En nog meer Google nieuws

23 september 2006, 13:41

Na de Belgische ‘zaak’ deze week vandaag op Nu.nl het bericht dat de ‘World Association of Newspapers’ (WAN) een systeem wil ontwikkelen dat duidelijkheid geeft over de rechten van/op bepaalde content.

Het gevecht om content en rechten lijkt nog niet gestreden te zijn hoewel velen dachten dat het een verloren zaak zou zijn voor de traditionele uitgevers. Persoonlijk denk ik dat het heel moeilijk is hier universele regelgeving voor te krijgen. En zelfs al zou dat wel lukken, dan is handhaving nog veel moeilijker. Als Google het niet doet, dan is er altijd wel een obscure partij die het ergens anders wel publiceert.

Aan de andere kant hebben veel mensen gedacht dat de strijd tegen piraterij voor de muziekindustrie geheel verloren was. Deze begint inmiddels toch goed voet aan de grond te krijgen en het aantal betaalde downloads neemt in rap tempo toe. Vraag is of de uitgeversindustrie net zo succesvol zal blijken te zijn.

Wilbert Philippo is in 2002 begonnen met de autolease marktplaats LeaseTrader in 2004 met online bureau InfoTrade dat met 12 specialisten voor een groot aantal uiteenlopende bedrijven online strategie uitzet en implementeert. In 2015 is daar LeaseVergelijker bij gekomen, een vergelijkingssite voor autolease aanbiedingen. In 2022 zijn LeaseTrader en LeaseVergelijker verkocht aan Autoscout24.

Categorie
Tags

10 Reacties

    loket

    Beste Wilbert,

    Wat probeer je nou duidelijk te maken in deze post? Je eindigt nl. met een vraag: “Vraag is of de uitgeversindustrie net zo succesvol zal blijken te zijn.”

    Van posts op MF verwach ik juist antwoorden!


    23 september 2006 om 18:17
    loket

    excuus: “verwach” moet zijn “verwacht”


    23 september 2006 om 18:18
    Gerben

    He wilbert,

    Sinds wanneer post jij hier dan?

    Cool!


    23 september 2006 om 18:51
    wilph

    @ Peter: Ik weet het antwoord niet, maar het is m.i. een heel belangrijke ontwikkeling die verstrekkende gevolgen kan hebben voor de verdere ontwikkeling van het internet. Ik stel de vraag omdat ik heel benieuwd ben hoe anderen dit zien.

    @Gerben: sinds vandaag!


    23 september 2006 om 19:39
    loket

    Mijn punt is dat je in je post de argumentatie alle kanten op laat gaan, maar er zelf geen draai aan geeft.

    De uitlokking tot discussie was me derhalve helemaal ontgaan . . .


    23 september 2006 om 19:52
    Karel Kolb | Feeder

    Welkom bij de club Wilbert! Volg ontwikkelingen rond GN met interesse. Met name een stuk van Peter Olsthoorn in een oudere Media Facts, over dat uitgevers GN eens als kans, niet als bedreiging moeten zien, wierp wmb een fris licht op de zaak. GN schudt de traditionele, op bezuiniging ipv innovatie gefocuste uitgeefconcerns tenminste wakker. Het antwoord luidt dus volgens mij dat elke uitgever moet bezien of en hoe met GN de eigen business vooruit te helpen is. En daar dan proactief mee aan de slag.


    24 september 2006 om 03:56
    media

    Ben het met je eens met het achterhaalde eenrichtingsverkeer maar ben wel benieuwd hoe jij tegen de inmiddels duizenden RSS-aggreagators aan kijkt die Google (en andere zoekmachines) in toenemende mate vervuilen.


    24 september 2006 om 08:34
    mangold

    Hoe ik tegen die zoekmachinevervuiling aankijk? Heel simpel: ook zoekmachines zijn typische eenrichtingverkeer-media, en hebben hun beste tijd al gehad…


    24 september 2006 om 08:41
    wilph

    Het is duidelijk dat de copyrightwetgeving rijp is voor de sloop. Hoewel, zoals ik al aangaf dachten we dat kort geleden ook van de rechten op muziek. Deze club probeert hier dus een nieuwe impuls aan te geven. Ik ben van mening dat het een heel goede zaak zou zijn als de traditionele media zou kunnen overleven. Ik zie een enorme vervlakking van het nieuws, en vooral een dalende controle op de achtergronden en waarheid er van. Het zou heel goed zijn als er partijen overeind blijven die geld verdienen om achtergronden te onderzoeken en met eigen redactie nieuws vergaren en verzamelen. En dan ook nog hopen dat ze objectief kunnen blijven…! Wil ik te veel?


    24 september 2006 om 18:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!