Enorme groei e-commerce

12 juni 2003, 17:40

De Europese marktleider in verwerking van louter online betalingen, Bibit in Bunnik, zag in het eerste kwartaal van 2003 het aantal transacties met bijna 250 procent stijgen en hun waarde zelfs bijna vervijfvoudigen.

Bibit is het meest succesvolle Nederlandse e-commerce bedrijf en een Interpay voor internet in Europa op termijn, vanwege het aanbod van veel verschillende soorten van betalingen in een pakket aan winkels, en de clearing van die betalingen. Omzet en winstcijfers geeft Bibit niet.

De genoemde volumestijgingen – om precies te zijn 247 en 382 procent – komen voor een onbekend deel door meer klanten, voor een deel door meer e-commerce. Vooral e-commerce nam toe volgens Bibit:

“Zelfs ten opzichte van het voorafgaande, traditioneel drukke vierde kwartaal van 2002 werd een groei van tientallen procenten gerealiseerd in zowel volume (45 procent) als waarde (35 procent). Nieuwe klanten zoals Hapag-Lloyd / TUI, Virgin Express, Footlocker Europe of Pixmania zorgden natuurlijk voor nieuwe omzet, maar het leeuwendeel van de groei was toe te schrijven aan de autonome groei van bestaande klanten.”

De groei in het eerste kwartaal 2003, zegt Bibit, is afkomstig uit alle branches, maar reizen, IT (hardware, software, benodigdheden en diensten) en online spelletjes nemen het leeuwendeel van de groei voor hun rekening: “De internationale reiswereld wordt enorm be?nvloed door de recente lancering van verschillende nieuwe low budget luchtvaartmaatschappijen, zowel zelfstandige ondernemingen als dochters van bestaande maatschappijen…

“In de IT-branche genereren hard- en software het merendeel van de extra volumes. Anti-virussoftware, digitale fotoalbums en bewerkingssoftware worden standaard producten, waarvan consumenten geregeld de laatste updates downloaden…”

“Online gaming heeft een hele nieuwe markt geopend van consumenten die het internet opgaan voor de kick van het strijden tegen anonieme-maar-echte tegenstanders in de nieuwste games. Deze spelers bezorgen On-line Gaming aanbieders een constante inkomensstroom, in de vorm van tarieven voor het downloaden van software en/of abonnementen voor toegang tot bepaalde games of portals.

Omvang uitgaven

De gemiddelde besteding per transactie steeg van 164 naar 228 euro. De IT e-commerce beslaat al ruim 1.100 euro per aankoop, online gekochte consumsntenelektronica (PDAs, mobiele telefoons en dergelijke.) 300 euro per aankoop, gevolgd door reizen met gemiddeld 180 euro per afrekening.

Bibit voegt er aan toe: “Winkelen op het Internet stopt nooit. Doordeweekse dagen zijn iets drukker dan het weekend, waarbij maandag en dinsdag elk circa 17 procent van de totale handel voor hun rekening nemen….Zodra de werkdag begonnen is, surfen consumenten massaal naar het internet om hun boeken, CDs of kleding aan te schaffen, om software te downloaden of reizen te boeken, van 8 uur ?s morgens tot ?s avonds laat.

“De opkomst van de 24-uurs economie is misschien wel het best zichtbaar in het virtuele winkelcentrum dat geen sluitingstijden kent, en waar nog altijd 13 procent van de aankopen wordt gedaan tussen 10 uur ?s avonds en 2 uur ?s nachts.

Manieren van betaling

Creditcards zijn nog de belangrijkste betaalmethode, ofschoon ook de duurste. “In bijvoorbeeld Oostenrijk en Nederland, maar ook in Azi? en Australi?, wordt thuisbankieren steeds populairder, niet alleen voor het regelen van bankzaken maar ook voor Internet-aankopen.”

Bron:

http://www.planet.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!