Erotiek en sociale media: wat durf jij te delen? Een case.

JDC
22 september 2012, 14:40

Waar trek jij de lijn als het over delen gaat?

Deze week was ik enkele dagen in Nederland. Eerst in Haarlem voor het Customer Media Congres en dan in Breda voor een dagje opleidingen. Niet eenvoudig met een tand met een ontstoken zenuw. En dan was er gisterenavond die ontmoeting die leidde tot dit stukje over erotiek, seks en sociale media, geschreven met een pijn van jewelste. Niet omwille van het thema, wel door die verrekte tand. Waarom zoveel persoonlijke informatie? Het past wel in dit stuk.

Na afloop van de trainingen en terwijl de Nederlandse social media trend van de dag met de hashtag #haren was samen te vatten, werd ik voorgesteld aan Sofie Rockland, eigenaar van 210th. “Of ze even met deze social media goeroe mocht praten over haar social media strategie en uitdagingen”. Toen bleek dat Sofie’s bedrijfje actief is in wereld van erotiek, één van de aangenamere thema’s des levens, liet ik me ondanks drukte en pijn verleiden (pun intended) tot een gesprekje over social en erotiek.

Ik ben helaas maar een man/mens en sommige thema’s boeien me meer dan andere. Ik ben ook liefst geen goeroe want mensen die zich zo laten noemen hebben misschien een tekort aan seks, denk ik dan wel eens (allicht onterecht). Je vindt er trouwens weinig over: social media en erotiek, behalve natuurlijk op M! zoals je in dit interview merkt. En het was ook het thema dat aan bod kwam in de Social Media Club Amsterdam eerder deze week.

Seks: een taboe op sociale media?

Zelf vermijdt Sofie het woord seks liefst. Ze verkiest erotiek. Daar is een reden voor: ze wil haar merk en producten een niveau hoger tillen dan het platvloerse maar tegelijk is ze toch ook een beetje bezig om het taboe rond erotiek te doorbreken. Is dat er dan? Op sociale media zeker. En over dat ranzige: ze heeft gelijk. De seksindustrie is al sinds lang voor de komst van sociale media big business maar de benadering is vaak nogal rechttoe-rechtaan en weinig smaakvol. Haar motto is dan ook 'Closer together'.

Sofie heeft eigenlijk niet echt veel advies nodig. De kunst van de PR moet je haar niet leren. Ze haalde al diverse websites, BNR, De Pers, de Telegraaf en Penthouse, om maar enkele (lokale) media te noemen. En ze durft duidelijk mensen aanspreken. Moet je ook doen als ondernemer. Ik doe het haar niet na al ben ik wel helemaal in voor een interview met Penthouse.

Sofie's 210th (spreek uit 'two tenth') heeft meer dan 2100 fans op Facebook en meer dan 13.000 volgers op Twitter. Lijkt niet slecht maar met wereldwijde leveringen en ambities mag dat best ietsje meer zijn.

Wat kun/mag/durf je delen op sociale media?

En dan kom je bij die prangende vragen.

  1. Ten eerste: hoe zorg je er voor dat mensen een boodschap op pakweg Facebook over een leuk setje lingerie of erotische box sharen?

  2. Ten tweede (en aansluitend op één van de vragen tijdens de trainingen van die dag): hoe combineer je je 'zakelijke' en 'privé' activiteiten op het sociale Web?

  3. Tot slot: hoe ga je om met de culturele verschillen als je een internationale markt wil bedienen?

Laat ons eerlijk zijn: ons sociale profiel is meestal toch een 'persona' dat we graag laten zien aan de anderen. Bovendien kun je als Twitterende medewerker van een bedrijf sommige dingen beter niet delen met iedereen. Is erotiek er daar één van?

Ik ken een aantal mensen, inclusief mezelf, die iets minder geven om die perceptie. En seks is wat mij betreft verre van taboe. Wat erotiek betreft zie ik me nu niet meteen tweeten ‘dat ik er vandaag wel zin in heb’ en ik deel doorgaans nooit informatie over producten. Maar een leuk product 'liken' of 'sharen' als het in de erotische sfeer zit: no problem (moet ik er natuurlijk wel eerst één kopen of een sample krijgen, dat zou pas een leuke Klout Perk zijn).

Ik ben ook niet de enige. Eén van België’s bekendste social media figuren, Clo Willaerts, al meermaals te gast als spreker in Nederland, had een tijd een erotische blog. Ik kan me ook niet voorstellen dat veel van mijn contacten me zouden ‘ontvolgen’ omdat ik fan ben van één van Sofie’s erotische boxen.

Zoals Sofie zelf, met de nodige zin voor PR zegt, ‘wat is er uiteindelijk socialer dan erotiek?’. Wie het niet leuk vindt dat ik seks bijzonder leuk vind en dat ook zeg kan me steeds ontvolgen. Maar wat met mensen die wat minder de handen vrij hebben en bijvoorbeeld ook over het bedrijf waar ze voor werken tweeten? Hoe ga jij er mee om?

Sociale media, ondernemerschap en passie

Wat kan Sofie nog doen op sociale media? Eerst even kijken naar haar business. Ze verkoopt vooral erotische boxen rond bepaalde thema’s. De inhoud verschilt en je vindt er een mix van opdrachtenspelletjes en erotische accessoires in. Slimme zet: de dozen zijn ook verkrijgbaar bij sommige hotels. Verder verkoopt ze ondermeer lingerie, alles wereldwijd.

Ze tweet op een heel converserende, persoonlijke en nu en dan prikkelende manier. Erotiek moet uit de taboesfeer en weg van het ranzige, zegt ze. Daar wil ze voor staan: erotiek van een iets hoger niveau. Ze blogt ook. Soms zijn het tips, soms is het productinfo en soms heeft ze over het belang van intimiteit.

Erotiek is goed en als de sleur er wat in komt is een spannend spel of een betoverende box welkom om het terug wat aan te scherpen” is zowat haar verhaal. Het is een verhaal dat ik al vaak hoorde maar dat maakt het niet minder relevant. En een goed verhaal, daar blijf je bij, ook al zal niet iedereen het eens zijn.

Dus: blijven visueel werken, engageren, mikken op Pinterest zoals ze doet (ik ben beginnen repinnen, benieuwd wat de impact op volgers zal zijn, alles over voor de wetenschap), samenwerken met interessante partijen om schaalvoordelen te bereiken, fijne campagnes, iets leuks opzetten à la #sexysundays (beter dan #haren) en vooral blijven de boodschap herhalen.

Want, of het nou om erotiek, marketingadvies of voedsel gaat (lees het verhaal van deze gepassioneerde en dankzij social media succesvolle Antwerpse ondernemer): passie (pun not intended), persoonlijkheid en consistentie blijven toch het belangrijkst. En durf. Blijven doorzetten is de boodschap als je echt ergens in gelooft en het waar wil maken.

Wat zou jij doen?

De vraag is wat de social media gebruiker die niet vies is van erotiek (vervang gerust door eender welk ander persoonlijk thema) durft, kan en mag? Hoe zou jij als ondernemer in een branche die sterk te maken heeft met het privé leven mensen aanzetten om je boodschappen met hun vrienden en kennissen te delen? En waar trek jij omgekeerd de lijn als het over delen gaat?

Ik ben benieuwd wat je er van vindt. Nu terug naar de ontstoken zenuw en het vele werk dat me al een hele tijd heeft verhinderd om te schrijven op M!, tot nu dan. Wat erotiek met een mens kan doen. Mijn zakelijke contacten kunnen zich eind dit jaar misschien aan een erotische box verwachten. Het is weer eens wat anders dan een vivabox en ik heb het nogal voor ondernemers met ambitie.

En, ja, ik houd wel van een vleugje erotiek. Net als jij.

Lees/bekijk ook: 'Erotiek is mijn passie en mijn business'…

JDC
Digital business consultant bij i-SCOOP

Jean werkt sinds 1992 op het raakvlak van digitale technologie, marketing, sales en media. Hij is sinds 1996 exclusief bezig met digitale marketing en digitale transformatie voor B2B en technologiebedrijven.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Kenny Vermeulen @nonunsenses

    Leuk om te lezen dat over deze topic wordt gediscussieerd. Mijn vriendin en ik zijn zelf 2 social media ‘junkies’ en hebben samen een erotische blog.

    Erotiek is een onderwerp als elk ander, maar spijtig genoeg eentje waar er te weinig correcte informatie rond bestaat. Wij willen dan ook op een eerlijke, open manier hierover praten.

    Blij te horen dus dat anderen dat ook willen 🙂


    22 september 2012 om 14:10
    iscoop

    @Kenny En maak je je zorgen over het delen er van in het kader van je werk? Je weet wat ze zeggen: alles wat je online zet, blijft online. Of voel je je sterk/zeker genoeg om te kunnen open en bloot (verdorie, het is moeilijk om dergelijke woorden in deze context te vermijden) er over te praten, zelfs als het zou blijken negatieve gevolgen te hebben ooit? Private life first? En waarom delen? Ben er benieuwd naar.


    22 september 2012 om 14:18
    Kenny Vermeulen @nonunsenses

    Ik werk in de creatieve sector. Een sector waarvan ik hoop dat die over het algemeen al wat meer openminded is. Daarbij ben ik mij terdege bewust dat er altijd wel klanten kunnen zijn die aanstoot nemen op wat ik zeg of schrijf, maar dat staat geheel los van de thematiek. Ook mijn mening rond politiek, sport,… kan fout worden geïnterpreteerd en de aanleiding zijn tot een conflict.

    In deze wereld is nog weinig echt privé en al zeker in de online wereld dus ik stel mij open en bloot op.

    Waarom delen? Heel eenvoudig, wanneer mensen een nieuwe telefoon, wasmachine, televisie willen kopen zoeken ze online naar reviews. Wat alles rond erotiek betreft zijn er maar weinig echte verhalen, belevenissen en adviezen. Ik hou het op mijn blog dan ook bewust ‘puur’ zodat mensen kunnen lezen hoe andere mensen daarmee omgaan.


    22 september 2012 om 14:24
    iscoop

    Top antwoord. Polariserende opinies over politiek of religie worden vaker gedeeld dan thema’s zoals erotiek die blijkbaar moeten toegedekt worden. Een ander voorbeeld is depressie. Hoewel ik het niet helemaal eens ben met alles wat hij zegt, vind ik wat Chris Brogan gedaan heeft bijvoorbeeld erg moedig (bloggen over zijn depressies). Al zijn we natuurlijk niet allemaal Chris Brogan en is een taboethema als depressie uiteraard niet te vergelijken met erotiek, in de commerciële zin toch. Toch blijft de vraag naar de mengeling van privé en professionaal bestaan en zal ze actueel blijven. Voor mensen zoals Sofie is het dan weer de vraag hoe je, ondanks het feit dat, zeker in sommige landen, zoals de VS, erg ‘fake’ wordt omgegaan met sociale profielen, daar kunt mee omgaan voor het uitbouwen van je merk.


    22 september 2012 om 14:33
    kattyvds

    Als uw werkgever mee is met zijn tijd, dan vraagt hij u ook mee te werken aan de employer en business branding. Dus af en toe moet je dan wel eens zaken delen ten voordele van het bedrijf of linken met klanten. Via Facebook of Linked-in.

    Ik vind dit niet gemakkelijk want vooral Facebook is m.i. personal social media. En zo vermeng je privézaken met professionele. Waarom zou ik privé zaken delen met mijn klanten, baas en collega’s ? Waarom zou ik professionele zaken delen met mijn vrienden (die deze reclame ook niet willen)?

    Ik wil dit absoluut gescheiden houden en heb dit voorlopig opgelost door bvb 2 FB-accounts aan te maken. Maar dit wordt stilaan onhoudbaar (weet je: een klant wordt al eens vriend en zo vermengen de 2 accounts). Wat is de oplossing ?


    24 september 2012 om 09:39
    Kenny Vermeulen @nonunsenses

    Katty,

    Eigenlijk is het een kwestie van te starten met duidelijke afspraken. Hou je liever je Facebook privé? Dat is je volste recht en dan moet je dat maar duidelijk maken. Voor Facebook zou ik aanraden om dan een strikt businessaccount aan te maken en dat ook duidelijk in de description te zetten. Maak ook duidelijk aan je klanten dat je met plezier met hen in interactie gaat op professionele kanalen als LinkedIn maar dat je een persoonlijke Facebookaccount hebt. Mensen appreciëren duidelijke afspraken.

    Wat LinkedIn betreft lijkt het me minder lastig. Die gebruik je volgens mij toch vooral uit professionele overwegingen.


    24 september 2012 om 11:36
    iscoop

    @kattyvds Facebook en andere sociale netwerken bieden je de mogelijkheid om zelf te bepalen wie wat kan zien. Alleen zijn ze zo ondoorzichtig dat je haast een specialist moet zijn dezer dagen om dat correct te doen (en als je het doet, zijn de spelregels weer veranderd).

    Je stelt een pertinente vraag die ik inderdaad ook met deze post wou stellen. Het valt me steevast op dat ik bij elke opleiding of wat dan ook over social, na veel strategie, 2 simpele vragen krijg:

    1) Welke tools bestaan er allemaal om te monitoren en wat zijn de beste? Antwoord: ‘veel’ en ‘geen idee, ik heb ze niet allemaal getest en dan nog hangt het er van af’.

    2) Hoe combineer/scheid ik privé en zakelijk. Antwoord: bekijk de regels waarbinnen je mag werken binnen je bedrijf. Vraag de social media policy op en durf te vragen. Als er geen is, adviseer dan misschien je baas dat het wel tijd wordt misschien en dat hij of zij er best geen wetten maar richtlijnen en zelfs als het kan motiverende en geruststellende kaders van maakt. Als de policy van het bedrijf niet overeenstemt met wat jij wil delen: scheid dan beiden of, als het te erg is,…overweeg een andere baan.

    We zijn mensen en het is voor iedereen een zaak van een juiste balans vinden tussen persoonlijkheid en resultaat/verwachting.


    24 september 2012 om 14:47
    Sofie Rockland

    Goed te lezen dat hier een discussie ontstaat, dankzij de ontmoeting met Jean-Paul en het bovenstaande artikel. Ik volg de discussie alvorens ik hier zelf uitgebreid op ga reageren.

    Inmiddels heb ik van verschillende mensen tips en adviezen ontvangen, die we gaan testen. Al deze tips zijn minder “sociaal” zodat mensen het toch meer in de prive sferen kunnen houden en niet publiekelijk alles hoeven te delen.

    Hebben we hier een conclusie?

    Lieve groet, Sofie (210th)


    25 september 2012 om 13:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!