorde. De lijnen tussen de kijkmomenten noemen we saccaden. Tussen de kijkmomenten zijn we namelijk niet in staat om informatie waar te nemen.

Plot A laat de kijkmomenten zien van een gebruiker die gefocust is op het gebruik van de zoekmachine. De gebruiker keek snel even rond op de linkerhelft van de site en ging direct naar de zoekmachine. Meer dan de helft van de gebruikers gebruikten de zoekmachine om hun doel te bereiken. De rechterkant van de homepage is zelfs niet bekeken.

Plot B laat de kijkmomenten zien van een gebruiker die gefocust is op navigatie-elementen. Deze persoon heeft bijna de gehele pagina bekeken. Dit type gebruikersgedrag werd niet veel gezien maar komt juist meer voor op sites waar geen tools worden aangeboden op de homepage.

Plot C laat de kijkmomenten zien van een gebruiker die gefocust is op het gebruik van de tools in de rechterkolom. De dropdown menu’s en de invulvelden trokken de aandacht van deze gebruiker. In de praktijk blijken dergelijke features een bepaalde aantrekkingskracht te vertonen omdat gebruikers iets kunnen doen en controle hopen te krijgen.

Plot D laat de kijkmomenten zien van een gebruiker die de ‘Population Clock’ succesvol heeft gebruikt. Volgens Nielsen was deze gebruiker eerder sterk gefocust op de zoekmachine. Blijkbaar werden zijn ogen getrokken naar de ‘Population Clock’ en leek het getal de juiste te zijn.

Uiteindelijk bleken de verschillende gebruikersgedragingen niet te leiden tot het juiste antwoord. De zoekmachine deed in ieder geval zijn werk niet goed.

Ondanks dat een aantal ‘guidelines’ van Nielsen voor homepage design zijn gevolgd, zijn er ook een aantal ‘vergeten’, namelijk:

• gebruik normale woorden en geen populair taalgebruik of andere vage termen. Eenduidigheid is hierbij van belang

• beperk het aantal lettertypen en andere tekstuele inconsistenties

• laat de content er niet uitzien als een advertentie of reclame-uiting

What about user experience! Al meer dan 10 jaar ben ik werkzaam in de online scene. Ik analyseer door zowel kwalitatieve als kwantitatieve technieken in te zetten, wat gebruikers nodig hebben, hoe zij zich gedragen op internet en welke drijfveren zij hebben. Met deze verkregen inzichten help ik bedrijven en organisaties hun klanten en relaties te begrijpen en te kijken welke kansen zij hebben om de user experience te verbeteren en te innoveren. Specialiteiten ● UX Research : (remote) usability testen, eyetracking, groepsdiscussies, face-to-face interviews, enquêtes, AB en Multivariate testen, card sorting, tree testen, taakanalyse, Google Analytics ● UX Design : customer journey mapping, user flows, user scenario’s, persona’s, navigatie -en contentstructuur , informatie architectuur, wireframing Alles voor zowel desktop, mobiel, tablet en apps. U kunt mij altijd benaderen voor interim dienstverbanden of freelance opdrachten.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!