Europese online-advertisingmarkt bereikt een mijlpaal van 30 miljard euro

22 mei 2015, 09:30

Online advertising groeit in 2014 met 11,6 procent naar 30,7 miljard euro

Online advertising groeide in 2014 met 11,6 procent tot een marktwaarde van 30,7 miljard euro. Dat blijkt uit de ‘AdEx Benchmark 2014‘, het jaarlijkse onderzoek naar de staat van de Europese online reclamemarkt. Dat is een double digit groei voor het vijfde opeenvolgende jaar. Mobile en video-advertising zorgden wederom voor de grootste groei en zijn nu verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de display en search advertentie-uitgaven.

Display maakt grootste groei door

De AdEx Benchmark splitst de online-advertentiemarkt in 3 segmenten: display, search en classifieds & directories. Display advertising groeit sneller dan de andere categorieën, met een groei van 15,2 procent. In 2014 bedroeg de totale waarde van de display-advertisingmarkt 10,9 miljard euro.

Search kende in 2014 een groei van 10,8 procent – en een marktwaarde van 14,7 miljard euro. Het blijft het grootste segment van online reclame, maar groeit minder hard dan de afgelopen 3 jaar.

Oost-Europese landen groeien het hardst

De CEE-regio (Centraal en Oost-Europa) kende de grootste groei. Slovenië (+43,1 procent), Wit-Rusland (+32 procent), Turkije (+20,8 procent), Hongarije (+19,5 procent) en Rusland (+17,3 procent) staan allen in de top 10 landen met grootste groei in online advertising. Online reclame profiteert in deze regio van de verbeteringen in de breedbandinfrastructuur en de toename van de breedbandpenetratie in deze markt.

Echter, de groei van de Europese onlinereclamemarkt wordt het meest gedreven door de meest volwassen markten in Europa.

Top 10 markten:

  1. Verenigd Koninkrijk – € 8,9 miljard
  2. Duitsland – € 5,4 miljard
  3. Frankrijk – € 3,7 miljard
  4. Italië – € 1,9 miljard
  5. Rusland- € 1,8 miljard
  6. Nederland – € 1,5 miljard
  7. Zweden – € 1,0 miljard
  8. Spanje – € 0,9 miljard
  9. Denemarken – € 0,7 miljard
  10. Noorwegen – € 0,7 miljard

Mobile en video belangrijkste drivers voor groei

De mobile en video ad spend laten een blijvende sterk groeiende lijn zien en zijn nu een belangrijk deel van de online-advertentie-uitgaven.

Mobile is nu goed voor 17,7 procent van de displaymarkt, met een groei van 72,5 procent ten opzichte van 2013. Onlinevideo-advertising vertegenwoordigt nu 15,1 procent van de displaymarkt.

Belangrijkste drivers:

  • Social media
  • Video
  • Programmatic transactions and data infrastructures
  • Improved data literacy on both demand and supply side
  • Mobile internet penetration increasing across all of Europe
  • Measurement initiatives in mobile and video taking effect

Belangrijkste remmers:

  • Viewability and fraud
  • Some cannibalization of desktop budgets by mobile
  • CPM/CPC inflation
  • Limited inventory in video
  • Attribution
  • Measurement issues remain despite improvements

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!